Kirjoittaja Aihe: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua  (Luettu 23768 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #45 : Toukokuu 14, 2017, 11:05:58 ap »
Camn onkin tehnyt perusteellista työtä ja on uskaltanut irrottaa tuon hauraan väliholkinkin irti. Se aukaisusta sen verran että jos aikoo sen avata niin avaa juuri noin kun Camnin laittamassa kuvaliitteessä on eli varsinainen anturi on holkissa kiinni. Jos "tyhjää" holkkia avaa niin on todennäköistä että jo pelkkä kiintoavaimen vääntö murtaa holkin. Tarkka homma on sitten ottaa anturi ulos holkista.

Jos homma onnistuu tuohon asti niin varsinaisen anturin pään "pastoittaminen" sujuu todella helposti. Viimeksi koko laitos paikoilleen oman pastanokareensa kera kanteen. Kiristäminen on tehtävä silloin mustasta osasta. Voimaa ei todellakaan voi käyttää. Jollain silti on osan pysyvyys varmistettava. Olisiko kannen ja nastan kierteeseen tippa keskijäykkää ruuvilukitetta?

Toivotan menestystä homman suorittamiseen. Itse olen vasta yhden holkin rikkonut, sen ensimmäiseni. En voinut tajuta että se on niin haurasta kuin on.

C14 oli helpotus tuon asian suhteen vaikka korjaamokirja tarjoaa samaa anturiasetelmaa (Kuten Camnin kuvaliitteessä) on totuus erilainen. Siinä on vain pelkkä anturi suoraan kannessa ja sekin on erilainen. Vaikuttaa samanlaiselta kuin auton jäähdytinpuhaltimen anturi. http://www.motomatti.fi/2016/11/california-1400-sylinterikannen.html

Eilen kylmässä säässä (7 - 12 astetta) ajettuna hyvin nykivä ja vaihteleva ja pysähdyksiä sisältävä johdettu ajokaudenavausajelu antoi tunnetusti liioittelevan ajotietokoneen lukemaksi 5,8 litraa sadalle. Totuus on hieman alhaisempi.

Jutun lopussa huomioita kulutuksesta: http://www.motomatti.fi/2017/05/lcr-mc-kevatajelu-2017.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #46 : Toukokuu 14, 2017, 20:12:23 ip »
Niin, eli tuo messinkiholkki kannesta irti ja pastaa väliin. Jos siis jaksaa. Hyvinhän tuo työntää ja polttoaineen kulutus ei varsin ole se tärkein seikka harrastuksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #47 : Toukokuu 14, 2017, 20:54:43 ip »
Lainaus
Jo pelkkä kiintoavaimen vääntö murtaa holkin
Poikkeus vahvistaa säännön: anturi irtosi kiintoavaimella. Sitten varovasti musta ”muoviosa” suuremmalla kiintoavaimella auki – avautui nihkeästi. Heti kun oli mahdollista, jatkoin käsin (oli napakka koska siellä oli ruuvilukitetta).
Lainaus
Anturin pään "pastoittaminen" sujuu
Kuvassa näkyy, millainen määrä pastaa anturin päässä oli niukasti riittävä (kuva anturi heti perään auki käännettynä: pohjalla näkyy, että on täyttänyt ilmaraon).
Lainaus
Olisiko kannen ja nastan kierteeseen tippa keskijäykkää ruuvilukitetta
Tähän päädyin (kuva).
Lainaus
muoviholkki: se on niin haurasta kuin on
Vaikuttaisiko lämpö, josko tässä V11 mallissa siellä kiertää ilma paremmin holkin tienoilla?
Lainaus
messinkiholkki kannesta irti ja pastaa väliin
Ymmärrän niin, että kanteen tuleva osa johtaa hyvin lämpöä (”välitaskun urostappi sylinterinkanteen”) – itse lämpöanturin ja välitaskun välillä on se eristävä ilmarako.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2017, 23:01:01 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #48 : Toukokuu 14, 2017, 21:12:43 ip »
Meillä joillakin hyvinvointivaltion reunalla eläjillä on rajoituksemme. Polttoaineen hinta on yksi syy kulutuksen kukistamiseen. Toinen syy on se että on kiva räplätä ja saada tuloksia. Tulosten suunnalla ei niinkään ole merkitystä mutta oppia tulee.
Sellainenkin ajatus on ollut että saisiko jollain sähkökikkareella muokattua lämpötilasignaalia niin että ECU luulee että kone on kuumempi kuin onkaan. Silloin moottorin lämpötila nousisi korkeammaksi koska seos on laihempi. Kuitenkin pitäisi pysyä sopivassa "ikkunassa" lämpötilan suhteen ettei käy liian kuumana (laihalla). Myöskin jäähdytyspuhaltimen turha käyminen on kulutusta.

Eilisellä 270 km lenkillä en päässyt tulkitsemaan moottorin lämpöjä koska lämpömittarin nappiparisto oli kypsynyt talven aikana. Nyt on viikko mökkeilyä tiedossa joten vasta sen jälkeen pääsen testaamaan normaalissa ajossa paljonko C14:n kulutus putosi. Viime vuoden keväällä vastaavalla säällä Etelä-Pohjanmaan kierros oli varsin reipaskulutuksinen. Lukemat alkoivat tasakaasuajossa useinkin seiskalla. Nyt tasakaasuajo sadan vauhtia ei edes ylitä kuutta. Ajotietokoneen mukaan.

Pitää kaivaa viime suven muistiinpanot jostain esiin. Sellainenkin asia vähentää kulutusta kuten moottorin ja voimansiirron notkistuminen uutuudenkankeudestaan. Rengaspaineetkin voivat olla kulutustekijä jos sitä on liian vähän. Nyt lisäksi sotkee se että taakse tulee auton rengas. Sen vierintävastuksesta ei ole vielä kokemusta. Ainakin siinä on leveämpi pinta tietä vasten joten oletus on että kevyemmin pyörii. Eturengas vaihtuu myös. Muuttujia siis on. Toivottavasti kulutusta pienentävästi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #49 : Toukokuu 14, 2017, 21:15:50 ip »
Camn voisi kirjoittaa kirjan "Näin muokkaat pyörääsi oikeaoppisesti."

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #50 : Toukokuu 14, 2017, 21:27:40 ip »
Miksiköhän tuo väliholkki on alunalkaenkaan tehty tuohon? Ja miksi sittenkin puristetusta koirankakasta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #51 : Toukokuu 14, 2017, 21:41:37 ip »
En tiedä. Mutta epäilen että tarkoitus on estää tosi kuumalla säällä lämmön kulkeutumista anturiin liiaksi. Täällä siitä ei ole pelkoa mutta vaikkapa Saharassa voisi olla.

Kylmä anturi rikastaa seosta ja kuuma laihentaa seosta. Jossain kohtaa on peli vihellettävä poikki sillä oikein kuumassa laiha seos kuumentaa konetta liiaksi. Lämmön kulun katkaisemisen voi olettaa olevan eräänlainen varmistustoimi ettei mäntää pala reikää tai käynti käy muutoin huonoksi.