Kirjoittaja Aihe: Mikä roikkuu Calin pohjassa?  (Luettu 15391 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #30 : Tammikuu 06, 2018, 17:41:21 ip »
Kromin pinta voi myös ruostua ihan siitä pölystä, mikä itsessään ruostuu. Ei siis edes mene läpi asti. Tällainen on yleensä helppo poistaa pinnasta vaikka wd-40/CRC:llä. Muutaman puskurin olen tuolla tavalla "pelastanut ruosteelta".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #31 : Tammikuu 06, 2018, 17:56:50 ip »
Entäs jalkimista kiinni palanut kumi, mikähän olisi pätevä irroitustapa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #32 : Tammikuu 06, 2018, 18:35:09 ip »
Ekana se kostutettu sokeripala. Lienee kaikista hellävaraisin "hiiva" konsti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #33 : Tammikuu 06, 2018, 19:57:09 ip »
Kokeilin bensiiniin kastettua sokeripalaa. Sokeri ei sula bensiiniin niin kuin veteen.
Kyllä silläkin lailla mainitun tyyppinen lika irtosi hiljalleen mutta tuli kyllä hieman mattapintainen kromista. Ei se puhki mennyt mutta oli ilmeisesti kiinnipalanutta likaa tai sokeria pehmeämpää. Autosolilla joutui hinkkaamaan pitkään.

Mitään palaneen muovin tai kumin poiston kikkakuutosta ei itselläni ole. Jos se on jatkuva ilmiö niin eiköhän jonkinlaisen esteen tai suojauksen rakentaminen tai pakoputken sijoittaminen toisaalle pelastaisi.

Autosol on mennyt huonoksi. Siitä on poistettua erinäisiä tehoaineita mutta ajan kanssa silläkin saa kiiltoa. Teräsvilla taas on kromin tuho vaikka sitä joskus siihenkin hommaan suositellaan.
Monella kemikaalivalmistajilla on krominkirkasteita. Osa perustuu kiillottamiseen mekaanisesti kun osa on enempi kemiallista työtä ja vahoja. Himmentyneenkin kromin saa kirkkaaksi. Jos rupeaa näyttämään kellertävältä tai punertavalta on kromi kulunut pois ja tullut pohjustuskerrokset näkyviin.

Kromi ei ole koskaan suoraan teräspinnassa kiinni. Jos on niin on halpistuotteesta kysymys. Kromaus on täynnä huokosia ja jos se on tehty suoraan teräspinnalle alkaa syntymään ajan mittaan punertavaa pilkkua pintaan. Vahaus on ainoa tapa estää ilmiötä.

Usein sanotaa että pakoputkia eikä äänenvaimentajia pidä vahata. Silti olen vahannut äänenvaimentajia enkä ole huomannut mitään ongelmaa. Kellertymistä tai vastaavaa. Pesuaineet vievät yleensä vahan mennessään. Kuivauksen jälkeen uusi vaha pintaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #34 : Tammikuu 06, 2018, 20:09:38 ip »
Teräsvillaa saa hienompanakin. Se markettien Patapata on myrkkyä pyörän pinnoille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #35 : Tammikuu 30, 2018, 15:21:05 ip »
Teräsvillaa saa hienompanakin. Se markettien Patapata on myrkkyä pyörän pinnoille.

Kromi on jossain määrin huokoinen aine eikä kovin kova pinnoitteena. Minkäänlaista teräsvillaa ei siihen pidä tarjota. Villasta jää pieniä partikkeleita huokosiin ja kohta kromi "kukkii" taas.
Sama juttu alumiinin kanssa: ei milloinkaan teräsvillaa. Alumiini on niin pehmeää, kovempikin laatu, että teräsvilla siihen painuu kiinni ja kun pintaa hierotaan vielä lisää muilla aineilla pysyvyys taataan. Ne jämät sitten himmentävät alumiinipinnan nopeasti. Jatkoakin seuraa: raudasta syntyy rautaoksidia kosteuden vaikutuksesta ja rautaoksidi on varsin kovaa tavaraa. Sekin tarttuu alumiiniin kovin hyvin. Eikä se ole hyvä kromissakaan.

Alumiiniä ja kromia varten marketissa on ihan sitä varten kehitettyjä tuotteita. Vastaavia joita on kumi-, muovi-, maali-, ja lasipintoja varten. Vieläpä usein samassa hyllyssä.

Mutta vaatimustasoja on erilaisia. Jollekin riittää hopeamaali kromin korvikkeeksi....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #37 : Tammikuu 30, 2018, 21:36:37 ip »
Käyttäköön ken mielii. Minä en.