Hain Motonetistä mittarin. Akun jännite 12,60 moottori sammutettuna. Tyhjäkäynnillä 12,61-12,64 ja kierroksia tasaisesti lisäämällä nousee portaattomasti ja tavoittaa 13,5 noin 5000 kierroksen paikkeilla. Ainakin jollain lailla elossa uudella säätimellä.
Vaihdan vielä akun puolelta kaikki vanhat ruosteiset lenkit uusiin ja pistän vaseliinia.
Lepojännite on aika hyvä ja tyhjäkäynnillä ei kunnon latausta tällä mallilla tulekaan, mutta eihän ilmajäähyä paljoa tyhjäkäytetä. Latausjännite ajokierroksilla saisi olla hiukan korkeampi, n. 14 – 15 V, ylärajalla jos ajettaisiin myös talvella. Uskallan epäillä, että jossain liitoksessa on edelleen ylimenovastusta muutama milliohmi, pahin on se sulakerasia, myös regun maadoituksen kautta kulkee koko latausvirran paluutie.Tähän viittaa sekin kun jännite nousee kierrosten kasvaessa, sen kuuluu nousta heti 2500 – 3000 kohdalla hyviin lukemiin ja pysyä siinä. Pitää kuitenkin muistaa, että se jännite ei ole puhdasta tasavirtaa ja mittausteknisesti on vaikea saada tarkka arvo. Paras mittaustulos tulee kun akku on ajon jälkeen seissyt levossa viileässä tunnin ja sitten mitataan seisovalla koneella puhdas tasajännite (12,9 V). Sekin on muisttava, että nuo jännitteiden ohjearvot ovat tarkoitettu mitattavaksi 20°c lämpötilassa ja lämpötilan vaikutus niihin on -0,022 V/°c (huomaa -etumerkki). Jos siis on kesähelle ja aurinko on paistanut siihen mittauspaikalle saattaa akun elektrolyytin läpötila olla 40°c ja ohjearvo olisi siten 0,4 V matalampi, siis 13,6 – 14,6 V, eikä sitä säädä mikään regulaattorin lämpökpmpensointi vaan ihan lyijyakun oma kemia.
Jos latausjännitettä ei muuten saa nousemaan säädyllisiin lukemiin niin tuo regulaattori on siitä erikoinen, että sille on säätökeino, se musta johdin. Ensin kuitenkin pitää olla kaikki ylimenovastus putsattu pois.