Kirjoittaja Aihe: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA  (Luettu 3428 kertaa)

topi

  • Viestejä: 13
SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« : Toukokuu 21, 2018, 14:55:41 ip »
SP heittäytyi taas vaikeaksi. Startti ei pelitä lainkaan. Ei tapahdu mitään kun painaa starttinappulaa. Meni ihan yhtäkkiä mykäksi pari viikkoa sitten. Ei ole tappokatkaisin päällä, starttimoottori on ihan uusi samoin starttinappulasysteemi. Releen olen testannut yhdistämällä +12 volttia  napaan 85 ja maadoitus napaan 86, napsahtaa. Kummallista on, että startatessa releelle ohjautuva virta menee nollille eikä virtalukosta jännitettä tue kun +5 volttia ja sitten statatessa tuo lukema hiipuu pikkuhiljaa nollaan. Virtalukkokin on ihan uusi. Pyörässä on hieno DMC 2 sytytysyksikkö. Sähköstä en mitään ymmärrä, muuta kuin, että sähköisku sattuu. Voisiko tuo sytytysyksikkö tai virtalukko  tehdä tommosta vai mistä hakisin syyllistä ?  Miten starttia voi testata, pyöriikö se jos yhdistän akusta + 12 käynnistyksen ohjausreleen napaan 85, vai rikonko taas jotain kallista ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #1 : Toukokuu 21, 2018, 14:59:10 ip »
Onko virtalukko tarkastettu, että on samalla kytkennällä? Jos se onkin erilailla sisäisellä kytkennällä.
 Voi kokeilla, kun saat vaan releen koskettimet yhdistettyä. Onko sitten turvallista irroittaa releen ohjausjohto, ettei virta kulje väärään suuntaan kohti mahdollista oikosta tai väärää kytkentää?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2018, 19:12:04 ip »
Kokeile yhdistämällä irtojohdonpätkällä startin solenoidin paksu johto ( tulee suoraan akulta ) ja ohut johto. Tällöin pitää solenoidin vetää ja startti pyörähtää. Jos ei tapahdu mitään, niin käänny akun puoleen.
- Kengät kunnolla kiinni?
- Akun miinus kunnolla rungossa?
- Akussa jännitettä? Kotisivujen tekniikkaosassa on ohje akun kanssa pelehtimiseen.
- Jos on vanhahko akku, siis yli 4v vanha, niin akku kainaloon ja lähimpään akkukauppaan koekuormitukseen.
- Varaa rahaa mukaan, jos joudut uuden hankkimaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2018, 20:43:05 ip »
Hyvä kun muistutit Timo tuosta maadoituksesta! Sitä ei pidä aliarvioida.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

topi

  • Viestejä: 13
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #4 : Toukokuu 22, 2018, 10:54:40 ap »
Voimassahan se ongelma oli, latasin akun ja annoin akun maajohdon kiinnitykseen hieman suihkuhoitoa. Nyt pyörii startista niinkuin pitääkin ja sytytyskin toimii. Aina pitäisi aloittaa sieltä helpommasta vaihtoehdosta eikä aina rynnätä suinpäin purkamaan puolta pyörää. Kiitos vinkeistä, ehkä opin jotain, kun vaan muistaisi helpoimman tien totuuden. Nolottaahan tuo...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #5 : Toukokuu 22, 2018, 12:52:10 ip »
Itse kukin on joutunut nöyrtymään.....
Ihmisessä on sisäänrakennettuna jokin hankaloittava ajatusmallimuoto silloin kun järjestelmä on jossain määrin opitun ulkopuolella. Ei siis ole aivan tarkkaa tietoa mikä on oikea toimintatapa ja mistä suunnasta ongelmaa pitäisi lähestyä.

Sellaiselle joka tietää jokaisen nippelin tarkoitukset, monikko siksi että monella osalla on useampi kuin yksi tarkoitusta, se hämää myös. Eihän sänkykään ole tarkoitettu pelkästään nukkumista varten vaikka se samalla tavalla joka kerta pedataan.

