Kuumentaminen lienee sieltä menetelmien loppupäästä. Siinä tuhoutuu helposti pala ympäristöä. Eiköhän se ruuvi muutenkin aukea.
Konsteja on monia: alkaisin ruuvin elvyttämisellä: Se kuusiokoloavain joka nuljasi jo ruuvin ainoan käyttöliittymän, niin katkaise se mutkan jälkeen eli teet siitä suoran tapin. Kohta kun on tukeva niin konstin teho on hyvä eli laita se katkaistu kuusikolo kannan loveen ja tämäytä vasaralla muutama kunnon laaki. Täräys kuusikolon pohjaan, kun siellä on rungon massa vastassa, pidentää hieman ruuvia ja murtaa mahdolliset ruosteet. Sitten vain ruosteenirrotinta kannan vierestä kohteeseen. Toisena päivänä voi käsittelyn toistaa. Eli lyönti ja ruiskaus.
Aika hoitaa. Jos ruuvin kannasta saa asiallisilla pihdeillä, sellaiset jotka kiristyvät kun niillä vääntää, otteen niin vääntöä vain.
Jos kanta on upotuksen sisässä eli ulkokehälle ei saa voimaa niin kipaistaan kaupassa ja haetaan tuumainen kuusiokoloavain joka on vain hieman millistä isompi tai tavallisesta setistä seuraava koko. Hiotaan lyhyt viiste kaikkiin kuuteen kulmaan, katkaistaan mutka pois ja lyödään viistottu pää kannan sisään tarpeeksi syvälle. Sitten vain sopivalla lenkkiavaimella tai hylsyllä vääntöä. Yleensä irtoaa näin.
Kantaa ei koskaan pidä nuljata. Se miksi ne nuljataan yletöntä voimaa käyttäen ei ole koskaan kunnolla auennut minulle. Joku tolkku vääntämiseen.
Jos käy niin että ruuvi katkeaa kannan juuresta on osa avaamistarkoituksesta saavutettu. Osat saadaan irti. Tämän jälkeen on saatava kannaton ruuvi, mahdollisesti katkennut niin että on kokolailla tasossa kiinnityskohtaansa. Jos se on hieman yläpuolella otetaan viila kouraan ja viilataan tasopinta ruuvin päähän. Sitten pistepuikon ja vasaran kanssa lyödään aivan keskelle lovi. Otetaan esimerkki: jos ruuvia on vaikka M6 kokoa niin otetaan käyttöön 4,5 mm:n pora ja porataan, ehdottoman suoraan, reikä keskelle ruuvia niin että sitä tulee koko ruuvin mitalle. Jos poraus menee sivuun niin on hankittu isompi ongelma. Apusilmät sihtaamiseen on tarpeen. Viivaimesta on apua.
Sitten ruuvi halkaistaan madalletulla rautasahan terällä toisesta reunastaan niin että koko ruuvin halkaisija tulee sahatuksi. Siitä aiheutuu vastapuolen kierteeseen ura mutta se ei haittaa juurikaan. Ruosteenirroitin saa lisää toimintatilaa. Myös sahatun uran vastapuolelle on hyvä sahata vain pieni lovi. Siihen saa ruuvimeisselin kääntövoimaksi. Tässä vaiheessa homma on jo pääosin tehty. Ruuvaria ei saa lyödä tehtyyn uraan. Kunhan on uraa niin että vääntää voi.
Monet ovat, varsinkin pieneen kierrekokoon, valinneet ulosvetäjäksi tarkoitetun vastakierretapin. Yleensä se on katkennut porattuun reikään ja vain pahentanut tilannetta. Lisäksi ns. vastakierretapilla kun se kierretään väkisin porattuun reikään vain kiristää ruuvia kohteesaan.
Yksi vaihtoehto on viedä kohde konekorjaamoon tai mp-huoltoon toimenpiteitä varten. Se voi olla nopein tie. Tuntikorvaus on minimissään yhden tunnin työstä ja jos menee enemmän aikaa niin joka alkavalta tunnilta. Jos ei ole tuttu mesta. Mikähän se tuntikorvaus lienee nykyään? Itselläni se oli 60€/h.