Brevan ABS jarrujen ilmaus ei ole tuttu asia mutta koetan pähkäillä mahdollisia skenaarioita ja mitä voisi yrittää tehdä jos ongelma ei ole vielä ratkennut.
Kun katselin ABS yksikön hydraulikaaviota (guzzitec.org) siitä voi päätellä, ettei ole merkitystä sillä onko virta päällä vai ei ilmauksen ja nesteen vaihdon aikana. Sama kerrotaan järjestelmän toimintaselostuksessa. Järjestelmän hydrauliikkapuoli on aina lepotilassa ja pääsylinteriltä on nesteellä yhteys jarrusatulaan.
ABS tehnee toimintojensa testauksen kun virrat kytketään päälle, venttiilit raksuttavat ja pumppu pyörii hetken.
Hydrauliikkajärjestelmä alkaa toimia vasta jos ABS:n ohjainlaite havaitsee pyörien lukkiutumista. Silloin se sulkee paineventtiilin ja estää paineen nousun jarrusatulassa. Jos tämä ei riitä, avataan paluuventtiili ja vielä tarvittaessa pumpataan nestettä takaisin poljinsylinterin päin. Kun pyörä taas alkaa pyöriä, suljetaan paluuventtiili ja avataan paineventtiili. Jos pyörä edelleen pyrkii lukkiutumaan, toimintasykli toistuu kunnes tilanne menee ohi.
Jotenkin noin järjestelmä toimii.
Mikä sitten on voinut mennä vikaan nesteiden vaihdossa?
Ymmärtääkseni työssä on käytetty imuria millä järjestelmään muodostuu alipaine. Omat kokemukseni kyseisestä laitteesta ovat sellaiset, että
sillä on helppo imaista nestesäiliöstä vanhat nesteet pois. Sen jälkeen sen voi liittää ilmausruuviin mutta käyttää vai sen säiliötä nesteen talteenotossa.
Alipaineistamisen olen jättänyt tekemättä. Syy moiseen on siinä kun usein kiusana on ollut järjestelmään päässyt ilma, vaikka nestesäiliö ei ole päässytkään tyhjentymään.
Jarrun- tai kytkimen sylinterien tiivisteille alipainetilanne ei ole normaalia, tiivisteitä ei ole tehty toimimaan moisessa tilanteessa ja niiden ohi voi päästä
ilmakuplia nesteen sekaan.
Niinkin on käynyt, että onnistuin imaisemaan tuollaisella imurilla poljinsylinterin männän pohjaan. Sinne se myös juuttui. Näin voi käydä jos mäntä ei ole
kiinni karassa millä sitä painetaan.
Olisiko tässä tapauksessa voinut käydä näin?
Jos poljin on täysin hervoton, näin on voinut käydä tai järjestelmään on päässyt paljon ilmaa. Kannattaisi yrittää tutkia poljinsylinteriä, näkyykö mäntää
missään?
Puristamalla jarrusatulan männät sisään voi mäntä palautua ja mahdolliset ilmakuplat tulla nestesäiliöön. Jatkaa sitten nesteiden vaihtoa ja ilmausta.
Mutta jos sillä imurilla niin hyvin varovaisesti.
Jos se poljinsylinterin mäntä on jäänyt alas ja ilmaa on järjestelmässä niin paljon, ettei jarrusatulan mäntien sisään puristaminen tuota tulosta,
täytyy järjestelmä täyttää jarrusatulan ilmaruuvista käsin pumppaamalla jarrunestettä järjestelmään. Päästäisin tätä tehdessä ilmat pois ABS-yksiköstä
jarrusatulalle lähtevän putken liittimestä, enkä työntäisi ilmakuplia enää lisää ABS-yksikön nestekanaviin. Avattu liitin kiinni ja ilmaruuvista lisää nestettä
sisään. Jos nestettä alkaa tulla säiliöön, poljinsylinterin mäntä ei ainakaan enää ole pohjassa.
En myöskään kytkisi virtoja päälle ennekuin nyt nesteen vaihto ja ilmaus on edennyt siihen vaiheeseen, että ilmaruuvista ei enää tule ilmakuplia, eikä
nestesäiliöön tule ilmakuplia kun jarrusatulan männät puristaa sisään.
Syy edelliseen, hydraulikaavion mukaan sinne pumppuun ja nesteen paluukanaviin joutunut ilma ei tule pois normaalisti ilmaten.
Kun ilmaa ei enää muuten näytä mistään tulevan, sitten tarvitaan se järjestelmän testisykli mikä toivottavasti tuo pumppuun ja nesteen
paluukanaviin eksyneet ilmakuplat pois, normaalin ilmaustoimenpiteen ulottuville.
Sen nesteenvaihtoimurin sijaan oikea apuväline on sellainen millä jarrunestettä työnnetään paineella nestesäiliöstä käsin kohti ilmausruuveja.
Jos siinä jotain apuvälineitä haluaa käyttää.
Kerro miten kävi. Jatketaan tarvittaessa pähkäilyä.
edit: korjailin tekstiä