Kirjoittaja Aihe: Vetoomus digitaalisen omaisuuden säilyttämisestä  (Luettu 5310 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vetoomus digitaalisen omaisuuden säilyttämisestä
« : Elokuu 06, 2024, 12:16:29 ip »
En juuri koskaan pelaa mitään peliä, mutta tämä vakava asia koskee muutakin. Lähes kaikki tekninen tavara, jota ostamme, sisältää ohjelmistokoodia, jonka varassa se tavara toimii. Usein, ja näköjään yhä useammin, se ohjelmisto sijaitsee ainakin osittain pilvessä, jota sen valmistaja hallinnoi ja säätää. Asia on alkanut näkyä ensimmäisenä pelimaailmassa, joka lienee suurin toimiala yksiköiden lukumäärältään ja valmistajien lukumäärältä. Ostettaessa softan varassa toimiva peli ostetaan vain käyttöoikeus, ei itse ohjelmaa. Kun valmistajayritys sitten myydään ja uusi omistaja veisaa viis vanhoista asiakkaista ja sulkee palvelimet, kuinka asiakkaiden käy? He ovat kuitenkin ostaneet ja maksaneet tuotteen, joka nyt on viraton.

Asia tuntuu vähäpätöiseltä meille, jotka emme edes pelaa. Mutta – entä jos kyseessä onkin moottoripyörän ohjelmisto? Tai auton, tai sairaalan CT kuvauslaitteen? Siksi on kohtuullista vaatia, että valmistaja ainakin poistaa kopiointiestot, tai muuttaa lähdekoodin avoimeksi ennen toimintansa alasajoa.

Ainakin autoissa on paljon toimintoja, jotka toimivat vain pilvipalvelun kautta. Kuinka käy kun valmistaja ajautuu maksukyvyttömäksi, tai ostetaan, tai kyseisen maan kanssa joudutaan kauppasotaan, tai muuhun sotaan? Meillähän on sikäli hyvä tilanne, että Moto Guzzien moottorinohjaus toimii ainakin toistaiseksi avoimella lähdekoodilla, mutta useimmilla merkeillä näin ei ole.

Vetoomuksen aloittaja on jenkkilästä, mutta hän uskoo EU:n asukkaiden voivan tehdä asialle eniten. Siksi hän pyytää allekirjoittamaan vetoomuksen tai vähintäänkin jakamaan linkkiä tuntemillemme sivustoille.

Tässä linkki vetoomussivulle:
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007_fi

Asia vaatii vain muutaman minuutin, eikä mitään pankkitunnuksia kysytä.

Tässä myös tietoa asiasta:
https://www.stopkillinggames.com/eci

Kiitos tuestanne.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vetoomus digitaalisen omaisuuden säilyttämisestä
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2024, 18:48:39 ip »
Lainaus
Moto Guzzien moottorinohjaus toimii ainakin toistaiseksi avoimella lähdekoodilla

”I’m asking you, cause you know about these things” (Whitney Houston vainaa lauleli näin).

Ymmärrän niin, että avoin lähdekoodi (open source) tarkoittaa sitä, että ohjelmiston lähdekoodi on ymmärrettävässä muodossa julkisesti kaikkien saatavilla ja sitä saa hyödyntää kuka tahansa. Arvelen, että Piaggio ostaa moottorinohjauslaitteet jollain sopimuksella Magenti Marellilta niin, että niiden sisältämän ohjelmiston immateriaalioikeudet (patentit, tavaramerkki, integroitujen piirien suoja, jne.) säilyy Magneti Marellilla täysin, mutta johonkin mittaan asti Piaggio saa niitä käyttää (tuskin kuitenkaan muokata/koodata).

