Kirjoittaja Aihe: California Stone  (Luettu 5194 kertaa)

Machiavelli

  • Viestejä: 266
California Stone
« : Joulukuu 24, 2016, 01:50:07 ap »
Mikä mahtaa olla ns. väliputken tarkoitus uudemmassa Cali Stonessa,  siis se putki joka yhdistää pakoputket laturin alla? Omassa Stonessa , vm. -01 kyseistä putkea ei ole, ainoastaan se joka kulkee moottorin alla... mitä ihmettä on tekeillä... :)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Stone
« Vastaus #1 : Joulukuu 24, 2016, 03:08:25 ap »
Tarkoitus on tumpata tehot ja käynti saamalla sylintereiden pakovirtaukset potkimaan toisiaan vasten.
Eli sama periaate kun Sipilän hallituksessa.
EV:ssäkin on muuten samanlainen, taidetaan kuulla velhoilta kun heräilevät.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2016, 12:37:33 ip kirjoittanut GuzGuz »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Stone
« Vastaus #2 : Joulukuu 24, 2016, 12:05:36 ip »
H-putken tarkoitus on edistää pakokaasujen virtausta. Toimii siten, että putken pakopulssin heijaste aiheuttaa imun toiseen putkeen. Tällöin pakoventtiilin auetessa sen takana on alipaine ja täytös paranee. H-putki toimii parhaiten avustaen alavääntöä ja tasaa käyntiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Stone
« Vastaus #3 : Joulukuu 24, 2016, 13:52:32 ip »
Tarkoitus on tumpata tehot ja käynti saamalla...potkimaan toisiaan vasten.
Eli sama periaate kun Sipilän hallituksessa.

Juurikin näin.
Sohc van Helmi.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: California Stone
« Vastaus #4 : Joulukuu 25, 2016, 01:16:20 ap »
Jotain tällaista oletinkin... Näissä nykyajan hommissa ei auta yhtään se että kävin autonasentajalinjan amiksessa 76-79... jotain on oleellisesti muuttunut :)  muistelen että Tekniikan Maailma käytti kyseisestä putkesta termiä balanssiputki, tosin pyörä oli Suzukin 750 vesipyssy ja 2-t laite niinkuin tiedämme... Kiitos kaikille jotka avarsivat maailmaani! :)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Stone
« Vastaus #5 : Joulukuu 25, 2016, 01:54:00 ap »
Eipä tuokaan ratkaisu vakioitunut Guzzeissa, modernimmissä malleissa sitä ei ole.
Bellagio ja Calit taisi olla viimeiset, n 2004?
Vintagessahan esim siitä oli jo luovuttu.
Eli taisi jäädä teoreettiseksi virtausten parantuminen.
Vai onko niin että toimi mutta moottorin ohjaus kehittyi niin että ohittivat?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2016, 16:38:47 ip kirjoittanut GuzGuz »

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California Stone
« Vastaus #6 : Joulukuu 25, 2016, 12:25:38 ip »
Vuosimallin 2006 pikku Brevassa on tuo väliputki. Näyttää Lamda-anturi (?) olevan asennettuna siihen.
Kai sekin on joku etu ollut, kun yhdellä anturilla selviää tuo moottorin ohjaus tältä osin.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: California Stone
« Vastaus #7 : Joulukuu 26, 2016, 01:50:28 ap »
Mullahan oli myös 750 Breva ja myös -06 mallinen... mutta en ole ollenkaan varma oliko siinä tuota putkea... ja mun pointti olikin että onkohan siellä kaksi niitä väliputkia, toinen siinä laturin alla ja toinen moottorin alla. Anyways, kohta taitaa lukea mun nimi kyseisen laitteen rekisteriotteessa... :)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California Stone
« Vastaus #8 : Joulukuu 26, 2016, 09:55:48 ap »
Juu piti itse lukea tarkkaan se alkuperäinen kysymys, että ymmärtäisi edes mistä puhutaan ;D.  Ei ole eka kerta eikä varmaan viimeinenkään. Pitää muuten tänään hakea Motonetista, viestin mukaan tullut uusi ilmanputsari Caliin. Toivottavasti on oikea nyt toisella yrityksellä. Edellinen tilaus toi oikealla tuotenumerolla jonkun Yamahan moottorikelkan putsarin ???
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California Stone
« Vastaus #9 : Joulukuu 26, 2016, 15:09:06 ip »
Moi,
Aikoinaan ihmettelin sitä ylempää h-putkea EV:ssä itsekin ja pähkäilin sen kuuluvan vain kaksoisputkilla varustettuihin malleihin. Tuumailin sen olevan vain tukikappale käyrien ulommaisten putkien välillä. Eli siinä ei olisi yhteyttä pakokäyrien välillä. Varsinainen h-putki on moottorin alla. Joissakin malleissa se on todellinen pönttö (kuten EV:ssä) mutta useimmissa pelkkä putki.

Olenko pähkäillyt täysin väärin?
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Stone
« Vastaus #10 : Joulukuu 26, 2016, 15:54:19 ip »
Cali ja V11 mallit kun ovat serkuksia moottoriltaan, olen kuvitellut että tuo edessä oleva pakokäyrät yhdistävä putki tuli molempiin käsi kädessä kattien kanssa. Siis kun 15M ecu vaihtui 15RC -malliin ja lamda-anturi tuli pakoputkeen.  Siinä samassa tuo yhdysputki eteen.  Siinä 2003 huituvulla, riippuen siitä, miten sattui osia hyllyssä olemaan.  Muistan että yksi V11 guruista oli sitä mieltä, että se ensimmäinen väliputki edessä on hyvä juttu noin väännön ja tehon kannalta, vaikka pakoputkilla on yhteys vielä myöhemminkin. Kuitenkin ihan mitattavasti nuo asiat vaikuttavat...

