Kirjoittaja Aihe: tää on niin tätä  (Luettu 7418 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: tää on niin tätä
« Vastaus #15 : Toukokuu 24, 2017, 10:33:22 ap »
..tämän tapaisella vielä riittää alkuperäisissä letkuissa/johdoissa mitta kun niitä hiukan "oikoo" toisella tapaa kulkeviksi.
-KG-

Letkut ja johdot ovat usein ongelma. Johtojen jatkaminen ei iso juttu ole. Se pitää tehdä vain niin että yhteenkään johtoon ei satu jatkoskohtaa samalle paikkaa. Yleensä on varaa jättää parin sentin ero jatkosten kohdille niin ei tule paksuja möykkyjä johdinnippuun jatkoksen kohdalle. Itse asiassa ei huomaa lainkaan. jatkoskohdat, jos mahdollista, on hyvä laittaa sinne mihin ei päivä paista kuten tankin alle ennen liitintä. Näppärämpi käy tietysti sähkötarvikekaupassa ostamassa naaras- ja urosliittimen ja tekee irrotettavan jatkeen. Liki kaikkiin vastaan tuleviin liitintyyppeihin on saatavissa sähkötukkuliikkeistä kuoret ja "sielut". Lisäksi pitää olla asennustyökalut.

On myös mahdollista ostaa rinnakkaismallisen pyörän ohjaustangon kytkimet joissa on pidemmät johdot vakiona. Ei sekään ole kovin kallista esimerkiksi purkamolta tilattuna.

Jarru- ja kytkinletkujen vaihtoa moni pelkää ihan turhaan. Hydrauliikkaliikkeessä teettämällä juttu on muutaman kympin homma ja samalla saa valita letkun värin ja rosteriset osat. Ilmaus tavallisten jarrujen osalta on helppo mutta ABS-jarrut saattavat vaatia poikkeavia menetelmiä.

Vaijereita saa yleensä vaikka minkä mittaisia ja kaupoissa on jopa vaijereiden rakennussarjoja. Helpoin on sen rinnakkaismallin vaijerisetti jossa on pidemmät vaijerit. Mikään ei ole ikävämpi kuin kinnaava vaijeri.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: tää on niin tätä
« Vastaus #16 : Toukokuu 24, 2017, 11:06:27 ap »
Muutaman clip-on -> crossitanko- muutoksen tehneenä, yleensä sähköt saa reititettyä uudelleen jatkamatta. Jarruletkut voi joutua teettämään. Sähkönaruihin on (ennen n.2005 vuotta ainakin) jätetty suht hyvin varoja. Varmaan nykyajan säästämisinto on lyhentänyt niitäkin.
Jostain japsista oli itse asiassa olemassa molemmat versiot jo tehtaalta (ykköskoppainen SV650 Suzuki ehkä?) ja ylimääräinen laku oli tankin alla nippusiteen kaltaisella viikattuna. Suht helppo muutos.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: tää on niin tätä
« Vastaus #17 : Toukokuu 25, 2017, 20:43:42 ip »
Noi tarozzit saattaisivat olla kukkaron nyörien sallimissa puitteissa, ensi kuun alussa. Ja nuo kvlm:n ehdottamat vastaavat oikeastaan sellaista, mitä olin funtsinut. Olin tänään paikallisessa ajotapahtumassa ja juttelin yhden honda-kuskin (pyörä sellainen tankinpäällämaattavaa mallia, luki repsoil kyljessä, liekö rypsiöljy ruotsiksi, ja gpr tai gpz, 1000cc).  Valittelin vaivojani ja hän paljon radalla ajaneena, myös hayabusan omistavana, sanoi että kannattaapi kiinnittää huomiota ajotapaan. Käsille ei käy jos vetää kyynärpäitä tankkia vasten ja työskentelee vatsalihaksia ja jalkoja kuormittaen. Ongelmaksi koin, taas 150 kilsaa kokeiltuani, että oman pyöräni tanko on jossain sportin ja normimopon välimaastossa. Ei mielestäni kyynärpäiden sisäänpäin vetäminen mitenkään luontunut. Mutta nyt taas muisin ottaa jalat mukaan ajotapahtumaan ja mutkat sujuivat mutkattomammin. Oli myös verrattain pitkä matka mutkaista soratietä, ja olo oli kaikkea muuta kuin kotoisa. Pitäisi saada neuvoja siihenkin. Kai omat ominaisuudet loppuu ennen kuin pyörän. Kaikenlaiset viragot ja chopatut harrikat, ilman takajousia ja hirveän pitkällä keulalla, rypsiöljystä puhumattakaan, katosivat horisonttiin.
Tuosta soratie "pikataipaleesta" jäi sellainen kysymys tajuntaan, että millainen mahtaa norge olla tuollaisella alustalla. Norgella pääsisi ainakin merta edemmäs retkeilemään. Vaikka nyt puhuin itseäni vastaan jos ajatellaan, mistä topikki sai alkunsa. No, sopii taudinkuvaan. Sipoossa on verrattain edullinen norge myynnissä
Yritän kovasti päästä kirjoituskilpailun kolmen parhaan joukkoon, mutta tällä tietämyksen tasolla sinne ei liene mahdollista päästä.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: tää on niin tätä
« Vastaus #18 : Toukokuu 25, 2017, 21:47:23 ip »
Lainaus
mutkat sujuivat mutkattomammin
Hienosti ilmaistu.
Lainaus
millainen mahtaa norge olla tuollaisella alustalla
Norgella en ole soratietä koittanut mutta kokolailla samoilla ominaisuuksilla varustettu 1100 Breva on suorastaan nautinnollinen soratiellä. Pitää tietysti osata ajaa soralla. Siinä rentous on valttia. Pyörä hakee aina jonkin verran ja sen pitää antaa tehdä sitä joissain rajoissa. Muuten tulee raskaaksi ajaminen. Tien laadun "lukeminen" on tärkeä taito. Onko lähestyvän mutkan alla kova ajolinja, soraa vai jotain muuta vaikuttaa jarruttamiseen merkittävästi. Sorateillä kaarteissa on myös kallistuksia. Useimmiten positiivisia jolloin kaartaminen on helpompaa ja sen voi tehdä vauhdilla. Negatiivinen kallistus on hankalampi ja sitä pitää ennakoida. Monella tiellä on "luonne" eli sitä voi hiukan ennakoida. Katseen pitäminen siellä missä tiet tulee näkyviin on tärkeää. Soratieajossa moni katsoo liian lähelle eikä pysty ennakoimaan vaan ajosta tulee haparoivaa.

