Kirjoittaja Aihe: Releistä  (Luettu 6714 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #15 : Lokakuu 08, 2020, 23:39:33 ip »
Niin, on ihan eri asia selittää tarkasti ja kaikki kommervenkit mitä voi tulla vastaan ja saada, mahdollisesti vastahakoinen, kuulija/lukija oppimaan. Mutta sekin on jo, tavallaan, saavutus jos päähän on jäänyt asiasta se että siinä on enemmän takana kuin se mitä on jäänyt oppimatta.

Itsellä kun ei tuota jälkikasvua ole niin ei ole sellaista tuntumaa mutta näin setämiehenä olen joskus koittanut selittää veljieni jälkeläisille joitain peruasioita niin on saanut vastauksen että älä rasita itseäsi, katsotaan netistä video.

Mutta kipu opettaa kun satulan alta pullahtaa savumerkki. Toisaalta, vakuutus hoitaa kuljetuksen ja muun saa rahalla.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Releistä
« Vastaus #16 : Lokakuu 09, 2020, 08:01:03 ap »
Asioita pelkästään itsekseen funtsimalla päätyy yleensä jonkunlaiseen balanssiin, mutta ilman ulkoista
ohjausta päätelmät eivät aina kestä reaalitodellisuuden testiä. Tässä pari esimerkkiä.

Autoilija ei usko,että valojen polttaminen lisää polttoaineen kulutusta, "Kyllä se laturi siellä joka tapauksessa pyörii mukana".
Tässä on ymmärretty, että valojen käyttämä sähkövirta tulee laturista, mutta ei ole uskottu, että laturi vaatii sitä
enemmän mekaanista energiaa mitä suurempi virta siitä otetaan. Sanoja (autonasentaja) tunsi laturin rakennetta sen
verran, että mekaanista yhteyttä pyörivän ja kiinteiden osien välillä ei ole.

Kiertovesilämmitteisen (öljy) omakotitalon omistaja kauhisteli sähkölaskua. Sähköllä piti talvipakkasilla lämmittää
vesimittaria ja muita kylmänarkoja tiloja. Suunnitteli vetävänsä vesilämmityspatterit näihin kohteisiin, koska
"Siellä se kuuma vesi kiertää joka tapauksessa". Tässä oli ymmärretty, että vesipatteri lämmittää, mutta huomiotta
oli jäänyt se, että kyllä öljyä kuluu sitä enemmän mitä enemmän lämmitettäviä kohteita on.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Releistä
« Vastaus #17 : Lokakuu 09, 2020, 08:24:30 ap »
Tästä keskustelusta tulee mieleen Kuningattaren ilmoitus, kun aikoinaan 90-luvulla suoritin autosähkömekaanikon ammattitutkinnon.
Kuningatar kertoi, että sähköautoasentaja... ;D
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Releistä
« Vastaus #18 : Lokakuu 09, 2020, 09:31:25 ap »
>> "Siellä se kuuma vesi kiertää joka tapauksessa".  <<  Joskus naapuri väitti, että hänen vanhemmillaan on etEisessä vesikiertoinen lattialämmitys. Haukkui sähkölämmityksen, kun se vesikiertoinen "...on ihan ilmainen. Kun se vesi on muutenkin lämmintä..."

Mutta asiaan: Sekaannuin hiljan veneen vanhoihin sähköihin. Edellinen omistaJA oli omin pikku kätösin... En voi olla ihmettelemättä, miksi pitää tehdä, vaikka ei ymmärrä?
Miksi pitää tehdä, jos ei osaa?
Miksi pitää rakentaa erilaisia virityksiä?
Miksi rakentaa itselleen miinoja?
Johdonvälisulake pilssissä starttimoottorin alla... Välisulake johtonipun keskellä... "Karvaamalla" jatkettu... Haaroituksia seinän sisällä... Puhaltimelle sähköt antennijohdolla...
Hurjin 230V viritys, joka on tullut vastaan: Laiturikaapin pistorasiaan liitetty shuko, jossa kolmivaihejohto, jossa kolmivaihetulppa. Tähän työnnetään kolmiv.tulppa, jonka toisessa päässä SHUKOPISTOTULPPA, joka työnnetään veneen pistorasiaan. Ja tietenkään maadoitusta ei ollut...

No, eihän nämä tänne kuulu...

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Releistä
« Vastaus #19 : Lokakuu 09, 2020, 09:37:14 ap »
No, eihän nämä tänne kuulu...

Tuo aina oikeassa oleva ja erehtymätön maalaisjärki ohjaa meitä (liian) usein, valitettavasti niin hyvässä kuin pahassa...
Tämäkin vielä! ! !

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Releistä
« Vastaus #20 : Lokakuu 10, 2020, 09:49:47 ap »
Menneessä elämässä olin elokuvalabrassa huoltomonttöörinä. Tekniikka oli 1960 - 1990 väliltä ja virityksiä riitti.
Joka kerta tuntui hyvältä, kun sai jonkin virityksen muutettua kelevollisesta asialliseksi.
Ennakointi on hyve kytkennöissäkin.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #21 : Lokakuu 10, 2020, 12:04:03 ip »
Eipä ollut tarpeeton tämän relekeskustelun aloittaminen. Viidessä päivässä tullut asiaa esiin usealta katsantokantilta ja sitten sitä sivuaviakin kommentteja.