Sen sijaan ”kuka tahansa” ei pääse käsiksi Moto Guzzin (”made by Magneti Marelli”) moottorinohjausjärjestelmän koodiin. Siitä ei kerrota mitään tietoja ulospäin ja jos on osaamista saada sitä nähtävilleen jossain mitassa, arvelen että näkyvillä on vain ykkösiä ja nollia tai jalostuneemmassa muodossa mahdollisesti jonkinlaista ohjelmakoodia.  Ilman tarkempaa kommentointia tai selväkielisiä kuvailuja. Piaggion auktorisoiduilla huolloilla käytössä oleva ”PADS” -päätelaite (varmaankin myös made by Magneti Marelli) osaa sitten keskustella moottorinohjauslaitteen kanssa ja näyttää erinäisiä tietoja (ruiskutusaikoja, sytytyshetkiä, avautumiskulmia jne.).  Sillä voi myös syöttää joitakin tietoja moottorinohjauslaitteeseen takaisin ("säätöjä").

GuzziDiag -ohjelmistoperheeseen kuuluvat ohjelmat ovat osaavien yksityishenkilöiden harrastuksen tuotetta. Kaikki, mitä nämä ohjelmistot osaavat näyttää ja kertoa, nämä harrastajat ovat selvittäneet tuskallisen paljon vaivaa edellyttävillä (työ alkoi 2/2011) ”reverse engineering” ja ”trial & error” – menetelmillä, omaa harrastuneisuuttaan.  Ensin on selvitetty (helpompi osuus), millä tavalla moottorinohjausjärjestelmä keskustelee (”K-Line / CAN-Bus”) ja sitten on selvitetty millaisilla ”pyynnöillä” moottorinohjausjärjestelmä vastailee (”oletko siellä-olen-vastaisitko tähän-no ehkä-no vastaa nyt kumminkin-no jos mä nyt sitten kun kerrot mitä haluat tietää, jne.”).  Kun on alettu saamaan ulos tietoja, alkaa vaihe, jossa pitää oppia tulkitsemaan dataa, jota saadaan ulos.  Tämä vaatii ymmärtääkseni eniten osaamista.  Kytkeydytään datavirtaan rinnalle ja koetetaan saada selville asioita.  Kun saadaan selville asioita, tehdään esim. XDF -tiedosto TunerPro -ohjelmaan, jonka avulla saadaan selväkielisesti näkymään, mitä jossakin tietyssä paikassa ohjelmakoodia oleva arvo tarkoittaa.  Laitan liitteeksi pari kuvaa siitä, minkälaista tekstiä tulkitsevat.

Ymmärrän siis niin, että mikään Moto Guzzeissa ei ole avointa ohjelmakoodia, ei moottorinohjausjärjestelmä eikä myöskään itse GuzziDiag -harrasteohjelmien ohjelmakoodi.  Ainoastaan GuzziDiag ohjelmat - ovat vapaasti ilmaiseksi käytettävissä, kun niitä ei käytä ansaintatarkoitukseen.

