Filtterin sijainti on monessa ajoneuvossa jostain syystä laitettu paikkaan josta sitä on hankala tavoittaa. Kokemusta aiheesta on tullut.
Mutta Renaultin 1,5 Tdi:ssä suodatin on niin helpossa paikkaa että oikein ihmetyttää. Lisäksi sen irrotuksessa läikkyvä öljy ei valu pitkin koneen kylkeä. Valuu tosin pohjapanssarin päälle. Siitä sen saa liuottimella ajettua poispäin.
Tiedän pari henkilöä jotka ovat perusteelleet Guzzinsa poismyyntiä siksi että suodatin on niin hankalassa paikassa. Saattaahan taustalla olla muitakin syitä mutta minulle, asiayhteydestä johtuen, on kerrottu tämä syy.
Sitten on ollut yksi henkilö joka oli ajanut vuosikaudet ja kymmeniä tuhansia kilometrejä ostamallaan käytetyllä Guzzilla ilman suodattimen vaihtoa. Kun sitä ei ollut löytynyt niin oli päätellyt että sitä ei ole ollenkaan. Pyörä oli kuitenkin toiminut moitteita. Kertoo jotain suodattimen läpäisykyvystä.
Kysyin häneltä päätelmästä ettei suodatinta ole. Kertoi että hänellä on ollut aikoinaan japsipyöriä eikä niissäkään suodatinta ollut. Siitä taas päättelin että ei ole luettu huolto- tai korjaamokirjaa kovin tarkkaan.
Tässä yksi pyörä jossa ei, kuuleman mukaan, ole öljynsuodatinta:
http://www.motomatti.fi/2018/04/amerikanpyoran-oljynsuodattimen.html