En ole Stelvion kanssa touhunnut mutta ei kauheasti poikkea muista lämpövoimakoneista joista täälla kerrotaan.
Breva 1100:sen (5AM) ruiskutus- ja lisärikastuskarttoja joskus katselin tulkintamielessä ja siellä, muistaakseni, oli lisärikastus jäähdytysmielessä. Saattaapi olla Stelviossakin. 1400:sen (7SM) karttoja olen vilkuillut kovin vähän ja niitä on siellä monenkertainen määrä verrattuna aikaisempaan ja moottorinohjaus osaa surffailla näiden eri karttojen välillä tarpeen ja kuljettajan laittaminen asetusten perusteella.
Öljyjäkin on erilaisia. Toiset kestävät, ainakin lyhytaikaisesti, korkeitakin lämpötiloja, 140 - 160 astetta C. Toki öljy pilkkoutuu silloin nopeammin. Sitä vartenhan öljyjä vaihdetaan. Ei niinkään likaantumisen vuoksi.
Yksi polttoaineen kulutuksen vähentämisen konsti on parantaa moottorin lämpöanturin kiinnityksen lämmönjohtavuutta. Putoaa ryyppy pois aikaisemmin. Tämä siis vaikuttaa viileässä ilmassa jota meillä kyllä riittää. Vaikuttaa myös, ilman lämpötilasta riippumatta, heti käynnistyksen jälkeen kun kone on vielä kylmä ja vasta lämpenee niin kylmäkäynnistysrikastus lähtee aikasemmin pois päältä. Ei aiheuta käyntihäiriötä.
Varsin soma on mittarivirityksesi ja taulukossa selkeästi esitettynä kulloisetkin lämpötilalukemat. Mikään niistä ei ole huolestuttava.
Varauduin siihen California 1400 GTS:n suhteen että kaihdin on kiinni neljällä nippusiteellä ja mukana sivuleikkurit sitä varten että jos öljy kuumenisi olosuhteiden vaikutuksesta liikaa voisin heivata kaihtimen takalaukkuun. Litteä osa, ei vie tilaa. Lisäkso on sähköinen puhallin joka ei kertaakaan ole käynnistynyt ajon aikana. Toimii kyllä.
Myös 1100 Breva kävi lähes aina kylmänä. Ei liene tarpeen selittää mitä kaikkea ikävää koneelle tapahtuu jos se käy alilämpöisenä ja siksi kuluttaa liikaa.
Tässä on kaksi pointtia: moottorin kestäminen ja polttoainetalous. Yhdellä toimenpiteellä saa jo vaikutuksia. Moottorin lämpötilan hallintaa nopeuttamalla moottorin todellisen, eikä viivellä saadun, lämpenemistiedon siirtoa moottorinohjauksen käsiteltäväksi vai manipuloida itse moottorinohjausta. Laitetaan vain alumiinipastaa lämpöanturin nokkaan ja pyöritetään paikoilleen ja annetaan pastan kovettua. Nyt lämpö siirtyy viiveettä ja moottorinohjaus lopettaa "ryypytyksen". Lisäriskatusta voi tapahtua ajossakin kun on viileähkö sää. Karkeasti asiaa tutkiessani niin lisärikastus poistuu kokonaan vasta kun ulkoilman lämpötila on yli 20 astetta jatkuvassa ajossa. Tämä siis 5AM-moottorinohjauksella.
Tässä linkki yhteen juttuun jossa lisälinkkejä aiheesta:
http://www.motomatti.fi/2018/01/sylinterikannen-lampoanturin-modifiointi.html