Kirjoittaja Aihe: Guzzin moottoritekniikan alkeita  (Luettu 5633 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Guzzin moottoritekniikan alkeita
« : Helmikuu 13, 2025, 08:52:52 ap »
Guzzin varaosakuvia katsellessani kiinnitti joskus huomiotani se, että kampiakselissa on vain yksi kiertokangen kaula, johon molemmat kiertokanget kiinnittyvät. Useampisylinterisissä moottoripyörien moottoreissa lienee yleensä kullekin kiertokangelle oma kaulansa. Monasti lienee myös niin, että kaksisylinterisissä moottoripyörän moottoreissa kiertokangen kaulojen "vaihe-ero" (mikähän lienee oikea termi) on 180 astetta. Guzzissa näin ei tietenkään voi olla ja tällä lienee oma vaikutuksensa moottorin käyntiin. Tälle Guzzin moottorin rakenteelle on varmaan perustellut syynsä. Yksi on ehkä se, että näin on saatu pitkittäin oleva moottori lyhyemmäksi kuin muunlaisella ratkaisulla. Voisikohan olla myös kevyempi ratkaisu ? Asiaa kyselen ihan puhtaasti mielenkiinnosta tekniikkaan.     

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2025, 12:31:18 ip »
90-asteen V-moottori on ensimmäisen asteen massavoimiltaan tasapainossa eli tärinätön.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2025, 12:26:53 ip »
On muillakin valmistajilla "yhden kaulan ratkaisuja". Se myös säästää tilaa koska ei tarvita useampia "veivejä" samalla kampiakselilla. Värinöistä tai värinättömyydestä voi olla montaa mieltä. Monet pitävät tärkeänä värinättömyyttä ja se tavoitetaan parhaiten useampisylinterisellä moottorilla. Olen ajellu vuosikaudet kuusisylinterisillä Benelleillä. Eivät tärise. Kaksipyttyisillä Ducateilla myös. Ei Harleykään ole oudoksi jäänyt ja senhän, odotusten mukaan, pitääkin täristä. Lienee niin että on olemassa sietämättömiä, siedettäviä ja haluttuja tärinöitä.

Tyhjäkäynnillä Guzzin kone vatkaa tasaisesti mutta kierrosten noustessa värinät taajenevat mutta eivät häiritse. Helposti olen ajellut yli viidensadan kilometrin päivärupeamia. Sellaisen matkan aikana, vaikka olisi kuinka hyvä satula, tulee istumalihaksille kuormitusta jo pelkästään ajan takia. Toki satuloissakin on eroja ja siinä miten ylävartalon kuormitus jakaantuu. Jos on customtyyppisestä pyörästä kysymys niin silloin ahteri on varsin kuormittunut kun istuma-asento on kuin "kirkonpenkissä". Nk. kyykkypyörällä paino jakaantuu tasaisemmin jaloille, ylävartalolle ja käsivarsille peräpuolen ohella. Myös sisäreidet ovat silloin kannattelemassa painoa. Itse koen sporttipyörän ajamisen rentouttavammaksi ja kevyemmäksi kuin ison customin jolla pääosin ajelen. Tyylin vuoksi.

Yksi mielenkiintoisimmista mp-moottoreista ovat Morinit. Näyttää V-moottorilta mutta ei sitä täysin ole vaan on kaksikaulainen eli kiertokanget kampiakselin eri kauloilla. Sekin on tapa vähentää twinin värinöitä. Sitten on moottoreita V2- ja V4-osastolla joissa on erikseen hammaspyörillä tai ketjuilla ajoitetusti pyöriviä tasapainoakseleita tekemässä ajosta miellyttävämpää.

Vaikka Guzzien V-kakkosen kokoluokat ovat, 250 - 850 pikkulohkoisissa ja isommissa 600 - 1400 isolohkoisissa, ovat tärinät varsin samantyyppisiä ajaessa koettuina. Kaikki eivät totu ja muutamat kaverit, joilla olivat nelisylinteriset rivimoottorit, kokeillessaan pyöriäni, ovat kommentoineet että ihan ookoo muuten mutta kun on ne tärinät. No nyt, osin samat kaverit, ajelevat amerikantvineillä eikä tärinä haittaa yhtään. Siitä olen heitä kiusoitellut.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2025, 14:08:12 ip »
Satun omistamaan kaksi 1200 Morinia, joten tiedän niiden kiertokankien olevan samalla kaulalla, kuten myös legendaarisessa 3 1/2:ssakin. Erikoisuus uudemmissa Morineissa on 88:en v-kulma. Älkää kysykö miksi. Valmistajan selitys taisi olla moottorin lyhyys. Epäilen enmmän erikoisuuden tavoitttelua.

