Autoon, mp:ään, jne. ei saa tehdä mitään sellaisia muutoksia, jotka vaikuttavat tyyppihyväksynnän tarkastuskohteisiin. Näitä ovat mm. pakopäästöt, ääni, valot, jarrut, ohjausgeometria jne. Tokihan vaikkapa änkkärit saa uusia, mutta oltava hyväksytyt. Näin on EU direktiivissään päättänyt.
Tuo tarkoittaa, että tehtaan on varmistettava, ettei (lähinnä) ruiskuun voi tehdä noinvain muutoksia huollossa tai kotona. Järjestelmä vaatii ecuun pääsyyn koodin. Lupa tulee tehtaan tiedostosta, joka keskustelee huollon läppärin kanssa. Samalla tapaa kuin pankkikortti toimii.
En tällä istumalla usko, että tuo tehtaan systeemi on avattavissa.
Vaikka, sanotaanhan Raumallakin, että "menee niitä laivojakin"...