Kirjoittaja Aihe: Kausisäilytyspolttoaine  (Luettu 9117 kertaa)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #15 : Syyskuu 19, 2016, 21:06:17 ip »
Akkuun liittyy myös sellainen huomio mitä vakuutusyhtiöt eivät mainosta , akku on joko poistettava tai ainakin miinuskaapeli pitäisi irrottaa palonvaaran ehkäisemiseksi, silloin kun pyörä on talviseisonnassa. Asia tuli ilmi kun neuvoteltiin eri vakuutusyhtiöiden kanssa käytännönasioista, hankittuamme nykyisen kerhotilan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #16 : Syyskuu 19, 2016, 21:23:58 ip »
Kuinka moni vakuutusta tehdessään lukee kaikki vakuutusehdot? Jossain vaiheessa riitti että ohjaustanko oli vaihdettu niin kaatumisen vakuutuskorvaus kaskosta jätettiin maksamatta. Mutta tämä ei kuulu tähän aiheeseen.
Myös bensiini on varastoinnin aikana riskitekijä. Mutta niin on toisaalta tyhjäkin tankki jossa on kuitenkin tilkka pohjalla. Liki valmista räjähtämiskelpoista seosta. Tankillinen bensaa ja oikosulku on moottoripyöräkerhon tai minkä tahansa tallin painajainen. Siksi se akku irti pitää olla.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #17 : Syyskuu 19, 2016, 23:08:24 ip »
Lainaus
Omituista markkinointia Motomatilta sanon.
Ei kyse ole markkinoinnista. Kyse on yrittäjän tietotaidosta ja siitä aiheutuvasta kyvystä kunnostaa laite, saada siitä korvaus, maksaa veronsa ja muut kulut ja vielä senkin jälkeen pitäisi jäädä viivan alle elämiseen riittävä summa. Tieto ja osaaminen on osattava muuttaa rahaksi. Sellaista se on tässä yhteiskunnassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #18 : Syyskuu 19, 2016, 23:27:20 ip »
Tallissa säilytettävälle polttoainemäärälle on annettu rajat. Tankissa säilytettävälle ei. Paitsi tieliikenteessä käytettävissä ajoneuvoissa on maksimimäärälle on. Se on jotain satoja litroja joten voi siinä mielessä nukkua yönsä vakuutuksen kattavuuden kanssa rauhassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #19 : Syyskuu 21, 2016, 20:20:49 ip »
Kiitos kaikista kommenteista.  Tässäkin "totuus" kaivautuu väistämättä esiin.  On vaan niin, että varsin tavallisissa arkisissakin asioissa on monenlaista luuloa tiedon sijaan.  Luulon kääntäminen tiedoksi ja ymmärrykseksi on näiden foorumien parasta antia kaiken muun kivan ohella.

Sen verran tästä akun/johdon irrottamisesta, että ajaako pääsulakkeen irrottaminen saman asian, kuten yhdessä ohjekirjassa neuvotaan yli 2 viikon ajotauon takia.

Tavallisesti olen ladannut mm. vene akut muutaman kerran talven aikana. Jotkut pitää taas akkuja kokoajan ylläpitolatauksessa. Molemmat tavat taitavat johtaa oikeaan lopputulokseen. Myös sellaisen väitteen olen kuullut, että akku kestää aikaa paremmin, kun se säilytetään talvikaudella viileässä tai ulko-olosuhteissa.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #20 : Syyskuu 21, 2016, 20:39:45 ip »
Kyllä, kunhan virtapiiri on poikki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #21 : Syyskuu 22, 2016, 00:37:38 ap »
Lainaus
Sen verran tästä akun/johdon irrottamisesta, että ajaako pääsulakkeen irrottaminen saman asian, kuten yhdessä ohjekirjassa neuvotaan yli 2 viikon ajotauon takia.
Sulakkeen (sen oikean) irrottaminen katkaisee kaikki ohjausvirtapiirit. Mutta startin virtapiiriä se ei katkaise missään Guzzissa eikä moottoripyörissä yleensäkään kokonaan. Helpoin on irrottaa maajohto. Silloin katkeaa kaikki eikä maajohdon irrottaminen aiheuta ongelmia irrotusvaiheessa kuten +johdon kanssa turaaminen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #22 : Syyskuu 22, 2016, 08:15:22 ap »
Mitähän haittaa on pikkulohkossa, jos startin solenoidille on plussa kytkettynä? Se ei kuluta mitään, kun ohjauspuolelta on sähköt poikki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #23 : Syyskuu 22, 2016, 08:20:18 ap »
...
Sen verran tästä akun/johdon irrottamisesta, että ajaako pääsulakkeen irrottaminen saman asian, kuten yhdessä ohjekirjassa neuvotaan yli 2 viikon ajotauon takia.
....
Ei, ei aja.
Kuten Motomatti tuossa jo kirjoitti, virtapiiriin jää oikosulun mahdollisuus, joka poistuu vain irroittamalla akun  miinuskaapeli tai avaamalla päävirtakytkin.
2002 Atlantic 500
2004 B750