Blogini relejuttuun lisäsin myös liittimien tarinaa sillä useasti on relejalkojen liittimissä ollut vikaa. Ihan vihreään "sähköhomeeseen" asti. Myös kaikenlaisia ohitus- ja loikkajohtoja on asennettu liitinvikojen vuoksi.

Pitänee vielä ottaa kuva miten liitin irrotetaan relejalasta ainetta rikkomattomalla menetelmällä.

Tässä varsin tyypillistä remonttia releen liittimien suhteen: http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Releistä
« Vastaus #22 : Lokakuu 11, 2020, 10:49:35 ap »
Ihan hyvä keskustelu tämä on. Omalla kohdalla on tekniikan parissa mennyt niin hyvin että olen ajoneuvoissani vaihtanut yhden releen niiden 43 vuoden aikana mitä olen autoilla ja moottoripyörillä liikkunut. Jotain viisitoista autoa ja muutama moottoripyörä. Semmoinen on osunut kohdalle, että yhteen Sierraan oli asennettu apupitkät oikein releen kanssa, mutta tekijä oli jotenkin hähminyt homman ja kytkentä tyhjensi akun jos auto oli jouten liian kauan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #23 : Lokakuu 11, 2020, 17:58:28 ip »
Lainaus
tekijä oli jotenkin hähminyt homman ja kytkentä tyhjensi akun jos auto oli jouten liian kauan.

Kenties vaihtorele kytkentäreleen sijasta tai niin että rele on vetänyt koko ajan mutta kytkentä on tullut johtavaksi oikeaan johtimeen vasta kun virta on kytketty. Kyllä se vetokäämikin syö sähköä. Tavallisen nelinapaisen kytkentäreleen voi kytkeä väärin siten että siitä on vain haittaa vaikka näennäisesti järjestelmä toimii ihan ok. On sellaistakin tapahtunut että releen kärjet ovat hitsautuneet yhteen.

Tärkeää on erottaa pienivirtaisen vetokäämin sähköinen piiri erikseen kytkettävällä puolella olevan varsinaisen kärjillä ohjatun virran piiristä. Omituisia kytkentöjä tulee esiin sillointällöin.

Paras vastaan tullut vikakytkentä on ollut ottaa katkojan kärkien maajohdosta lisävalojen virta. Ei oikein toiminut sytytys eikä lisävalotkaan. On hieman hämmentävää ryhtyä vianetsintään varsinkin jos ei ole kytkentäkaaviota läsnä.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Releistä
« Vastaus #24 : Lokakuu 12, 2020, 21:41:39 ip »
Jännä juttu, että releestä saadaan näinkin paljon juttua.
Minulle rele on hyvin yksinkertainen komponentti.
Siinä on kaksi virtapiiriä.
Ohjausvirtapiiri, joka ohjaa relettä hyvin matalalla virralla.
Sitten se toinen virtapiiri, joka Ohjaa / siirtää sähköä korkeammalla virralla.

Releestä riippuen, se joko kytkee, sammuttaa tai vaihtaa ohjattavan laitteen.

Toki nykytekniikka on tuonut myös releelle lisävaatimuksia ja lisätoimintoja, mutta yksinkertaistaen rele on pelkkä katkaisija, jota ohjataan sähköisesti.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Releistä
« Vastaus #25 : Lokakuu 12, 2020, 23:09:25 ip »
Juurikin noin.
Tuo on perustietona oikein hyvä sille joka pyöränsä releriviä aloittaa syynäilemään vaan halusin laajentaa sinne liitinpuolelle myös sillä, käytännön kokemuksen mukaan, sieltä löytyy usein juuri ne omituiset häiriötekijät. Myös ne viat jotka esiintyvät vain toisinaan. Samalla releitä ympäröivää mystiikkaa harventaen.

Perusrele on lisäksi niin halpa laite joten sellaisien releiden joita pyörässä on on myös vararele edullinen pitää matkassa.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Releistä
« Vastaus #26 : Lokakuu 26, 2020, 09:22:20 ap »
Noista autonvaloista tuli kans mieleen kaverin Amerikan pick up joskus taannoin. Se ihmetteli myös että mikä akkua purkaa pitkässä juoksussa. Selvisi että joku oli ”releistänyt valot”, tällaiseen ohjeistukseenhan on helppo törmätä aihepiiriä kolutessa. Tuossakin autossa muistaakseni koko sähkövirta valoille kulki katkaisimen kautta, ja kyllä se relekin sieltä löytyi, mutta se ei vain tehnyt mitään muutosta valojen toimintaan, sähkö kulki edelleen releeltä valokatkaisimen läpi. Rele myös veti koko ajan, mikä sen akun myös  tyhjensi.