Moottoripyörä on täynnä varsin yksinkertaisia logiikkapiirejä: kun tästä painaa niin tuo rele vetää paitsi kun sivutuen kytkin ei ole kiinni-asennossa, moottori käynnistyy tai ei käynnisty. Hämäyksen vuoksi pitää vielä olla samassa piirissä toinen ehto: kun vaihde on vapaalla. Vasta näiden tietojen ollessa "kyllä" asennossa saa starttinappula toimitettua signaalin startin releelle että käynnisty. Eri vuosimalleissa logiikka on lisäksi hieman erilainen: startti pyörii ja bensa haisee mutta ei käy. Yksi looginen muuttuja on jäänyt huomaamatta ja estää käynnistyksen.

Nyt kun on täysin digitalisoituja pyöriä niin noita asioita ei tarvitse ihmetellä ja muistaa itse. Kunhan kytkinkahva on vedettynä pyörä käynnistyy mutta ei lähde liikkeelle millään ilveellä vaikka vaihde on päällä. Silloin pitää katsoa että jäikös se sivutuki sittenkin ala-asentoon.

Logiikat ovat samantyyppisiä vuodesta toiseen, enemmän tai vähemmän mutkikkaita, enemmän tai vähemmän kätkettyjä käyttäjältä, mutta ne on tarkoitettu tekemään pyörä turvallisemmaksi käyttäjälleen. Mutta sitä ei ole ajateltu että säästyisi noloilta tilanteilta.

Itsellä on kokemusta logiikkapiirin pettämisestä: pyörä kaatui paikaltaan. Syy: vapaavalon kytkin oli oikosulussa ja mahdollisti siten käynnistymisen vaihde päällä. Itse seisoin pyörän vieressä.

Tyypillinen ensitieto nykypyörästä omistajan taholta: nyt se ecu meni rikki! Mikään ei toimi! Hänelle logiikka on yksinkertainen: kun ei käy niin kaikki sähkölaitteet ovat rikki.

Yleensä kannattaa tarkistaa akun lataustila ja sen kyky ottaa varausta vastaan. Jos sähköä on niin miksi se ei liiku, on tarkistusvuorossa. Joskus on niin että yleismittari näyttää että sähköä on saatavissa. Se voi kuitenkin olla niin että sähkö ei liikukaan koko kapasiteetillään. Tarkoittaa, yleensä, liitin- tai liitosvikaa. Joskus akkukin hajoaa niin että yleismittari näyttää 12,5 volttia on jännitettä joten kaikki näyttää hyvältä mutta akku ei kykenekään purkautumaan eli virtaa ei ole saatavissa. Eikä myöskään latautumaan.

Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kirjan. Jos viitsisi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #6 : Toukokuu 22, 2018, 19:01:20 ip »
Noista akkujutuista...Paras lapseni soitteli juuri, kun Eimerican Ihme ei suotu tulille. Oli mitannut akunkin ja kuulemma hyvin oli jännitettä. Opastin sitten mittaamaan samalla hetkellä, kun vääntää avaimesta.

Ja kas! Avaimesta kääntäessä putosikin akun jännite alle 10V. Joten ei se sitten hörähtänyt. Tässä tuli esiin noiden digimittarien ominaisuus; Ne eivät kuormita mitattavaa enää kuten vanhat analogiset, joten akkujen ja paristojen yms. mittauksissa ne eivät ole paras mahdollinen.

Tämmönen on ihan päteväntuntuinen - tai ainakin -värinen:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Akkutesteri-2000035744/


henkkaS

  • Viestejä: 7
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #7 : Toukokuu 23, 2018, 23:03:42 ip »
Joo, onhan näitä jos ei pyörästä niin autosta, kokemuksia. soitellen sotaan ostamaan starttimoottoria kun ei starttaa mutta valot palaa täydellä teholla. uuden startin asennuksen loppuvaiheessa lipsahti avain ja osui maajohtoon joka katkesi! oli muutama haiven kengän vieressä ollut ehjiä että valot paloivat mutta startti ei pyörinyt (eristetty pyöreä monisäikeinen johto suojaputkessa). olisi kannattanut tarkistaa se maajohto jo aikaisemmin, olisihan sillä säästänyt 135euroa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: SP EI PYÖRITÄ EI STARTAA
« Vastaus #8 : Toukokuu 23, 2018, 23:22:37 ip »
Halpoja ovat nuo auton osat.

Kaava menee jotensakin näin: auton osan hinta 1. Moottoripyörän osan hinta 5. Moottoriveneen osan hinta 15. Pienlentokoneen osan hinta 100. Kyseessä kuitenkin sama osa.