11/2022 Piaggio tiukensi linjaansa omistamiensa tuotemerkkien käytöstä ja lähestyi asianajajansa avulla saksalaista ”Moto Guzzi Freunde” -foorumia (kutsutaan päävärinsä vuoksi usein ”punaiseksi foorumiksi”), joka on myös GuzziDiag kotifoorumi.  Vastauksesta koitui foorumille asianajokuluja kolmatta tuhatta.  Tuon jälkeen foorumin jokaisen sivun ylälaidassa näkyy punainen teksti: ”Tämä verkkosivusto EI ole Piaggion tai sen tytäryhtiöiden virallinen verkkosivusto. Näemme itsemme yksityisenä, ei-kaupallisena fanisivustona kaikille Moto Guzzi -faneille ja -kuljettajille.”
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2024, 11:53:47 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Vetoomus digitaalisen omaisuuden säilyttämisestä
« Vastaus #2 : Elokuu 13, 2024, 08:52:40 ap »
Taitaa koskea myös kaiken näköstä sähkö hälää mitä ostellaan netistä, valvonta kameraa ja vaikka etä ohjattavia sähköpatterita sun muuta, malli vanhenee toimittaja tai valmistaja vaihtuu niin nettisovellus häipyy eikä toimi enään, kamat olis kunnossa mutta ei pysty käyttämään. Nyt kun jotain langattomia kuulokkeitakaan ei saa toimimaan ilman että näplää netissä niin pahalta näyttää tulevaisuutta jos miettii.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vetoomus digitaalisen omaisuuden säilyttämisestä
« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2024, 09:21:57 ap »
Ei kai nää nykyiset härpäkkeet ole tarkoitettukaan kestämään enempää kuin 3 tai maksimissaan 5 vuotta.
Kamerakin pitäisi vaihtaa uuteen puhelimen mukana 3 vuoden välein.
Urpon mielestä kameran ja monen muunkin laitteen kohtuullinen käyttöikä on 15 vuotta.
Hankinnoissa pitää olla myös tarkkana, ettei ostokset tarjoa suoraa vakoilukanavaa Kiinaan. Koskee
erityisesti puhelimia, valvontakameroita, robotti-imureita ja autoja.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vetoomus digitaalisen omaisuuden säilyttämisestä
« Vastaus #4 : Elokuu 13, 2024, 12:01:43 ip »
Olin jostain lukenut, ehkä pötyä, että valmistaja on avannut osan Magneti Marellin ohjelmointirajapintoja harrastajien käyttöön. Olen ehkä käsittänyt väärin. Kyse ei kuitenkaan ole nyt siitä. Kyse on digitaalisen omaisuuden säilymisestä kuluttajien saatavilla sen omistajan toiminnan loputtua.

On täysin sietämätön ajatus, että auto tai moottooripyörä muuttuu romuksi muutamassa vuodessa kun valmistaja jotuu selvitystilaan ja palvelimet sammuvat. En tiedä näin käyneen, vaikka vastikään oli uutinen erään sähköautovalmistajan toiminnan lopettamisesta. On vain ajan kysymys, milloin asia on esillä katkerasti. Yhä useammin moottorin, tai muun laitteen ohjaus on säilytetty valmistajan hallussa sitomalla se ratkaisevilta osiltaan netin yli valmistajan palvelimille. Kuluttaja ostaa tavaran ja ostaessaan, pienelläkirjoitettua lukematta, lupautuu ohjelmiston omistusoikeuden säilyttämiseen valmistajalla. Vähäinenkin ohjelmistoon kajoaminen deletoi sen ja koko tavara jää käyttökelvottomaksi, paitsi jos asiasta sovitaan rahalla valmistajan kanssa. Mutta jos valmistajaa ei enää ole, niin entä sitten?

Räikeimmin asia näkyy pelimaailmassa koska siellä kai on eniten valmistajia ja tuotteiden kirjo valtava. Mutta nämä moottoripyörät ja autot eivät ole mitään pelejä, eivätkä härpäkkeitä, joiden käyttöiäksi on tarkoitettukin vain muutama vuosi.

Vetoomus pyytää Euroopan päätöksentekoon valtuuttamiamme päättäjiä ajamaan asiaa, koska he voivat sille tehdä jotain. Rapakon takan se on paljon vaikeampaa.

Vetoomus pyytää siis luomaan lainsäädäntöä, jotta ainakin ohjelmien kopiointisuojaus poistettaisiin tai peräti lähdekoodi vapautettaisiin siinä tapauksessa, että valmistaja ei enää voi asiakkistaan huolehtia. Ei olla vaatimassa, että kaikki pitäisi olla avoimella lähdekoodilla nyt heti. Asia tulisi ajankohtaiseksi silloin kun yritys myydään tai joutuu selvitystilaan. Siis, että digitaalisen omaisuuden kaupassa huomioitaisiin asiakkaat samaan tapaan, kuin kesämökkitonttia myydessä on huomioitava naapurin rasitustien säilyminen.

Tämä vetoomus katsoo tulevaisuuteen. Ketä se kiinnostaa?
Sentire la forza!
Terv: Timo