Kirjoittaja Aihe: Voihan villu!  (Luettu 5184 kertaa)

Paavo

  • Viestejä: 97
Voihan villu!
« : Toukokuu 29, 2015, 21:14:21 ip »
Eilen illalla ajellessa hävisi -01 Cali Special Sportin ajovalot,takavalo palaa jarruvalo ei, olen vaihtanut kaikki releet uusiin, sulakkeet ovat ehjät, olen käynyt liitokset läpi kaikki kirkasta ja kiiltävää, akkukontaktit ok, vain ajovalojen sulakkeelle ei tule virtaa, virtalukkoa en ole saanut auki. Kellään mitään neuvoa? Piti lähteä tänään reissuun, vaan tässähän tuhoan pyörää...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2015, 22:23:39 ip »
 ???
Sähkökuvan mukaan virta tulee valoreleelle (22) sulakkeelta F3. Sulakkeelle se tulee suoraan akun plus navalta. Myös viereiselle sulakkeelle F2 tulee virta samaa pääjohtoa pitkin akun plus navalta. Ymmärrän asian niin, että jos akun miinus napaa vasten mittaa, sulakkeille F2 ja F3 on tultava virtaa. Jos ei tule, on johto poikki akun plus navan ja sulakkeen välillä.
V11 - it defines you.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2015, 04:52:35 ap »
Kiitos vastauksesta. Olit oikeassa, neuvomallasi mittauksella totesin virran tulevan sulakkeelle, eli vikaa haettava virtalukon pohjastako? Kesälauantai ja Kirkkonummelta ei taatusti löydy sähköstä ymmärtävää käsille. Huoh.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2015, 09:07:33 ap »
Mittaa vielä johto sulakepohjan ja virtalukon väliltä. Sehän voi olla hankaantunut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2015, 13:49:12 ip »
Lauantaina sain paikallistettua vian valokatkaisimeen, ohituksella sain parkit ja jarruvalon toimimaan ja eikun ajoon. Nyt odottelen Heinolta vastausta, löytyyko heiltä uutta katkaisinpakettia vai pitääkö tilata Dinseltä. Kiitoksia ystävällisistä vastauksista.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2015, 21:32:27 ip »
Periaatteessa valokatkaisinta ei tarvitse. Nykyään pyörissä ei ole lainkaan mahdollista saada valoja pois päältä muuten kuin sammuttamalla moottori. Californiassa on niin iso akku että se ei mene polvilleen vaikka valot on päällä startatessa. Kunhan on kunnossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2015, 22:12:41 ip »
Oletko kurkannut katkaisijan sisään? Onko se kulunut pilalle vai hapettunut?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2015, 07:05:43 ap »
Stein-Dinseltä tilasin uuden katkaisijan ja eihän vika sitten siinä ollutkaan. Olen irroittanut ja kiinnittänyt liittimet, kaikki kirkasta ja puhdasta, ajelen pelkillä parkeilla ja jarruvalon olen saanut palamaan tekemällä katkaisimessa parkkivalon virrasta ohituksen etujarrun katkaisimelle. Netistä löysin Carl Allisonin virtakaavion -02 Stonelle, jonka sähköt ovat samat kuin -01 Special Sportissa, johtojen värit vain vaihtelevat kuvassa ja mopossa. Virran kulkua olen ollut mittaavinani, mikä ei kylläkään todista yhtään mitään. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa vituttamaan (lähinnä oma tyhmyys ja taidottomuus).

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Voihan villu!
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2015, 07:51:51 ap »
Duoda duoda,

Kuluneen 18 vuoden aikana Millessä ei ole kaikki sähkönippelit olleet täydessä toimintakunnossa yhtään kertaa. Jos ei ole mykkänä töötti, saattoi olla parkit, vilkut tai lyhyet tai pitkät tai ei ota starttiin nappulasta tai lopetti kokonaan tulemasta virtanen syttypuolille. Monen hieromisen jälkeen pääsyylliseksi löytyi tankin alla oleva 15 -napainen pikaliitin, joka ei ole suojaustasoltaan kovin nykyaikaa ja siitä syystä siellä navat ottavat hapettumaa. Vuosikaudet kesät pärjäsi hyvin kun liittimen avasi, puhdisti ja spruuttasi kontaktisprayllä heti keväällä. Tosin syksyllä oli joku nurkka sitten yleensä jo mykkänä. Tänä keväänä en saanut enää vanhoilla tempuilla sähköä kaikkialle, joten oli tehtävä radikaalileikkaus ja siirrettävä APICO:ille koko pikaliitin.  Nyt toimii suunnilleen kaikki, saas nähdä miten on syksyllä asiat.

Korviini tuli tapaus, jossa suunnilleen saman ikäinen Guzzi oli korjaamolla omituisen käyntihäiriön vuoksi lähes koko kesän ja vielä sieltä tullessakin vanha vika oli jäljellä. Oire oli niin tutun tuntuinen, että olen 80% varma, että vika oli tuossa pikaliittimessä. Ei löytänyt korjaamo vikaa, ei. Vaihtoon meni muuten kaikin päin hienossa kunnossa oleva pyörä.   

En tiedä, onko Calistimissa ollut samoja liittimiä käytössä. Tarkoitus on vain valaista, että kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Hapettunut liitin on joskus niin ovela, että se saattaa näyttää mittarilla mitaten olevan johtavassa tilassa, mutta ampeereja siitä ei silti mene läpi nimeksikään.