Kirjoittaja Aihe: Grison starttiongelmat  (Luettu 823 kertaa)

guzimo73

  • Viestejä: 54
Grison starttiongelmat
« : Elokuu 16, 2025, 19:50:08 ip »
Lueskelin jo vanhoja ketjuja samasta aiheesta, mutta siltikin tekee mieli kysyä,  josko vaikka kuitenkin löytyisi joku oikotie onneen... Potilas, 1200 griso, toimi vielä normaalisti eilen, mutta tänään aamulla ei yrittänytkään pyörittää starttia. Bensapumppu ääntää normaalisti kun vääntää virrat päälle ja mittaristoon syttyy valot kuten pitääkin. Rele naksahtaa penkin alla kun starttinappulaa painaa ja toinen rele kun painaa tappokytkintä. Valot eivät syty kun virrat laittaa päälle, mutta parkit kyllä syttyy kun vääntää avaimen siihen viimeiseen ohjauslukon kohtaan. No työntämällä sitten käynnistyi ja sain potilaan kotiin, mutta ajovalot eivät syttyneet silloinkaan, joten pimeällä pyörällä ajelin 250km. Vilkut ja jarruvalot sentään toimivat. Just vasta kotiuduin, joten vielä en ole ehtinyt vianetsintää aloittelemaan. Vinkkejä vastaanotetaan... 🙄🙂

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2025, 21:00:27 ip »
Eipä vaikuta kovin fataalilta. Tuntematta ko, kytkentäkaaviota voisin esittää aloittaa sulakesarjan tarkastuksella. Eli tarkistaa se linja joka käynnistystä hallitsee. Toimiiko starttinappi oikein eli kytkee virtapiirin sitä painettaessa, onko ko. olevan linjan sulake hapettunut vain onko releistyksessä vikaa. Myös käynnistinmoottorin kytkentäsilta eli solenoidin kärjet voivat olla kulahtaneet tai startin herätevirtajohdin irronnut, hapettunut tai löystynyt. Staritille tulee sen käyttövirta akulta niin sen johtimen liitokset molemmista päistä tarkistukseen.

Onko paljonkin kilometrejä takana? Aikakin tekee tehtävänsä.

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2025, 21:16:37 ip »
Jos ongelma olisi siellä solenoidissa tai startin herätteessä niin vaikuttaisiko se noihin ajovaloihin jotka eivät siis nyt syty vaikka moottori työntämällä käynnistettäisiinkin?

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2025, 21:52:07 ip »
Niin juu ja kilometrejä kysyit 62 tuhatta. 2010 vuosimalli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2025, 14:22:41 ip »
Lainaus
niin vaikuttaisiko se noihin ajovaloihin

Voisipa hyvinkin. Kuten Matti jo ehdottikin niin ottaisin koko sulakerasian sen enempiä miettimättä perusteelliseen remonttiin: kaikkien sulakkeiden uusiminen, koko pesän puhdistus, kosketuspintojen puhdistus ja rasvaus. Vaikka vika lopunperin olsikin muualla niin ei olisi silti turhaa työtä tuon ikäiselle pyörälle. Kannattaisi tehdä muutaman vuoden välein. Niin – ja noiden paljonpuhuttujen akun napojen putsaus ja lyijypintojen oksidikerroksen poisto hiekkapaperilla ja rasvaus, joka vuosihuollossa.

Valot ovat kohtalaisen paljon virtaa vievä kohde, kuten solenoidin vetovirtakin. Saattavat hyvinkin olla saman sulakkeen takana – 30 A?


Sentire la forza!
Terv: Timo

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2025, 19:56:11 ip »
Parkit ja solenoidin heräte tulevat saman sulakkeen takaa ja sitä sulaketta se poltti kun starttinappia painoi. Herätteeseen tuli virta kun vaihdoin sulakkeen ja kokeilin kun johto oli irrotettuna solenoidista. Myös sillä paksulla virtakaapelilla virta. Sulake ei palanut kun johto oli irti ja painoin starttinappia, mutta paloi oitis kun johto oli kiinni ja tein saman. Irrotin startin ja kokeilin sitä irrallaan irtoakulla. Pyöri ok. Sitten kokeilin solenoidin kanssa ja bendix heitti rattaan ulos ja startti pyöri. Sitten taas kokosin koko hässäkän pyörään ja sama juttu kuin aluksi. Sulake paloi joka kerta. Kokeilin vielä starttia irti pyörästä, mutta niin että se oli pyörän johdoissa kiinni. Silloin ratas tuli ulos normaalisti ja startti pyöri, mutta ei pysähtynyt ennen kuin väänsi virrat pois avaimella. Kokosin kaiken uudelleen kiinni pyörään ja sitten se pirulainen toimi. Nyt olen starttailut välillä taukoja pitäen kymmenen kertaa ja toimii joka kerta.
   Missähän se vika nyt sitten piilee. Ei ole hirveästi luottoa lähteä mihinkään ennen kuin saa korjattua. Onko startissa tai solenoidissa joku häikkä joka nyt tilapäisesti korjaantui kun sitä kolisteltiin ja käänneltiin(?) Startti näyttää olevan Bosch ja purettavissa. Solenoidissa ei mitään merkintää mistään ja näyttäisi olevan prässäämällä koottu, joten työläämpi purkaa...
Ideoita, miten nyt kannattaa edetä... ??

