Kirjoittaja Aihe: lätinää kesän reissusta  (Luettu 3647 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
lätinää kesän reissusta
« : Marraskuu 14, 2008, 15:28:40 ip »
...näin ajankuluksi. Käytiin tosiaan elo-syyskuussa Ruotsi-Tanska-Saksa-Sveitsi-Italia(como- ja gardajärvi), Itävalta ja saksa tournee California Classicilla. Pyörän päällä kaksi ihmistä ja tavaraa niin paljon kuin mahtu. Takaboksin päällä iso tavararulla, jossa telttavermeet. Tämän päällä vielä pienempi tavararulla ja vielä yksi muovipussi kamaa + isot 40l sivulaukut. Calin tavarankuljetuskapasiteetti on kyllä hyvää luokkaa. Pyörä runko on ilmeisen vankkaa tekoa, sillä tavarat kyytiläisineen eivät ajoa haitanneet. Päin vastoin isoilla teillä meno on entistä vakaampaa. Myös vääntö riitti Sveitsin alppiylityksillä. Käytännössä ykös- tai kakos vaihteella ylös ja moottorijarrulla rinnetta alas (lähtee komia pauke putkista alas päin alppirinnetta ajaessa). Pyörä oli on myös varsin näppärä pujoteltava täydelläkin kuormalla ja tästä asiasta sai kokemusta Como -kaupungin keskustassa, joka oli varsinainen hullun mylly. Ainoa kerta, kun vääntö "ei riittänyt" oli esim. bahnilla n.120 viitosvaihteella ajaessa kun oli vastamäki ja vastatuuli. Tuolloin pyörä piti kyllä vauhtinsa mutta ei juuri kiihtynyt ja moottori kiertää siis tuolloin n.3000 rpm. Tilanne korjautui tietysti laittamalla pykälä alemmas jolloin taas lähdettiin... Ylipäätään huomas, että mikäli isolla kuormalla haluaa bahnilla kunnon ohituskiihtyvyyden, täytyy 120 km/h vauhdissa kolmosvaihdetta tarjoilla.  Näissä tilanteissa tulee esiin mielestäni se, että california on myös kierroskone. Kovin matalilta kierroksilta ei ohitella. Reissu meni erinomaisesti ja Cali on todellakin reissumiehen pyörä, jolla naatiskellaan eikä ajeta bahnilla tuhatta ja sataa. Siihen näyttäis olevan markkinoilla muitakin vaihtoehtoja. Ensi kesänä taas uusi reissu, luultavasti Ranskaan ja Espanjaan. Ai niin, ja tulihan tuo käytyä Guzzin tehtaillakin kun niillä kulmilla pyörittiin...

Ps: kyllä guzzilla kelpaa :)
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: lätinää kesän reissusta
« Vastaus #1 : Marraskuu 14, 2008, 22:02:26 ip »
Kierroskoneita ne on Guzzin isolohkot vaikkeivat kovin korkeille kierroksille kierräkään.

Omat Guzzit (Lm3, Centauro ja SP) viihtyvät kaikki parhaiten yli 5000 kierroksen, jos meinaa että maisema vaihtuu.

Baanalla ajostakin voi tosiaan nautiskella, mutta Cali täydellä kuormalla ei varmaan ole optimi siihen.

Sp on muuten tarkoitukseen sopiva, mutta yli 150 matkavauhtia on vähän huono pitää, kun voimaa ei ole kovin paljon. Sellainen 130 todellista ja 150 Vegliaa on sopiva matkavauhti ja tällöin kiekat on karvan yli 5 tuhatta. Ei tärise ja vetää kevyesti.

Tosin kolmella laukulla ja huonohkoilla takaiskareilla varustettuna tahtoo keulapää kevetä turhan paljon. Rekan ohitukset ja tien epätasaisuudet saavat aikaan sellaista huojuntaa.

