Kirjoittaja Aihe: 3000ie  (Luettu 5312 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
3000ie
« : Tammikuu 24, 2017, 17:49:29 ip »
Aprillipäivä lähestyy, saas nähdä mitä malleja tulee tänä vuonna.
Otsikon tapaus laittoi hymyilyttämään kun tuli vastaan:
http://www.webbikeworld.com/Moto-Guzzi-motorcycles/3000-ie/
Taisi olla 2008/9?
Kuvamanipulointi oikeastaan hyvä, pieni ja rakeinen, niin helpompi vääntää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 3000ie
« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2017, 20:06:56 ip »
Saisi aika levällään olla koivet tuolla ajaessa.
Sinänsä tuossakin on totuuden siementä pohjalla. Guzzilla on ollut pitkittäisen v4:n malli. Sitä en tiedä oliko kyseessä puumalli vai sisälsikö se jopa toimivia osia.







Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 3000ie
« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2017, 21:31:32 ip »
Juu, jotain kokeiluja monipyttyiseen v konseptiin on ollut.
Aika erilaiset noi TT:n kuvien hahmotelmat ylempi ja alempi siis.
Jopa käyntiin kokeiltuja varsinkin jälkimmäinen kun näkyisi olevan kiinnikokeilut piuhojen kanssa?
Akselivälihän pidennettiin 1400 mallissa, mutta ei taitaisi mahtua edes siihen yläkuvan V4 joka lienee ihan malli vain muodosta.
Ilmeisesti ketjut mustan suojan takana yläakseleihin jos olisi toimivaksi.
Alempi on tainnut käydä ihan kokeiluasteellakin, piuhaa on sen verran solmussa ja kytketyt.
Lyhyt laatikko siinä, konekaan ei ylettömän pitkä.
1100:n perä ilmeisesti molemmissa.
90- luvultako nää on?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 3000ie
« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2017, 21:51:10 ip »
Kiinostavia yläakseleiden pyörityksiä liitteen kuvassa.
Eldee Vecolette, joskus vastaavaa, muttei ole sekään.
Voisi olla hyvä heitto kuka tunnistaa pyörän, itsellä ei ainakaan hajua muuta kuin että ei ole mitään modernia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 3000ie
« Vastaus #4 : Tammikuu 24, 2017, 22:34:51 ip »
Tuosta rungossa olevasta nelikosta on irrallaankin kuva, mutten kännykällä saanut linkitettyä. Nuo kuvat ovat todennäköisesti myöhäiseltä kahdeksankymmentäluvulta, kun ne kaasarit kansien välissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: 3000ie
« Vastaus #5 : Tammikuu 25, 2017, 10:22:55 ap »
Nokka-akseleihin voima kulkee kampiakselilta kumihihnalla. Kyseessä siis muissakin Guzzi-malleissa (V10 versiot) käytetty jakopäätyyppi.
Motoristiseurassa saa helposti kinan ja jopa vedonlyönnin aikaiseksi kun ryhtyy puhumaan Guzzien jakopään toimintaperiaatteista ja nokka-akselien sijainnista tai hihnavedosta. Tuossa V4-protossa on toteutettu ilmeisesti saman tyyppistä venttiilikoneistoratkaisua kuin on myöhemmin V10-malleissa. Ei siis varsinaista SOHC-ratkaisua vaan nokka-akseli kannen sivulla -ratkaisua. V-moottori leviäisi kovasti jos olisi kannen yläpuolinen nokka-akseli tai jopa kaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 3000ie
« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2017, 12:11:34 ip »














Tälleen. Eli jokseenkin erilailla, kuin V10.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 3000ie
« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2017, 12:14:28 ip »
Tai voihan sen veenelosen tehdä näinkin:



 :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 3000ie
« Vastaus #8 : Tammikuu 25, 2017, 12:58:40 ip »
hauskoja edesmenneitä konsepteja.
Ihan mielenkiinnosta, minkä laista sylinteritilavuutta noissa oli ajateltu, perus V10 männillä tuplat?
                                                                                                                                                                                                                                                                       

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 3000ie
« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2017, 13:06:06 ip »
Tuo v neljä on liikkunut myös nimellä "1400". Eli sillä ajatuksella 350cc/pytty.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: 3000ie
« Vastaus #10 : Tammikuu 25, 2017, 13:20:59 ip »
Lainaus
Tälleen. Eli jokseenkin erilailla, kuin V10.
Enpä taida osata nähdä merkittävää eroa muualla kuin palotilan käytössä ja jäähdytyksessä. Tosin ei ollut kuvaa miten keinuvipukoneisto on suunniteltu. Nokka-akselit siis eivät paina venttiileitä suoraan painimien tai edes apuvivun välityksellä. Tulpat ovat aika ahtaasti ja kaukana reunoilla. Miten lienee ollut taloudellisuus?

V10-mallissahan on nokka-akselit keinuvipujen alapuolella ja sylinterikannen sisäsivussa ja tässä V4-protossa nokat ovat myös sivussa kaventamassa konetta mutta ilmeisesti keinuvipujen yläpuolella. Ero on siis varsin pieni. Leveyttä ja korkeutta kasvattaa lähinnä se että imukanavat ovat kansien sisäsivuilla ja pakokanavat ulkosivuilla. V2-koneessa ne kun ovat taka- ja etupuolilla sylinterikantta niin nokka-akselit mahtuvat näppärästi sisäsivuille kuten on 1200 4V, 1400 ja V10-koneissa. Tämä järjestely mahdollistaa helposti myös eräitä viritystoimenpiteitä helpommin kuin moottori missä sylinterit ovat rivissä. Esimerkiksi männäntappien asennon suhde venttiileihin.

Jakopäässä on ilmeisesti vain yksi hihna. Siinä on eroa V10-koneeseen. Muutoin pyöritysmekanismi on ilmeisesti samanlailla järjestetty.

Olikohan Kneesliderin sivulla jossa esiteltiin eri moottoreita joihin oli sovitettu Ducatin neliventtiilikansia? V-moottori kasvaa mittaa melko lailla vaikka Ducatin venttiilikoneisto onkin hyvin kompakti.

Veikkaisin että kuvassa näkyvä V4-proto on kahdeksankymmentäluvulta. Jopa sen alkuvuosilta.
Oliko noiden kuvien ohessa tietoa valmistuksesta ja tekniikasta sen enempää kuin mitä kuvista näkyy?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 3000ie
« Vastaus #11 : Tammikuu 25, 2017, 13:33:19 ip »
Kuvien mukana olleessa italialaisessa artikkelissa juteltiin 80-luvun lopusta ja 90-luvun alusta. Sitä vastaan kyllä sotii tuo kaasutin sylintereiden välissä.
Onhan tuossa yksi aika merkittävä ero V10:in; kaasun virtaussuunta. Keskeltä sivulle eikä takaa eteen. Venttiilikopat on myös niin matalat, että hieman mietityttää keinuvipurakenne.
Taloudellisuutta lienee haettu palotilan aika rankalla pyörteilyyn tähtäävällä muotoilulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.