Kirjoittaja Aihe: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa  (Luettu 5908 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #15 : Tammikuu 14, 2018, 21:19:32 ip »
Tästä juuri oli alunperin kysymys .
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #16 : Tammikuu 14, 2018, 21:30:33 ip »
Jos tankin huohotus toimii suunnitellusti, niin polttoaineen sisällä olevakin säädin kyllä toimii. Tankissa on sen verran niukasti nestettä anturin päällä, että vaikuttaisi sen kummemmin. Kymmeniä millibareja maksimissaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #17 : Tammikuu 14, 2018, 21:43:55 ip »
Kun en ole päässyt tutkimaan tankin sisällä olevaa paineensäädintä niin en tiedä tekeekö se minkäänlaista säätöä minkään mukaan kuin oman jousensa verran. Jousi on, esimerkiksi, säädetty kolmen baarin kohtaan. Siinä tapauksessa suhteellinen polttoainepaine nousee kun ulkoinen ilmanpaine laskee. Kerran on ollut Brevan pumppu ja säädin kourassa suodattimen vaihtoa varten mutten huomannut siinä mitään säätöä. Ulkopuolisissa sen sijaan sellainen säätö on: se pieni "pilli" siinä säätimen alapäässä. Havaintoni toki ovat satunnaisia. En varsinaisesti kyseistä laitetta katsellut sillä silmällä.
Mutta hyvin veti 1100 Breva kahteen ja puoleen kilometriin kaksi päällä. Itseä jo korkeus haukotutti kun olen tämmöinen tasamaan tallaaja. Rouva tuli korkealla huonovointiseksi niin lähdettiin jatkamaan matkaa alamaan suuntaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #18 : Tammikuu 14, 2018, 22:19:55 ip »
Todennäköisesti pumpussa on vain jokin huomaamaton "hengitysreikä", josta paine tasaantuu. Mekaanisesti kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2018, 06:19:29 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Guzzin moottori korkeassa ilmanalassa
« Vastaus #19 : Tammikuu 16, 2018, 00:06:48 ap »
Omaa kokemusta korkeuden vaikutuksesta Guzzin moottoritehoon on vain kaasutinmallista.
On siinä ollut riittävästi tehoreserviä, kaikki eteen sattuneet mäet on kiivennyt ylös.
Moottorin käynti muuttuu ehkä hivenen raskaammaksi kun on rikkaalle säädetty ja korkealle mentäessä
pitäisi muutoinkin seosta laihentaa.
Nyrkkisäännön mukaan moottorin teho putoaa noin yhden prosentin jokaista 100m kohden korkeammalle mentäessä.
Jos kaasuttimia tai polttoaineen suihkutusta ei ole säädetty tässä tapauksessa asianmukaisesti, tehon menetys on suurempi.
Voi olla niin, että nykyisiin laihalle säädettyihin moottoreihin korkealle meneminen vaikutta vähemmän.

Mitä sitten tapahtuu ilmakehässä korkeuden muuttuessa?
Ilmanpaine laskee yhden millibaarin jokaista kahdeksan metrin korkeuden lisäystä kohden. Se on 125mbar/1km.
Ilman lämpötila laskee periaatteessa 6.5 °C /1km. Tämän olen muutaman kerran kokenut käytännössä, Nizzassa lämmintä reilut 20°C.
Sitten la Bonettella muutaman tunnin päästä lumisateessa.
Kun katsoo Ikkalan liittämää korjaustaulukkoa, näyttäisi ilman lämpötilan aleneminen kompensoivan aika hyvin paineen laskun vaikutusta.

Kilometrin korkeuteen mentäessä muutoksen vaikutuksia ei juuri huomaa. Kun on seurannut sääkarttoja viime päivinä, meillä on ollut korkeapaine
1040mbar ja Norjan rannikon tuntumassa matalapaine jotain 960mbar. Tuo 80mbar paine-ero tarkoittaa painekorkeudessa 640m. Se on sentään
normaalia vaihtelua maanpinnalla ja tarkoittaa hyvin säädetyssä, olosuhteisiin mukautuvassakin Guzzin moottorissa selvää muutosta tehossa.
Moniko sen huomaa?
http://ilmatieteenlaitos.fi/ilmanpaine
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2018, 01:09:21 ap kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.