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2025, 09:01:00 ap »
Solenoidi vaihtoon. Löytyy melkein mistä tahansa varaosaliikkeestä, jos kerran Bosch.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2025, 09:24:24 ap »
Calissa starttirele vetäessään ( nappulaa painetaan ) katkaisee ajovalon. Normaalia.
Starttiin menee kaksi johtoa: Paksu tulee suoraan akult. Siinä on jännite aina. Ohut johto tulee starttireleeltä, siinä on jännite vain kun nappulaa painaa - rele vetää.
Startin pitää pyöriä, kun lohdon pätkällä yhdistää startin paksun johdon ja ohuen johdon liittimen = simuloi starttausta nappulasta.
Jos ei pyöri, on vika a) solenoidissa tai b) startin hiilien paikkeilla.

Ihmettelyjärjestys:
- Sulakkeet ja releen naksuminen.
- Akun napajännite, kun nappulaa painetaan.
- Startin pikkujohdon jännite, kun nappulaa painetaan ( johto irrallaan ).
- Starttauksen simulointi. 

Kokemuksia:
Stonessa starttinappula viallinen, poltti ajoittain sulakkeen, Starttasin em. apujohdolla. Reissulla.
Starttirele rikki - uusi sivulaukusta. Reissulla.
Starttimoottorin ( vanha kuoleentunut ) hiilijousi ei painanut hiiltä. Startin irroitus, purku ja jousen taivutus. Reissulla.

Grisossa saattaa olla erilainen systeemi, jota en ole koskaan katsonut.

****************************
Joku kyseli Calin startin uusista hiilistä.
Tässä tietoa: vorto.fi  osahaku: psx144-145






« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2025, 10:24:33 ap kirjoittanut TimoEv »

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2025, 12:28:16 ip »
Lisätietojen valossa starttimoottori ja solenoidi ovat ehjiä. Puhdistus ja rasvaus ei tee pahaa niillekään. Mutta jäljet johtavat sylttytehtaalle...

Lainaus
mutta ei pysähtynyt ennen kuin väänsi virrat pois avaimella. Kokosin kaiken uudelleen kiinni pyörään ja sitten se pirulainen toimi

Starttirele ei siis palaudu joka kerta vaan jää vetäneeksi, tai joskus välille, tai joskus palautuu. Ajovalokin estyy siksi. Rele on siis rikki. Voi se naksua silti vetäessään. Pitää naksahtaa reippaasti myös palautuessaan. Se on kuitenkin kuluva osa ja halpa uusittava.

Starttinappulakin on kuluvaa tavaraa ja sen voi testata ottamalla siitä johdot irti ja ohmipuntarilla testata monta ketaa kytkeekö se aina oikein ja palautuuko joka kerta kun ei paina. Siinä täytyy olla myös kunnollinen, jousen vastaama liikevara.




Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2025, 22:07:38 ip »
Solenoidi mainittiin. Se on purettavissa varsin helposti. Pari tinausta auki ja solenoidin kärjet näkyviin. http://www.motomatti.fi/search?q=Solenoidi
Koko juttu jossa lähtökohtana vikaan on se että solenoidia ei ole huollettu mutta muutoin on ylihuollettu itse stattimoottoria. Synkkä juttu mutta kyllä siitäkin toimivan sai. Toki solenoidin purkaminen on lievästi työlästä mutta jos on motivaatio ja hiukan aikaa sekä halpissarjan tinakolvi ja perustyökalut niin homma hoituu: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
Todellisuudessa itse startssa ei ollut pienintäkään vikaa vaan  solenoidissa. Silti oli startti huollettu mutta päin peetä.