Jatketaan testejä tuo pyörän ja kovien vauhtien osalta sitten, kun saan sen 1100-sportin koneen hommattua ja laitettua tuohon pyörään...

Centauro kulkisi, mutta kuski joutuu työläästi roikkumaan sarvisaa, kun matkavauhti menee reilusti yli sadan. Kone kyllä vetäisi :)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: lätinää kesän reissusta
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2008, 21:36:24 ip »
Juu kyllä Calilla Bahnillakin pärjää, ilosesti kiihty täydellä kuormalla mutta vaatii tosiaan ne 5000 kierrosta taakse. Itselle sopiva suurin matkavauhti mikä on vielä nautinnollista ja mitä bahnillakin tuli pidettyä on 120-130 km/h. Ohitustilanteissa toki vauhti helposti 150 km/h mutta ei sitä kauan kehtaa pitää yllä. Sen verran alkaa vinkka viuhtoon nuissa nopeuksissa. Onhan Calilla kierretty testausvaihessa varmaan tuulitunnelit aika kaukaa :)
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: lätinää kesän reissusta
« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2008, 22:30:55 ip »
Vinkka viuhtoon = ohjaus väpättämään?

Jos niin, niin tuo oli tuttua Cali III:ssä muttei enää tässä Celi EV:ssä. Tämän tuulilasi on käynyt jossain tunnelissa. Toimii mun makuuni just eikä melkein.
Calivieteri on paras matkakaveri mitä olla voi. Tavarat päälle ja väki kyytiin niin tuntuu että pyörä herää henkiin. Aikoinaan Alpeilla kyykkypojat eivät pysyneet mukana kun kurvattiin rouvan kanssa mäkeä ylös ja alas tavarat päällä. Kiitos integraalijarrujen jotka ko. tilanteessa näyttivät kyntensä.


California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: lätinää kesän reissusta
« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2008, 22:41:29 ip »
Kyllä myös Classic malli on erittäin vakaa isoissakin nopeuksissa. Itsellä on tuo Classic -pleksi ja toimii hyvin. "Vinkka viuhtoo" tarkoitin, että ylipäätään alkaa pyörteitä tulemaan n. 140 kmh ajettaessa, onhan kyseessä kuitenkin kruiseri ja kattamaton pyörä "naku" pyörä, joten se on tietysti luonnollista turbulenssia. Ohjaus ainakin mulla  pysyy vakaana pleksin aiheuttamasta pyörteilystä huolimatta.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: lätinää kesän reissusta
« Vastaus #5 : Marraskuu 17, 2008, 23:13:08 ip »
Vinkka viuhtoon = ohjaus väpättämään?

Jos niin, niin tuo oli tuttua Cali III:ssä muttei enää tässä Celi EV:ssä. Tämän tuulilasi on käynyt jossain tunnelissa. Toimii mun makuuni just eikä melkein.
Calivieteri on paras matkakaveri mitä olla voi. Tavarat päälle ja väki kyytiin niin tuntuu että pyörä herää henkiin. Aikoinaan Alpeilla kyykkypojat eivät pysyneet mukana kun kurvattiin rouvan kanssa mäkeä ylös ja alas tavarat päällä. Kiitos integraalijarrujen jotka ko. tilanteessa näyttivät kyntensä.

Eipä väpättänyt meikäläisen Cali III Saksassa - 170 km/h ja niin meni kuin juna kiskoilla. Vain kankea kaasu vaivasi, kun sattumalta oli oikea käsi mäskänä tuolloin.
Emeritus-guzzisti

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: lätinää kesän reissusta
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2008, 00:35:57 ap »
En tarkoita woblaamista vaan jos tiessä oli uria tms. niin mieluusti kiristin ohjausiskarin tosi tiukalle Cali III:lla ja tämä vain suurissa nopeuksissa.
Samaa tarvetta ei ole tässä EV:ssä.
Mahtipeli  ;D