Kirjoittaja Aihe: Calin kierroslukumittari sekoilee  (Luettu 4394 kertaa)

Zacobane

  • Viestejä: 9
Calin kierroslukumittari sekoilee
« : Heinäkuu 28, 2018, 11:41:10 ap »
Vaeltava kierroslukumittari.

Mulla on hiljattain hankittu Cali Vintage -07 jonka kierroslukumittari näyttää mitä milloinkin.
Ei koskaan todellista lukemaa vaan neula vaeltaa edes takaisin 1000 ja 8000 välillä.
Onko tietoa mistä vikaa kannattaa etsiä. Maadoitusvika, heikko pulssi, tai onko mittari purettava ja tarkastettava mekanisesti?
Kolvi ja yleismittari pysyy kyllä käsissä jos vika mahdollisesti elektroniikassa/sähköpuolella.

Rengaskysymys:
Mikä on kokemuksen mukaan sopivin rengaskoko ja merkki Calin alle kun ajelut lähinnä näillä reikäsillä ja roudan syömillä suomen asfalteilla. Siis kulutusta kestävä ja ei uraherkkä rengaskoko.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2018, 15:03:41 ip kirjoittanut Zacobane »

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin kierroslukumittari sekoilee
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2018, 17:50:17 ip »
Kohtuullisen monimutkainen purettava. Aloita kuitenkin helpommasta päästä; Maadoita irtojohdolla mittari kunnolla vaikka suoraan akun miinukseen. Seuraava on seurata alkuperäistä ja varmistaa ettei se hankaa itseään oikkariin runkoon tai ole nitkuttanut itseään poikki. Ja huomaa, että jogin voi olla poikki ehjän eristeen sisällä.
Periaatteessa se mittari mittaa pulssijonosta muodostuvaa jännitettä. Sitä ( teoriassa ) voisi tarkkailla siitä johdosta yleismittarin kanssa; Sen verran eristettä pois, että saa mittapäällä kontaktin. Tasakaasulla ei lukema (viisari ) saisi vaeltaa.
EN tiedä paljonko mittarin pitäisi näyttää, kun en ole koskaan mitannut. Vaan ei sillä absoluuttisella lukemallakaan kaiketi niin väliä ole.
Tietäisköhän veli Hajakenttä?

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Calin kierroslukumittari sekoilee
« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2018, 08:24:51 ap »
Omassa -07 Vintagessa ja erään tutun uudemmassa Vintagessakin oli sama oire pari vuotta sitten. Syynä oli starttikytkimen sisään päässyt vesi, mikä aiheutti oikosen ja sen, että pyörä löi starttia päälle kesken ajon, ja samalla kiekkamittarin viisari huilaili miten sattuu. Parani tilapäisesti sumuttamalla kontaktisprayta starttikytkimeen, mutta uusiutui kovan vesisateen jälkeen. Korjautui lopullisesti ko. kytkimen vaihtamalla. Ei tullut tutkittua silloin sähkökaaviosta, mikä yhteys mittarin ja starttikytkimen johdotuksilla on, vai onko sitten ollenkaan? Maalaisjärjellä ajateltuna ja ilman sähköopin tuntemusta jokin yhteys voi olla, joten minä avaisin kahvakotelon ja suihkuttelisin kontaktisprayta ko. kytkimeen noin ihan aluksi. Jotenkin jännitteen heilahteluun tuo vika voisi joka tapauksessa liittyä.
Jouko

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin kierroslukumittari sekoilee
« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2018, 11:09:55 ap »
Joukolta hyvä huomio!
Itse sähkön kanssa työssä temmeltäneenä luen Calin sähkökuvaa sujuvasti. Hankalaa se käytännössä on, sillä kuvasta poiketen johdin ei aina mene a => b suoraan, vaan saattaa kiertää jotain muuta kautta. Johtosarjahan tehdään pöydällä ja se "heitetään" pyörään kokoonpanossa. Tapa on hyvin yleisesti käytössä kaikenlaisessa teollisessa kokoonpanossa.

