Kirjoittaja Aihe: V9 pudonnut oksalta?  (Luettu 1402 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
V9 pudonnut oksalta?
« : Toukokuu 06, 2025, 06:57:55 ap »
Moi!
Näyttää siltä, että Piaggion päättäjät ovat pudottaneet V9 mallit pois valmistusohjelmasta?
Ainakin ne ovat kadonneet Guzzin nettisivulta.
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2025, 08:43:34 ap »
Ilmajäähdytteinen moottori, nykytyyppisenä, taitaa olla historiaa. Pitää olla tehoa ja voimaa mutta hyvällä hyötysuhteella. Ilmajäähdytteisessä, vaikka olisikin ohessa öljyjäähdytys, alkaa olla päästötasoltaan hankala tuote. Neste- tai vesijäähdytteisessä päästöjenhallinta on paremmalla tasolla ja siihen suuntaan ollaan menossa suurimalla osalla mallistoja. Varsinkin kun tarkastelee nykytarjontaa. Guzzilla on vuosikymmenien kokemus nestejäähdytyksestä, lähinnä kilpapuolelta ja, nykyään, myös peruspyöristä sillä nestejäädytteisiä malleja on tarjolla. Niiden etu, päästöjenhallinnan ohella, on myös hiljaisempi käyntiääni ja alhaisempi kulutus. Kaikki se lämpö mikä ilmajäädytteisestä moottorista irtoaa ajon aikana on hukkaan heitettyä energiaa. Varsinkin 1400-sarjassa sen huomaa kulutuslukemia seuratessa. Eilen viimeksi.

Päästöjen suhteen puhutaan usein pakokaasuista mutta päästöksi voidaan lukea myös lämpöhukka. Kiva sana. Hukan teille menee.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2025, 23:03:39 ip »
V7 löytyy ja eikö sen pata ole kumminkin 850cc?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2025, 11:20:33 ap »
Kerhollani Ylöjärvellä on V7 joka on kasipuolikas ilmajäähdytteinen katuenduro.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2025, 18:10:22 ip »
Moi!
Ensimmäiset V7 mallit taisivat olla 750cc ja V9 on aina ollut 850cc. Pian kuitenkin 850cc moottori otettiin käyttöön myös V7 mallissa. Eli niissä oli samat moottorit. Myös V85 on 850cc, mutta hieman erilaisella virityksellä.
Näin olen asian ymmärtänyt...
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2025, 19:19:20 ip »
Itse huomasin saman, että jotain uupuu, kun vierailin guzzin sivuilla. Kolme vuotta takana V85tt Centenariolla ja todella tyytyväisiä kilometrejä. Hieno matkapyörä omiin tarpeisiin. Teknisinä vaihtoperusteina aikoinaan Aprilian Caposta oli juurikin kardaani ja ilmajäähykone, kun niitä vielä saa(ja kaipuu palata Moto Guzziin). Ketjun kans en oppinut elämään vaikka automattirasvarit yms. Toivottavasti guzzi pitää vielä ilmajäähyperinnettä yllä tulevaisuudessakin.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2025, 21:42:45 ip »
Moi!
Ensimmäiset V7 mallit taisivat olla 750cc ja V9 on aina ollut 850cc. Pian kuitenkin 850cc moottori otettiin käyttöön myös V7 mallissa. Eli niissä oli samat moottorit. Myös V85 on 850cc, mutta hieman erilaisella virityksellä.
Näin olen asian ymmärtänyt...
Kimmo
Silloin kun V85TT E4 moottori esiteltiin ensimmäisen kerran, niin Piaggio kertoi sen olevan täysin uusi Guzzin moottori. Se ei siis ole V9:n 850cc moottori pelkästään uusin virityksin. Tässä V85TT E4 moottorissa on mm. ns. kuivasumppu öjyn kierto kahden eri öljypumpun kautta, missä öljypohja on erotettu kampikammiosta välipohjalla ja kuivasumppuna toimii siis öljypohja. Venttiilikoneiston rakenne/materiaali, huohotusjärjestelmä ja tietysti paljon muutakin on uudistettu, jotta on pystytty nostamaan tehoa ja vääntöä V9 malliin verrattuna. Uusin V85TT E5+ 2025 on valmistettu muuttuvalla venttiiliajoituksella, millä on saatu vähennettyä päästöjä ja jopa lisättyä vääntöä ja tehoa. Itse olen ajatellut, että jossain lienee raja, missä polttomoottori ei tykkää näistä enemmän ja enemmän laihennetuista seoksista ja tuleeko siinä moottorin pitkän ajan kestävyys lopulta koetukselle..