Jos taas haluat esimerkkiä kahden kaulan moottorista, niin vaikkapa vanhemmat Hondan African Twinit ovat sellaisia, samoin kuin monet autojen v-kuutoset.

Kuten jo edellä mainitsin saadaan 90 asteen v-kakkonen tasapainotettua ensimmäisen asteen massavoimiltaan. Siinä tavallaan toinen pytty tasapainottaa toisen pytyn vastapainon ja toisinpäin.

Guzzi-tyyppisessä v-moottorissa ovat kiertokanget kaulalla rinnakkain, mikä aiheuttaa pienen akselia kippaavan momentin, jota ei käytännössä huomaa. Sen sijaan kiertokangista johtuvat toisen asteen tärinät ovat läsnä, eivät tosin niin voimakkaina kuin rivinelikossa.

Ainakin vanhemmissa Harrikoisssa oli toinen kiertokanki alapäästään haarukka jonka väliin toinen kanki sopi. Eli pytyt olivat samalla linjalla eikä kippausmomenttia esiintynyt. Tiedä sitten mitä hyötyä siitä oli kun 45 asteen kampiakseliahan ei millään ilveellä tasapainoon. siitä ne harrikan tärinät.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2025, 15:34:50 ip »
Taitaa olla tullut, vanhemmiten, muistiharhaa. Valitan. Morineilla olen kyllä ajellut enkä kummenpaa haittaa asiassa ole kokenut. Isommasta Morinista, jotain 500cc, minua varoitettiin ettei kestä. Älä osta. Tiedä sitten, Italiassa joskus 90-luvun puolivälissä, niitä näki liikenteessa.

Se on ollut varmaan jokin muu twini johon sekoitin. Nykyään isommat pyöränhankintajutut ovat jäissä koska ajokorttikuntoani valvotaan. Ikääntyminen tuo kaikenlaista tullessaan. Asiat ovat tapahtuneet nopeasti. Toistaiseksi saan ajaa, vielä, ensi kesänä. Tallissa tulee pyörämäärä kutistumaan. Pitää vain löytää ostajia...

Tarvitseeko kukaan siistikuntoista -72 Honda Scrambler CL350:stä? Tarjouksia saa esittää mutta alle puolentoistatonnin ei harvinaisuus lähde. Saattaa ola ainoa Suomessa eikä muuallakaan ole vastaan tullut. Osat Honda-osia paitsi keula, takaiskarit, viritysaste ja rengaskoko. Eli osia on saatavissa edelleen.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2025, 19:07:02 ip kirjoittanut motomatti »

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2025, 18:35:05 ip »
Ajokunto alkaa myös 75v ikäisena arveluttaa, haluja kyllä löytyy. Nyt kun myymään ruvettiin, mulla olisi ylimääräisenä mm. Moto Morini Granpasso 1200 vm 2009. Tyyliä matkaenduro, melkoisilla lisävarusteilla.

Fenix

  • Viestejä: 45
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2025, 17:39:13 ip »
Tuo taitaa olla aika harvinaisuus ainakin Suomessa.
Minulla oli kolme kesää Moto Morini Corsaro Veloce, en kyllä kiinnittänyt mahdollisiin värinöihin mitään huomiota. Hauska peli joskin osien saanti ja huollettavuus ei ihan yksinkertaisemmasta eikä halvimmasta päästä vaikka osan huolloista tekisikin itse. Esim olikohan jakoketjujen vaihto 35 tkm välein ?

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #7 : Helmikuu 25, 2025, 19:15:06 ip »
Noita Granpassoja on mun tietääkseni kaksi Suomessa. Mulla on myös toinen Morini, Corsaro, ajettu 80 000km. vaihdoin jakoketjun viime keväänä ensimmäisen kerran, eikä siinä mitään vikaa ollut. Ei se halpaa ollut, osia saa vaikka Saksasta. Tehtaaseen en saanut useista yrityksistä huolimatta yhteyttä. Vaihtoväliksi tehdas ilmoitti 40 000km.

Ei Morinit tosiaan juurikaan tärise. Hauska pyörä, varsinkin kun vaihdoin keulaaan pehmeämmät jouset niiden kivirekimäisten alkuperäisten tilalle.

Fenix

  • Viestejä: 45
Vs: Guzzin moottoritekniikan alkeita
« Vastaus #8 : Helmikuu 26, 2025, 11:35:53 ap »
Juu, hauska pyörä kyllä, lyhyt ja väännökäs ja 140 hv.  :D