Ei olisi eka kerta kun rele tai solenoidi, releitä kummatkin, reistaavat. Toki, jos vain rele reistaa niin pääsee pikkurahalla. Huom. releitä on monenlaisia sisäisiltä toiminnoiltaan. Ulkoisesti samanoloisia. Onneksi niiden pakkauksessa tai itse releen kuoressa kerrotaan "sähkömieskielellä" miten ko. rele toimii. Ammattiliikkeen tiskillä voi kysyä 12V kytkentärelettä. Itsepalvelumarketin relehyllyn ääressä asia voi olla hankalampi... Malli mukaan.

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2025, 23:09:00 ip »
Välillä jo kävin työreissun, joten Griso sai odottaa tovin. Eilen puhdistelin sulakekotelon, tarkistin releiden liittimet (varsin siistejä kaikki) ja purin ja puhdistelin startin joka hiilipölyä lukuunottamatta mallikelpoinen. Solenoidia, joka on prässäämällä koottu, en alkanut jyrsimään auki, vaan tein kierroksen Tampereen mp ja autotarvikeliikkeiissä. Se mitä tarjottiin oli koko starttimoottori hintahaitarilla 400-800e. Kovin nuivaa ja halutonta oli edes yrittää etsiä pelkkää solenoidia.... Kunnes kävin Tesoman Autotarvikkeessa (10 pistettä ja papuikaijamerkki tälle liikkeelle),  josta löytyi tilaamalla tarvikeversio (29e), jonka sitten tänään kävin noutamassa. Illan päälle sen asentelin ja hyvinhän se nyt toimii. Sulake ei palanut ainakaan vielä. Seurataan tilannetta....

ALi

  • Viestejä: 1 051
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #11 : Syyskuu 29, 2025, 12:42:26 ip »
Bellagion 12 vuotias, mutta vain 10 tkm käytetty startti alkoi kesällä heinäkuussa kuumalla koneella välillä nikotella (pyöritti, mutta todella vaivalloisesti).
Tilasin eBaystä uuden kun maksoi alle 75 euroa (https://www.ebay.de/itm/146755597625). Kiinassa tehty oli se OE startti ja solenoidi juurikin huonosti kontaktoiva.
Ulkomaisilla keskustelupalstoilla ja youtubessa (mm. tämä) on tuosta "uudempien" Guzzien heikosta solenoidista useampikin juttu.
Tein myös starttivirran varmistuksena liitekuvan ns. "Hard-Wire" releistyksen startin navoille. Biltema osat 42-305 ja 42-315 toimivat hyvin tässä tarkoituksessa.
Löysin myös liitekuvaksi nuo vaihtamani startit (vanha ylhäällä valmistuspäivä 25.08.2012 ja uusi eBaystä alhaalla).
Mainittakoon, että Bosch starttimoottorituotanto alkoi Kiinassa 2012 ja myytiin lopulta kokonaan Kiinalaisille 2017.
Hyvin on uusi ("Valeo") sähkökäynnistin pelannut ja voisihan sitä alkuperäistäkin ehkä tutkiskella jos vaikka siihen intoutuu.
   ps. E85 polttoaineella on Bellagio aivan erinomaisesti kulkenut (ja todella paljon paremmin kuin onnettomalla tehtaan bensakartalla).
Viimeisen 1000 kilometrin keskikulutus on ollut 6,06 litraa sataselle eli sen toivomani 300 km pääsee tankillisella.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2025, 10:16:53 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 051
Vs: Grison starttiongelmat
« Vastaus #12 : Syyskuu 29, 2025, 16:11:00 ip »
Jos kuka arpoo mihin tuo D6RA21 startti sopii, niin näihin sitä on listattu:

    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 2 (948 ccm, 1982 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 1.Serie (948 ccm, 1987 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 2.Serie (948 ccm, 1988 - 1990)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 C (948 ccm, 1990 - 1990)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 Caren. Inj. (948 ccm, 1990 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 Cali. 3 I.E. (948 ccm, 1990 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 Convert (948 ccm, 1975 - 1984)
    MG Moto Guzzi 1000 Daytona (992 ccm, 1992 - 1996)
    MG Moto Guzzi 1000 Daytona RS (1000 ccm, 1997 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1000 G 5 (948 ccm, 1978 - 1985)
    MG Moto Guzzi 1000 LM (1000 ccm, 1990 - 1994)
    MG Moto Guzzi 1000 LM 4 (948 ccm, 1985 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 LM 5 (948 ccm, 1988 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 Mille GT 1.Serie (948 ccm, 1987 - 1990)
    MG Moto Guzzi 1000 Mille GT 2.Serie (948 ccm, 1991 - 1994)
    MG Moto Guzzi 1000 Quota (948 ccm, 1992 - 1997)
    MG Moto Guzzi 1000 S 1.Serie (948 ccm, 1990 - 1992)
    MG Moto Guzzi 1000 S 2.Serie (948 ccm, 1993 - 1993)
    MG Moto Guzzi 1000 SP 1 (948 ccm, 1978 - 1983)
    MG Moto Guzzi 1000 SP 2 (948 ccm, 1984 - 1987)
    MG Moto Guzzi 1000 SP 3 (948 ccm, 1988 - 1996)
    MG Moto Guzzi 1000 Strada (948 ccm, 1994 - 1995)
    MG Moto Guzzi 1000 V10 Centauro (992 ccm, 1996 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1000 V10 Centauro GT (992 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1000 V10 Centauro Sport (1000 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Breva (1100 ccm, 2005 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1100 Breva ABS (1100 ccm, 2005 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Aluminium (1064 ccm, 2003 - 2004)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Anniversario (1064 ccm, 1997 - 1997)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Aquila Nera (1064 ccm, 2011 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. EV (1064 ccm, 1997 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. EV PI (1100 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 California Classic-Touring (1064 ccm, 2006 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1100 California EV ie Touring (1100 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 California EV Touring/80° (1064 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 California Stone Touring (1064 ccm, 2002 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. i (1100 ccm, 1993 - 1998)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Jackal (1064 ccm, 1999 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Special (1064 ccm, 1999 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Special Sport (1100 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Stone (1064 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Stone/Metal (1064 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Titanium (1100 ccm, 2003 - )
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Vergaser (1064 ccm, 1994 - 1997)
    MG Moto Guzzi 1100 Cali. Vintage (1064 ccm, 2006 - 2008)
    MG Moto Guzzi 1100 Griso (1100 ccm, 2005 - 2008)
    MG Moto Guzzi 1100 Quota ES (1064 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 Sport (1064 ccm, 1994 - 1996)
    MG Moto Guzzi 1100 Sport Corsa (1064 ccm, 1998 - 1999)
    MG Moto Guzzi 1100 Sport I.E. (1064 ccm, 1997 - 2000)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Bellagio (1100 ccm, 2003 - )
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Cafè Sport (1064 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Coppa Italia (1064 ccm, 2004 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans (1064 ccm, 1998 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans Naked (1100 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans Nero Corsa (1100 ccm, 2004 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Le Mans Rosso Corsa (1100 ccm, 2003 - 2005)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Scura (1064 ccm, 2001 - 2002)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Sport (1064 ccm, 1999 - 2001)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Sport Bellagio (1064 ccm, 2005 - 2006)
    MG Moto Guzzi 1100 V11 Sport CAT (1064 ccm, 2003 - 2004)
    MG Moto Guzzi 1200 Breva (1200 ccm, 2008 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1200 Breva ABS (1200 ccm, 2008 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V (1200 ccm, 2007 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V (1200 ccm, 2008 - 2012)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V Special Edition (1200 ccm, 2010 - 2014)
    MG Moto Guzzi 1200 Griso 8V Special Edition (1200 ccm, 2015 - 2017)