RStone

  • Viestejä: 102
  • "Well, hang in there"
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #7 : Toukokuu 17, 2025, 21:00:42 ip »
Moto Guzzi nettisivujen mukaan on 2025 mallistossa vain Stelvio, V100, V85 ja V7.
Ilmeisesti kustomeissa ei ole enää markkinoilla kysyntää ja sporttisemmat sekä seikkailupyörät ovat tätä päivää.
https://www.motoguzzi.com/en_EN/
Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

Kaljee

  • Viestejä: 56
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2025, 22:38:59 ip »
Taitaa koko moottoripyöräteollisuus olla melkoisen myrskyn keskellä, mitä olen itse vuoden aikana asiaa havainnut nettiä selaamalla. Asiaan liittyy toki maailmalla pandemian aikainen hetkellinen kova kysyntä, johon ei voitu komponenttipulasta johtuen vastata. Tämä nosti ainakin jenkkilässä uusien pyörien hintoja kohonneista kuluista että myös ahneudesta johtuen. Useat valmistajat ilmeisesti luulivat että kysyntä vain jatkuisi tai jopa kasvaisi koronan jälkeen, mutta toisin kävi. Kuluttajilla ei ole joko taloudellista kykyä tai halua maksaa moottoripyörästä sitä hintaa mitä siitä pyydetään...
Spekuloin nyt siis isossa mittakaavassa, en pelkästään kotimaan markkinoista tai Guzziin liittyen.

Tähän kohonneisiin hintoihin liittyen valmistajat ovat tietoisia myös eräästä eteen tulevasta muutoksesta, nimittäin asiakaskunnan vähenemisestä.
Liitteen kuvassa Trafin nettisivuilta tiedot moottoripyöräkortin omaavien henkilöiden ikäjakaumasta. Sitä klikkaamalla saattaa huomata, miksei (tilastollisesti) maantiella morjestava motoristi hevillä ole alle nelikymppinen. Onhan palkkien joukossa siis B-kortin kylkiäskortin omaavatkin mukana jotka eivät ole mitenkään pyöristä kiinnostuneet tai sellaista koskaan omistaneet. Mutta suunta kehitykselle on nähtävissä. Muuallakin kuin kotimaassa.
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ajokortit/010_ajok_tau_101.px/chart/chartViewColumn/

Ja tästä suunnasta johtuen valmistajat yrittävät kosiskella tätä nuorempaa asiakaskuntaa teknisillä vimpaimilla. On kuutta eri ajomoodia, räyhäkkää ulkonäköä, mittaristopaneelia ja ledivaloa, älypuhelinohjausta sekä takapuolenrapsutinta ja varustetta vaikka ja mihin tarkoitukseen ::) Ja kaikkihan me tiedämme mitä tälläinen varusteiden laittaminen ainakin aluksi pyörään maksaa. Vaan kun sitä asiakaskuntaa mille näitä uusia mallia ja varusteita yritetään tarjota, niin ei taida todellisuudessa olla olemassakaan! Väki ei vain ole kiinnostunut moottoripyöräilystä, oli siinä ominaisuuttaa sitten suuntaan tai toiseen. Ja jos joku nuorempi alkaakin innostumaan, niin hänellä ei yksinkertaisesti ole (enää) varaa uuden pyörän ostoon. Tehdas myy ja elää uusista pyöristä, ei ainakaan suoraan käytettyjen kaupasta...

