En ole havainnut merkittävää korrelaatiota kulumisen ja öljyn viskositeetin osalta.
Pikemminkin päätyisin sellaiseen tulokseen että nostimien laatu on vaihdellut. Olen itsekin joutunut vaihtamaan nostimen suht lyhyen ajomatkan jälkeen. Sen jälkeen se onkin kestänyt.
Olen ollut myös mp-asentajana työsuhteessa ja siellä tehnyt havaintoja eri merkkisten, lähinnä japanialaisten, pyörien venttiilinostimien kestävyydestä. Yllättävän lyhyelläkin ajomatkalla voi nostin tärvääntyä. Hommat tehtiin hyshys-takuukorjauksina vielä vuosienkin perästä. Myös takaisinkutsuja oli aiheen tiimoilta.
Nostimen teräslaatu on karkenevaa joten itse prosessissa voi olla vaihtelua tai materiaalissa poikkeuksia. Lisäksi ovat ympäristötekijät eli käyttötapa, huollontarpeen laiminlyönnit sekä käyttöolosuhteet.