    MG Moto Guzzi 1200 Norge (1151 ccm, 2006 - 2010)
    MG Moto Guzzi 1200 Norge ABS (1200 ccm, 2006 - 2010)
    MG Moto Guzzi 1200 Norge GT 8V ABS (1151 ccm, 2011 - 2017)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport 2V (1151 ccm, 2006 - 2007)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport 4V (1151 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport 8V (1151 ccm, 2009 - 2014)
    MG Moto Guzzi 1200 Sport ABS (1200 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio (1151 ccm, 2008 - 2008)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX (1151 ccm, 2009 - 2011)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX (1151 ccm, 2012 - 2017)
    MG Moto Guzzi 1200 Stelvio TT (1151 ccm, 2008 - 2011)
    MG Moto Guzzi 350 V35 C (346 ccm, 1982 - 1987)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Carabinieri (350 ccm, 1992 - 2001)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Custom (350 ccm, 1982 - 1986)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Florida (346 ccm, 1986 - 1992)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Imola 2 (346 ccm, 1984 - 1989)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Imola (346 ccm, 1978 - 1981)
    MG Moto Guzzi 350 V35 Nevada (346 ccm, 1992 - 1998)
    MG Moto Guzzi 350 V35 TT (346 ccm, 1984 - 1986)
    MG Moto Guzzi 500 V50/2 (490 ccm, 1980 - 1980)
    MG Moto Guzzi 500 V50/3 (490 ccm, 1980 - 1984)
    MG Moto Guzzi 500 V50 (490 ccm, 1977 - 1980)
    MG Moto Guzzi 500 V50 C (490 ccm, 1982 - 1986)
    MG Moto Guzzi 500 V50 Monza (490 ccm, 1981 - 1984)
    MG Moto Guzzi 500 V50 Monza II 4V (500 ccm, 1984 - 1985)
    MG Moto Guzzi 650 V65 (644 ccm, 1982 - 1987)
    MG Moto Guzzi 650 V65 C (644 ccm, 1983 - 1986)
    MG Moto Guzzi 650 V65 Florida (644 ccm, 1986 - 1995)
    MG Moto Guzzi 650 V65 GT (644 ccm, 1981 - 1988)
    MG Moto Guzzi 650 V65 Lario (644 ccm, 1984 - 1988)
    MG Moto Guzzi 650 V65 NTX (644 ccm, 1986 - 1995)
    MG Moto Guzzi 650 V65 Polizia (644 ccm, 1981 - )
    MG Moto Guzzi 650 V65 SP (644 ccm, 1981 - 1987)
    MG Moto Guzzi 650 V65 TT (644 ccm, 1984 - 1986)
    MG Moto Guzzi 700 V7 (703 ccm, 1967 - 1969)
    MG Moto Guzzi 750 Breva I.E. (748 ccm, 2003 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 Nevada Base/Club (744 ccm, 2002 - 2004)
    MG Moto Guzzi 750 Nevada Classic (744 ccm, 2005 - 2008)
    MG Moto Guzzi 750 Nevada Club (744 ccm, 1998 - 2001)
    MG Moto Guzzi 750 S 3 (748 ccm, 1975 - 1976)
    MG Moto Guzzi 750 S (748 ccm, 1974 - 1975)
    MG Moto Guzzi 750 SP (750 ccm, 1989 - 1996)
    MG Moto Guzzi 750 Strada (748 ccm, 1995 - 1995)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Cafe Classic (750 ccm, 2009 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Classic (744 ccm, 2008 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Racer (744 ccm, 2010 - 2012)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Racer (744 ccm, 2013 - 2013)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Special (744 ccm, 2013 - 2013)
    MG Moto Guzzi 750 V7 Spezial (757 ccm, 1969 - 1971)
    MG Moto Guzzi 850 Breva (850 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 850 Griso (877 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 850 LM 1 (844 ccm, 1975 - 1978)
    MG Moto Guzzi 850 LM 2 (844 ccm, 1978 - 1980)
    MG Moto Guzzi 850 LM 3 (844 ccm, 1981 - 1983)
    MG Moto Guzzi 850 Norge (877 ccm, 2007 - 2009)
    MG Moto Guzzi 850 T3 (844 ccm, 1975 - 1982)
    MG Moto Guzzi 850 T3 Cali. (844 ccm, 1975 - 1983)
    MG Moto Guzzi 850 T3 Carabinieri (850 ccm, 1986 - )
    MG Moto Guzzi 850 T3 Germania (850 ccm, 1975 - )
    MG Moto Guzzi 850 T3 Polizia (850 ccm, 1983 - )
    MG Moto Guzzi 850 T4 (844 ccm, 1980 - 1982)
    MG Moto Guzzi 850 T 5 1. Serie (844 ccm, 1983 - 1984)
    MG Moto Guzzi 850 T 5 Polizia (844 ccm, 1983 - 1989)
    MG Moto Guzzi 850 T 5 Rundsch. (844 ccm, 1985 - 1988)
    MG Moto Guzzi 850 T (844 ccm, 1973 - 1975)
    MG Moto Guzzi 850 V7 GT (844 ccm, 1972 - 1974)
    MG Moto Guzzi 850 V7 GT Ambassador (844 ccm, 1973 - )
    MG Moto Guzzi 850 V7 GT Eldorado (844 ccm, 1972 - 1974)
    MG Moto Guzzi 940 Bellagio (940 ccm, 2007 - 2013)

ja näkyypä tuo 97729R olevan ainakin 2017-2020 Guzzi 1400 malleissa, joten tuo D6RA21 sopii siihenkin.


Lisätään vielä tähän, että tuo eBay startti näkyy olevan Puolassa kokoonpantu AS-PL S3241S käynnistin.
Sama "valmistaja" tekee myös Valeo merkillä S3241 mallia. Eroa näkyy olevan lähinnä solenoidin mallissa.
Startin mukana tuli myös testiraportti, jonka mukaan siitä irtoaa 1,4 kW.
Halvin hinta kotiin tuotuna jo noin 60,- llä -> täällä nyt 10/2025. Ja varaosiakin on tuolla edullisesti.
ps. Tuolla 60,- llä saa startin Guzziin jopa vaikka haettua Helsingin Vartioharjusta -> (LINKKI - Nimark Oy)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2025, 09:03:55 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)