Pyörässä asia tulee eteen myös sikäli ikävästi, että vesi ja pöly on aina paikalla, joten - kuten Jouko kertoi - aivan kummallisestakin paikasta saattaa olla vaikutusta aivan eri kohtaan.

Kun nyt joudut asiaan paneutumaan, niin - MotoMatin ohjeen mukaisesti - on syytä lisätä ylimääräinen maajohto keulan ja rungon väliin. Siihen riittää yksinkertainen johdonpätkä ruuvin alta ruuvin alle sopiviin kohtiin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Calin kierroslukumittari sekoilee
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2018, 11:46:53 ap »
Jos on käytettävissä GuzziDiag, (ja kaikillahan pienellä vaivalla on, tai ehkä paikkakuntasi lähellä on joku avulias jäsen), sillä voi katsoa helposti: onko kierrosluku stabiili ja järjellinen ja onko akun- generaattorin- jännite stabiili ja oikeissa rajoissa. Luulisi tietysti, että kierroslukuanturin vika tai huono asento aiheuttaisi väärän kierroslukutiedon ECU:lle ja huonon käynnin moottorille, mutta ihan niin ei taida olla, koska kierrosluku korvautuu keinotekoisella vastaavalla silloin kun oikea puuttuu ja koneen käynnissä ei ainakaan tottumattomalle esiinny kummoistakaan häriötä. Kierroslukuanturi lienee (en tunne tuota mallia tarkasti) induktiivinen anturi, jonka asento ja puhtaus on tärkeää olla oikein.

Tosin... tuo häiriö vaikuttaa tosiaan siltä, että johto on poikki siitä missä se taipuu keulan kääntyessä. Jos se kiertää, kuten on selostettu, kahvan kytkinpaketin kautta niin edellä selostettu kosketusvika kosteuden takia käy kyllä hyvin järkeen.

Silti – vastaisen varalle – elämää helpottaa tuon ikäisen pyörän kanssa jos hankkii parilla kympillä kaapelit ja ilmaisen GuzziDiagin.

Ja. Tervetuloa iloiseen joukkoon.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Calin kierroslukumittari sekoilee
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2018, 21:30:44 ip »
Jos pyörä käy ja kulkee normaalisti mutta vain kierroslukumittari tekee omiaan niin kyseessä ei voi olla anturivika.

Tässä kytkentätietoa: http://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/1100California_Vintage_2008.gif

Hajakentän vihje katsoa GD:llä on kannatettava: jos siellä kierroslukutieto on järjellinen ja lukema seuraa moottorin käyntiä on ECUlta lähtevä signaalikin kunnossa mutta se "pilaantuu" jossain matkalla. Vaikuttaa liitin- tai maavialta. Maadoitusvika on helppo tutkia.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Calin kierroslukumittari sekoilee
« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2018, 11:24:49 ap »
Lainaus
Jos pyörä käy ja kulkee normaalisti mutta vain kierroslukumittari tekee omiaan niin kyseessä ei voi olla anturivika.

Uskotaan, jos Matti sanoo. Luin vaan jostain, että ECU tuottaa tarvittaessa itse "vikasieto" kierroslukua. Mututieto?

Kierroslukusignaalin pulssijuna tulee ECU:n nastasta 3 ja käväisee jossain releiden lähistöllä pisteessä 61, joka näyttäisi olevan jokin 1-napa liitin. Muuten johto ei poikkea missään, mutta joutuu menemään ohjausnivelen ohi kaapelinipussa. Jos tuo 61 on löydettävissä, ja puhdas, ja sen voi irrottaa, niin mittarista liittimen irrottamalla voi ohmipuntarilla mitata langan kunnollisen 0 ohm yhteyden ohjaustankoa vemputtamalla. Se ei saa myöskään olla maahan yhteydessä missään ohjaustangon asennossa. Mittarin toinen johdin ei ole maa suoraan, vaan se kiertelee nimenomaan oikean kahvan kytkinpaketissa starttinapilla, tappokytkimellä ja virtalukollakin. Jos siinä olisi vikaa, niin moni muukin kohta reistailisi. Kahvojen sähköosien puhdistus ei tietenkään ole hukkaan heitettyä ennakkohuoltoa.
Sentire la forza!
Terv: Timo