Jos haluaa sorateitä oppia oikein kunnolla niin ajoneuvoksi vähintään katuenduro jossa ainakin puolet sitä enduroa. (Ei siis mitään Varaderoa, tms kömpelyyttä.) Kunnon nappularenkaat alle eikä välimallin kumeja. Sillä kokoonpanolla kun treenaa niin katupyöräkin ryhtyy katurenkailla kulkemaan ketterästi soralla. Tosin vain alle puolella sitä vauhtia kuin em pyörällä mutta lujaa silti. Etujarru on se jarru jolla jarrutetaan sorallakin. ABS vain häiritsee eli se pois päältä. Takajarrulla voi jeesata etujarrua ja joissain määrin ohjatakin mutta ei kovassa vauhdissa. Luistot on parempi suorittaa kaasua kääntämällä kun kaarteen ulostulo alkaa hahmottumaan.

Montut jotka endurolla ovat tuskin havaittavia kannattaa katupyörällä kierrellä tai ajaa hitaammin. Töyssystä voi rengas lähteä luistamaan.

Tuossa siis osa kokemuksestani soratiellä. Puhtaasti soralla ajaminen taas on eri juttu.
Muitakin ja omista poikkeaviakin neuvoja on olemassa. Kannattaa kysellä rupulikumikuskeilta tai niiltäkin joilla on sekarenkaat pyöränsä alla. Useimmat katuendurot ovat kuitenkin käytössä vain kestopäällysteellä.

Soralla ajaminen, kun tie on mutkikas, ei suuresta tehosta ole paljoakaan apua. Tonnisella katuendurolla voi koittaa mennä lujaa soralla niin piikkikuski tunkee sisäkaarteesta ohi. Massa on hidaste.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: tää on niin tätä
« Vastaus #19 : Toukokuu 25, 2017, 23:24:17 ip »
Se korotettujen clip-on tankojen hommaaminen; tässä mittoja (kuva on vääntyneestä tangosta):
- Öhlinsin ulkohalkaisija 54 mm, kiristysosan on kiristyttävä siihen
- tankoputken ulkohalkaisija on 22 mm, Guzzin kahvakilkkeet sopivat niihin
- alkuperäisissä on melkoinen värinänvaimennusviritelmä sisällä (linkki alempana)
Jos löytyisi korotusosa, johon tuo oma 22 mm tanko kiinnittyy, asia vaikuttaisi helpoimmalta?
http://www.lsl.eu/php/index.php#produktgruppeliste.php?pgkuerzel=Stummel (offset high bracket 54 mm) ?

Jos menee kaikki uusiksi, nuo mitat 54/22 mm ovat välttämättömät, ymmärrän. Ja päihin tulevat tankopainot on ymmärtääkseni hommattava samalla, alkuperäiset eivät käy kuin niihin alkuperäisiin tankoputkiin.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4237.0

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3031.0

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2017, 01:05:55 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: tää on niin tätä
« Vastaus #20 : Toukokuu 26, 2017, 13:05:06 ip »
Tuossa vääntyneessä on juuri se taivutus mikä minulla omatekemissä ;)

-KG-

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: tää on niin tätä
« Vastaus #21 : Toukokuu 31, 2017, 23:45:16 ip »
Pistin kyselyn mahdollisesta vaihdosta tuohon nettimotossa olevaan 5450€ maksavaan Norgeen. Pyöräliikkeestä tuli vastaus; 3000 euroa pitäisi heidän saada väliä.  ??? Hyvittäisivät pyörästäni siis 2450€.
Äsken sitten pistin pyörän myyntiin mobile.de-sivustolle, ihan mielenkiinnosta, josko siellä ymmärrettäisiin hyvän päälle. Hinnaksi laitoin 6000€, ehkä vähän yläkanttiin. Täkäläisittäin aika paljonkin. Nettimotoon en pyörääni ainakaan vielä laita. Ei ole välitöntä tarvetta myydä. Kunhan saan korotukset clipareihin ja sitten ensi syksynä tilattua huoltotoimenpiteitä, joista ylempänä oli puhetta, niin ei kun kovaa ajoa. Tonnisatanen breva alkanut hieman kiinnostaa....tai eihän sellaista pyörää ole olemassakaan, josta en olisi kiinnostunut. Tää on niin tätä...