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #24 : Syyskuu 22, 2016, 09:33:15 ap »
Tässä kotikylällä on yksi entinen harrastaja, jolta voi kysyä ,kannattaako - kaapeli irrottaa. Voitte  luultavasti keskustella hänen uudessa autotallissaan, joka  ei onneksi ole talon yhteydessä vaan erillinen rakennus , niin kuin entinenkin- palanut. Pyörä oli Pan European.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #25 : Syyskuu 22, 2016, 10:15:50 ap »
Ihan aidosti vaan ihmettelen, että miten siihen oikosulku tulee talven aikana. Jos ohjauspuolelta, pääsulake/sulakkeet, poistaa, niin vain startin solenoidille jää virta. Ja jotta sähkö siitä yli menisi, pitäisi olla konkreettinen oikosulku. Ja jos startti ei startatessaankaan jää vetoon, niin riski on aika häviävän pieni. Startin kontaktorin (?) kärkien välissä on fyysinen väli.
Ei se kaapelin, plus tai miinus, irroittaminen mikään homma ole, eli kyllähän sen irroittaa suit sait. Mutta jos joku sähköistä enemmän tietävä tuon osaisi perustella, kuulisin mielelläni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #26 : Syyskuu 22, 2016, 15:02:22 ip »
Itse katkaisen kaikki virrat ottamalla miinuskaapelin irti jollei jopa koko akkua pois.
Eipä se solenoidi siellä sähköä syö jos on kunnossa ja ohjausvirtapiiri on katkaistu. Minkään napin painallus ei silloin kytke virtapiiriä ellei sitten ole jossain johtosarjassa kulumaa tai katkaisijoissa vikaa.
Mutta jos aikoo olla oikein varma että virtaa ei ole yhdessäkään kohteessa niin miinusnavan irrotus on ainoa oikea toimenpide eikä muuta tarvita.
Tiedän muutaman säikähtäneen kun on ollut virta-avain taskussa ja oletusarvoisesti sähköä ei silloin ole missään kohteessa niin silti on saatu aikaan voimakasta kipinöintiä kun on startin yläpuolella olevaa kaasutinta remontoitu. Uutena startin takana on useimmissa malleissa kumisuojat virrallisissa navoissa mutta vanhemmiten ne ovat murentuneet tai unohtuneet pois. Silloin on näkyvissä johtimen pää jossa on akun koko potentiaali.

Joitakin vuosia sitten olin todistamassa kun moottoripyörä käynnistää itse itsensä vaikka omistajallaan oli virta-avain taskussa. Onneksi pyörä oli keskituella ja käydä ronksotteli omia aikojaan. Vaihdekin oli päällä. Virta-avaimella ei virtaa saanut pois eikä pyörä sammunut vasta kun bensahana oli suljettu.
Tilanne toki rauhoittui mutta virrat olivat edelleenkin päällä ja ennen kuin akun miinuskaapeli ehdittiin irrottamaan oli johtonippu jo sulanut pilalle.

Tapahtui Länkipohjan Öljymäen Nesteellä kovalla vesisateella noin viisi vuotta vanhaan pyörään. Kyseessä oli kaukoitäpyörä tunnettua laatumerkkiä. Matka keskeytyi.
Myöhemmin tiedustellessani mikä oli vikana niin syy oli, korjaamon mukaan, huonosti tehdyn lisävarusteen johtimien rosvoliitinkytkennässä. Samainen korjaamo oli  tehnyt asennustyönkin.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #27 : Syyskuu 23, 2016, 12:08:40 ip »
Tässä asiassa on harvinaisen selvä lopputulema. Miinuskenkä irti akusta. Akun irroittaminen helpottaa myös huoltolatausta, jos niin haluaa. Ovatpahan sitten jossain hyllyssä rivissä eikä tarvi vetää kaapeleilta mopolta toiselle.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.