Moto Guzzien moottorinohjaus toimii ainakin toistaiseksi avoimella lähdekoodilla
”I’m asking you, cause you know about these things” (Whitney Houston vainaa lauleli näin).Ymmärrän niin, että avoin lähdekoodi (open source) tarkoittaa sitä, että ohjelmiston lähdekoodi on ymmärrettävässä muodossa julkisesti kaikkien saatavilla ja sitä saa hyödyntää kuka tahansa. Arvelen, että Piaggio ostaa moottorinohjauslaitteet jollain sopimuksella Magenti Marellilta niin, että niiden sisältämän ohjelmiston immateriaalioikeudet (patentit, tavaramerkki, integroitujen piirien suoja, jne.) säilyy Magneti Marellilla täysin, mutta johonkin mittaan asti Piaggio saa niitä käyttää (tuskin kuitenkaan muokata/koodata).
Sen sijaan ”kuka tahansa” ei pääse käsiksi Moto Guzzin (”made by Magneti Marelli”) moottorinohjausjärjestelmän koodiin. Siitä ei kerrota mitään tietoja ulospäin ja jos on osaamista saada sitä nähtävilleen jossain mitassa, arvelen että näkyvillä on vain ykkösiä ja nollia tai jalostuneemmassa muodossa mahdollisesti jonkinlaista ohjelmakoodia. Ilman tarkempaa kommentointia tai selväkielisiä kuvailuja. Piaggion auktorisoiduilla huolloilla käytössä oleva ”PADS” -päätelaite (varmaankin myös made by Magneti Marelli) osaa sitten keskustella moottorinohjauslaitteen kanssa ja näyttää erinäisiä tietoja (ruiskutusaikoja, sytytyshetkiä, avautumiskulmia jne.). Sillä voi myös syöttää joitakin tietoja moottorinohjauslaitteeseen takaisin ("säätöjä").
GuzziDiag -ohjelmistoperheeseen kuuluvat ohjelmat ovat osaavien yksityishenkilöiden harrastuksen tuotetta. Kaikki, mitä nämä ohjelmistot osaavat näyttää ja kertoa, nämä harrastajat ovat selvittäneet tuskallisen paljon vaivaa edellyttävillä (työ alkoi 2/2011) ”reverse engineering” ja ”trial & error” – menetelmillä, omaa harrastuneisuuttaan. Ensin on selvitetty (helpompi osuus), millä tavalla moottorinohjausjärjestelmä keskustelee (”K-Line / CAN-Bus”) ja sitten on selvitetty millaisilla ”pyynnöillä” moottorinohjausjärjestelmä vastailee (”oletko siellä-olen-vastaisitko tähän-no ehkä-no vastaa nyt kumminkin-no jos mä nyt sitten kun kerrot mitä haluat tietää, jne.”). Kun on alettu saamaan ulos tietoja, alkaa vaihe, jossa pitää oppia tulkitsemaan dataa, jota saadaan ulos. Tämä vaatii ymmärtääkseni eniten osaamista. Kytkeydytään datavirtaan rinnalle ja koetetaan saada selville asioita. Kun saadaan selville asioita, tehdään esim. XDF -tiedosto TunerPro -ohjelmaan, jonka avulla saadaan selväkielisesti näkymään, mitä jossakin tietyssä paikassa ohjelmakoodia oleva arvo tarkoittaa. Laitan liitteeksi pari kuvaa siitä, minkälaista tekstiä tulkitsevat.
Ymmärrän siis niin, että mikään Moto Guzzeissa ei ole avointa ohjelmakoodia, ei moottorinohjausjärjestelmä eikä myöskään itse GuzziDiag -harrasteohjelmien ohjelmakoodi. Ainoastaan GuzziDiag ohjelmat - ovat vapaasti ilmaiseksi käytettävissä, kun niitä ei käytä ansaintatarkoitukseen.
11/2022 Piaggio tiukensi linjaansa omistamiensa tuotemerkkien käytöstä ja lähestyi asianajajansa avulla saksalaista ”Moto Guzzi Freunde” -foorumia (kutsutaan päävärinsä vuoksi usein ”punaiseksi foorumiksi”), joka on myös GuzziDiag kotifoorumi. Vastauksesta koitui foorumille asianajokuluja kolmatta tuhatta. Tuon jälkeen foorumin jokaisen sivun ylälaidassa näkyy punainen teksti: ”Tämä verkkosivusto
EI ole Piaggion tai sen tytäryhtiöiden virallinen verkkosivusto. Näemme itsemme yksityisenä, ei-kaupallisena fanisivustona kaikille Moto Guzzi -faneille ja -kuljettajille.”