Hieman erikoisesti, mitä on tullut luettua alan lehtiä ja uusien mallien arvosteluja niin kovin suuri painoarvo tunnutaan antavan todella suurelle moottoriteholle sekä näille teknisille, en nyt sano että turhuuksille mutta tietyssä mallikategoriassa "ylimääräisyyksille". Vaan ovatko kaikki uudet pyörät jo niin kehittyneitä ajotuntuman, moottorin väännön ja kulutuksen sekä kestävyyden kannalta että ainoa keino erottua ovat nuo "heebelit"? Selvästi nostalgiaan nojaavat mallit tosin saavat eräänlaisen synninpäästön näistä. Hankin pikkuajeluihin 50cc mopon tilalle viime syksynä edullisesti maailman myydyimmän moottoriajoneuvon. Arvaako joku jo että minkä? Honda Super Cub 125. Loistava vekotin pienempiin alle maantienopeuksiin, ja pakollisesta etupyörän abs-jarrusta on ollut hyötyä. Vaan avaimeton käynnistys mikä tähän on laitettu on taatusti täysi turhake myyntien kannalta. Kuka on laittanut ostohousut jalkaan juuri tuon takia? Ohjekirjassa on kymmeniä sivua järjestelmän toiminnasta. Ohjekirjoja lukeneet käsi ylös... Perinteinen avain virtalukon kera olisikin ollut se asia miksei 60-vuotta vanha malli yhtäkkiä myisikään ;D

Moottoripyöräily ja niiden ajoittainen ropeltaminen on mukavaa puuhaa. Toivotaan että ilmajäähdytteiset sekä niin yksinkertaisemmat kuin monipuolisemmatkin pyörämallit pysyisivät saatavilla!

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2025, 10:44:58 ap »
Oliko ne 1974 syntyneet kun ei enään saanu A-korttia ovat sitten juurikin 50-51 vuotiaita
Oma kuopus on syntynyt 1993 ja hän sai vielä juuri ja juuri piikki kortin perusteella isompien ajo-oikeudet ilma uusia inssejä
Mutta tossa tilastossa taitaa olla mukana semmosetkin "täysi ikäiset" millä on kevarikortti ja autokortti jos ei ole ajannut niitä isompia oikeuksia ?

Moottoripyrörien määrä oli 80 luvulla alle 50000 ja 90 luvulla joku 60-70 tuhatta kunnes hypähti 2000 luvulla 150 tuhanteen, mikä lienee nykyään

Kaljee

  • Viestejä: 56
Vs: V9 pudonnut oksalta?
« Vastaus #10 : Toukokuu 18, 2025, 14:06:06 ip »
Ruotsissa olisi V9 Bobber Special Edition MY23 hyvässä tarjouksessa 89900 paikallista valuuttaa. Vieläköhän tuossa säästäisi jos lomamatkalla toisi rajojen sisäpuolelle verojen ja tullien jälkeen?
https://motoguzzinordic.com/sv/products/v9-bobber-special-edition

Tilastossa tosiaan ei saa valittua pelkästään isompia A-kortteja, joten tuostakin määrästä osalla on jo se autokortti ja kevarilla ajot ovat jääneet siihen pariin nuoruusvuoteen. Tuo Trafin tietokanta on melko monipuolinen, sieltä pääsee valikoimaan vaikka pelkästään oman kylän korttien määrät :D

1994 syntyneenä kaveri sai vielä haettua poliisilaitokselta täyden A-kortin kevarikorttinsa tilalle ilman mitään korotuksia. Netin syövereistä löytyy tälläinen päivämäärä " 18.1.2013 tai aikaisemmin suoritetut väliteholuokan A-ajokortit noudattivat vielä vanhoja säädöksiä, mutta nämä ajokortit ovat nykyisen lain siirtymäsäännösten puitteissa muuttuneet jo vuosia sitten rajoittamattomiksi A-luokan ajokorteiksi. " Väliteholuokka taisi olla se minkä sai kun kevarikortti oli ollut voimassa tietyn aikaa (2 vuotta?) tai kun täytti 18. Kumminkin, kun en itse ymmärtänyt samaan aikaan käydä kevarikorttia niin odottelin sitten että täytin 24 niin pystyin suorittamaan suoraan A-kortin. 750cc V4 moottorilla varustetun Hondan jälkeen käyttöpeliksi valikoitui tuo samankuutioinen Breva jolla onkin nyt sitten suhailtu useampi vuosi 8)

Kesällä 2023 liikennekäytössä näyttäisi olleen 186 000 moottoripyörää ja 123 000 mopoa:
https://moottori.fi/uutinen/traficom-moottoripyorailyn-suosio-sailynyt-vakaana-mopojen-maara-selvassa-laskussa/
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!