V11 esite 2003:
"
”Legendaarista 90 asteen V2 -moottoria tukevine 1064 ccm tilavuuksineen parannettiin vielä 2003 vuosimallin.  Korotetulla puristussuhteella (9,81:1) ja interferenssiputkella voitiin optimoida vääntömomenttia ja tehoa ala- ja keskikierroksilla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2016, 19:45:03 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: California Stone
« Vastaus #11 : Joulukuu 27, 2016, 07:34:59 ap »
Aikanaan ekan Guzzini aikaan, siihen(kin) piti hankkia yhtä sun toista rouheeta. Kuten esmes pakoputkisto. Hommasin sen Moto Italiasta.
Pojilla oli yksi pelkkään ratakäytöön tehty putkisto. Ohutta mustaa peltiä koko huusholli. Myös alkukäyrät.
Eikä minkäänlaista änkkäriä. Ei edes supistuskartiota putkien päissä. Niillä putkilla leikin pari kesää. Rakentelin erilaisia vaimentimia ja päätykartioita.

Opetin kartion levityksen naapurin kawasakikuskille ja hänhän se siitä vasta innostuikin. Kantoi milloin minkinlaisia pahville piirrettyjä kaavoja ja niitä siirrettiin pellille ja taivuteltiin putkistoiksi. Mustaa lämpömaalia meni pullotolkulla ... kaverilla oli tapana sanoa, että tässä putkistossa ei Volvo Markkanen pysy. Piti paikkansa. Reitin pakoventtiililtä ulos piti olla helppo.

Mutta takaisin Guzzille. Ei sillä omalla putkistollani ollut varmaan mitään tekoa tehon lisäyksen kanssa kun oli orkkikset suuttimet ja säädöt, mutta komeat oli äänet. Ohut musta pelti kun elää tilanteessa ihan omaan tapaansa. Tuossa systeemissä oli alkukäyrät yhdistetty väliputkella. Oltiin siis 80-luvun puolivälissä eikä kattia ollut vielä. Putki oli muistaakseni aivan suora, eikä sellainen alakautta ylös koukkaava. Jollainen mulla sattuu olemaan tälläkin hetkellä hallussa.

Tuota viimeiksi mainittua juttua olen kyllä hieman ihmetellyt jos puhutaan siitä, että yhdysputkella saataisiin alipaine toiseen putkeen. Ajatellaan, että oikeanpuoleinen pytty päästää pakokaasun putkistoon. Yhdysputken istutus on alaviistoon, eli sieppaa varmasti hyvin osan painetta sinne, mutta koukkaakin alakautta takaisin ylös ja suuntaa paineiskun vasurin pakoventtiilin suuntaan. Kyllä se noinkin varmaan sen nanosekunnin kestävän alipaineen tekee, mutta hieman tuntuu oudolle suoraan putkeen verraten.  ???

P.S. Puhuin paskaa tuossa edellä. Kyllä ne väkiputken istutukset on 90 asteen kulmassa, eikä alaviistoon kuten tuossa hourimoin. Pitäisi käydä katsomassa ensin se laite, eikä kirjoitella ulkomuistista.  :(
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2016, 17:31:51 ip kirjoittanut LeCa »

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: California Stone
« Vastaus #12 : Joulukuu 27, 2016, 18:26:45 ip »
Cali ja V11 mallit kun ovat serkuksia moottoriltaan, olen kuvitellut että tuo edessä oleva pakokäyrät yhdistävä putki tuli molempiin käsi kädessä kattien kanssa. Siis kun 15M ecu vaihtui 15RC -malliin ja lamda-anturi tuli pakoputkeen.  Siinä samassa tuo yhdysputki eteen.  Siinä 2003 huituvulla, riippuen siitä, miten sattui osia hyllyssä olemaan.  Muistan että yksi V11 guruista oli sitä mieltä, että se ensimmäinen väliputki edessä on hyvä juttu noin väännön ja tehon kannalta, vaikka pakoputkilla on yhteys vielä myöhemminkin. Kuitenkin ihan mitattavasti nuo asiat vaikuttavat...

V11 esite 2003:
"
”Legendaarista 90 asteen V2 -moottoria tukevine 1064 ccm tilavuuksineen parannettiin vielä 2003 vuosimallin.  Korotetulla puristussuhteella (9,81:1) ja interferenssiputkella voitiin optimoida vääntömomenttia ja tehoa ala- ja keskikierroksilla.

väliputki löytyy myös 2002 (loppuvuoden?) malleista ilman kattia. Omassani putki on nykyisin tulpattu ja väliputki on siis vain "koristeena"
..persdyno ei huomannut eroa kulussa , pakoäänen luonne tuli hiukan terävämmäksi.
Tulppaaminen siksi että  jatkuva vuotavan väliputken korjaaminen kyllästytti , rakenne on hankala saada pitempään pitäväksi -sehän petti tietysti silloin kun korjausmahdollisuus oli mahdollisimman huono l. matkalla >:(

-KG-