Nämä nykypyörät ovat herkkiä sähkön suhteen. Jos ei edes "lupaa" käynnistyä, mutta pyörittää, monesti ongelma on akussa. Sen kapasiteetti on laskenut niin, että starttimoottorin ottama virta pudottaakin jännitteen liian alas, alle asetetun raja-arvon. Tällöin ECU, eli moottorin sähköinen ohjaus, ei anna varsinaista käynnistyslupaa.
Jos mittaa akun napajännitteen levossa, se saattaa näyttää ok. Jännite pitäisikin mitata sillä hetkellä, kun painaa starttia. Jos jännite putoaa alas ( raja 11V? - en tiedä ) niin eipä syty tulille. Tavallinen yleismittari sopii hyvin, mutta on huomattava, että mittari ei kuormita, joten sen käyttö pitää tietenkin osata.
Nopea tilannearvio:
Mittari akkuun, virta + valot päälle. Laskeeko jännite, kuinka nopeasti ja kuinka alas?
Käynnistysvirta on suhteellisen suuri, joten akkuun pitäisikin tehdä kuormitusmittaus. Joskus mitattiin autojen starttivirtoja ja ne olivat >100A.
On myös muistettava, että akun elinikä vaihtelee paljonkin. Akkuja polkee isot tehtaat, eikä jokaista erikseen testata, vaan pistetään pahvilaatikkoon ja hevosmies vie asemalle junaan. Testaaminen jää loppuasiakkaalle.