Kirjoittaja Aihe: Kytkinakselin lukkomutteri  (Luettu 4232 kertaa)

Matti

  • Viestejä: 29
Kytkinakselin lukkomutteri
« : Tammikuu 20, 2009, 20:17:08 ip »
Moron
Kuvan hammasratas ja lukkomutteri on varmaan monille tullut tutuksi kytkinremontissa, eli kumman kätinen kierre on lukkomutterissa? Yritin tuurnalla ja vasaralla saada mutterin pyörähtämään oikeakätiseen suuntaan mutta huonolla menestyksellä.
Apuja odotellen Matti

[ylläpito on poistanut liitteen]

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #1 : Tammikuu 21, 2009, 20:05:45 ip »
Moi.
On se lujassa. Tuurnalla ja vasaralla saat vain tuhoa aikaan, mutta mutteri pysyy kiinni.  Katso tuolta myyntipalstalta Topi Kuusisen myynti-ilmo. Tarvitset sen mutterin avaamiseen ja kiristämiseen oikean työkalun.
Kierre on muistaakseni oikeakätinen. Lisäksi siitä pooriosasta on pidettävä jollain kiinni. Jos ei muuten niin vanhan kytkinlevyn keskiöön kun hitsaa puolenmetrin varren. Onnistuu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2009, 20:26:10 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

guzzismo

  • Viestejä: 41
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2009, 22:25:20 ip »
Mikäli Piikkiöön ei ole kovin pitkä matka, niin sielläkin Motoitalian pojat avaavat mutterin ja kiinnittävät saman tien uuden hammasrattaan. Näin taannoin, kun tein kytkinremppaa omaan Californiaan, tosin uudet osat olin ostanut myös ko. liikeyrityksestä. Eipä kyllä ole tuo Topin työkalupakettikaan ihan pahan hintainen, mikäli aikoo tehdä jatkossa muutakin remonttia omatoimisesti.

Matti

  • Viestejä: 29
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2009, 18:32:44 ip »
Moi.
On se lujassa. Tuurnalla ja vasaralla saat vain tuhoa aikaan, mutta mutteri pysyy kiinni.  Katso tuolta myyntipalstalta Topi Kuusisen myynti-ilmo. Tarvitset sen mutteri avaamiseen ja kiristämiseen oikean työkalun.
Kierre on muistaakseni oikeakätinen. Lisäksi siitä pooriosasta on pidettävä jollain kiinni. Jos ei muuten niin vanhan kytkinlevyn keskiöön kun hitsaa puolenmetrin varren. Onnistuu.
Kytkinlevyn keskiöstä tuli toimiva pidin ja naapurin metallimies rakensi avaimen 32 mm hylsystä jolla mutteri saatiin auki. Kiitoset hyvistä neuvoista purkuvaiheessa, nyt pitäisi vielä selvittää mitä kaikkea täytyy uusia kytkinlevyjen lisäksi.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2009, 19:43:02 ip »
Hei,

Pariin Guzziin tuossa yhteydessä itsellä meni seuraavaa osaa :

- kytkinlevyt sillä uudella syvemmällä hampaalla/boorilla
- vastaavalla boorilla varustettu keskiö
- uudet O-rengasiivisteet sen keskiön ja vaihteiston akselin väliin
- uusi stefa kampiakselille sinne kytkimen taakse
- uusi stefa vaihteistoaskelille sinne keskiön taakse
- kytkimen käyttötangon kartiotiivisteet
- vaihteistoon se vaihdevivun palautusjousi (joka joskus katkeilee)

Jos vaihteiston avaa niin samalla sen voi vaihderummun voi shimmata ja katsoa mitä kuuluu viitosen ratasparille.

- JuhaV

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2009, 20:25:16 ip »
Samalla jos vauhtipyörän irrottaa siitä kannattaa sorvata puolet pois ;D
Sohc van Helmi.

Matti

  • Viestejä: 29
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2009, 18:14:23 ip »
Samalla jos vauhtipyörän irrottaa siitä kannattaa sorvata puolet pois ;D
Neuvot tiivisteiden uusinnasta aion toteuttaa joten vauhtipyöräkin on irroitettava, kertokaa mihin vauhtipyörän sorvaus vaikuttaa  ???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2009, 19:12:07 ip »
Kierrosherkkyyteen. Uneliaisuus vähenee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Kytkinakselin lukkomutteri
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2009, 20:53:13 ip »
http://www.motoguzziclubqld.org/rest_mods/go_guzzi_go/go_guzzi_go.htm

http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/lminparts.JPG

Tuossa alemman linkin kuvassa on Le Mans ollut talvihuollossa. Kuvan vasemmassa alareunassa on kevennetty hammaskehä (samaan malliin kuin tuossa ylemmän linkin tapauksessa). Sen vieressä on Ergal-alumiininen vauhtipyörä n. 1.3 kg. Alkuperäiseen vauhtipyörään ja hammaskehään nähden pyörivä massa väheni n. 4 kg.

Seurauksena kierrosherkkyys paranee, pyörä ei kallistele kaasuteltaessa, vaihtaminen tapahtuu juohevammin jne.

Onko tuo sitten kannattavaa vai ei niin riippuu siitä millaisella Guzzilla ajelee ja millaisella tyylillä. Sinällään Guzzin kampiakseli itsessään on jo niin painava että vauhtipyörää ei tarvittaisi lainkaan jos sen kytkimen vain saisi siellä muuten pysymään.

Jos lähtee sorvaamaan olemassaolevaa vauhtipyörää, voi sen tasapainotus olla tarpeen ? Sehän onnistuu moottorikoneistamossa.

- JuhaV

PS. Jos sen vauhtipyörän takana olevan stefan vaihtamiseksi jostain tulee irrotettua se taaempi iso alumiininen kampiakselin laakerin laippa, niin kannattaa huomata se että siinä laipassa kaksi pulttia (muistaakseni ne alimmat kaksi) menevät läpi asti kampikammioon. Niihin pitää laittaa jonkinlainen tiivistys (teflonteippi, liima) jottei kampikammion paine puuskuta öljyä kytkinkotelon puolelle. Kun irrotat sen kytkimen niin katseleppa vähän näkyykö siellä öljyä ja jos näkyy niin mistä se on peräisin. Noiden kahden pultin tiivistys kannattaa tsekata.

PS. PS. Tuossa talvihuoltokuvassa se taaempi kampiakselin laakerilaippa näkyy lepäilevän tuossa lohkon edellä oikealla alakulmassa.