Kirjoittaja Aihe: Venttiilikopan tiiveisteistä.  (Luettu 8676 kertaa)

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #15 : Kesäkuu 30, 2015, 15:55:48 ip »
Minäkin ennen aina vaihdoin uutta tiivistettä tilalle, kunnes opin, että tiivisteeseen kun laittaa ennen asennusta reilusti öljyä(imeyttää hieman) tai vaseliiniakin, niin voi käyttää samaa tiivistettä toisen tai kolmannenkin kerran. Vihreät tiivisteet on toimineet näin oikein hyvin ja pitäneet. Ne harmaat erikseen, ne on jo hävitetty..

Jouko

Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #16 : Kesäkuu 30, 2015, 21:54:36 ip »
Minä taasen laitoin Nevadan venttiilikoppiin keväällä Heinon minulle myymät ohuet tummanharmaat / mustat tiivisteet, joissa on ohut metallikalvo jotenkin päällystettynä. Epäilin niitä hieman tuolloin ja kirjoittelin tänne foorumille aiheesta. Ainakin toistaiseksi ovat nämä tiivisteet pitäneet öljyt sisällä.

MikSloan

  • Viestejä: 37
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #17 : Heinäkuu 05, 2015, 13:03:14 ip »
Alkaa tämä homma mennä meikäläisen osalta huonon huumorin puolelle.  :) Vasemman sylinterin venakopan tiiviste on vaihdettu. No nyt sitten se oikean puolen tiivari alkoi vuotamaan ja samasta paikasta. Huohotinputket tarkistettiin kuulemma vasemman vaihdon yhteydessä. Ei tukossa tms. Ja eiku huoltoon yhteys taas huomenna ja niin edelleen.

MikSloan

  • Viestejä: 37
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #18 : Heinäkuu 05, 2015, 14:02:59 ip »
Omituisinta siinä on se että vasen minkä vaihdatin männä viikolla pitää kyllä nyt, mutta että oire siirtyi nyt oikealle puolelle. Olisi varmaan pitänyt vaihdattaa molemmat, vähän niinkuin autojen ajovalo polttimoiden kanssa, vaihdat toisen ja viikon päästä sitten toisen  :)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #19 : Heinäkuu 06, 2015, 22:29:08 ip »
Omituisinta siinä on se että vasen minkä vaihdatin männä viikolla pitää kyllä nyt, mutta että oire siirtyi nyt oikealle puolelle. Olisi varmaan pitänyt vaihdattaa molemmat, vähän niinkuin autojen ajovalo polttimoiden kanssa, vaihdat toisen ja viikon päästä sitten toisen  :)


Tämähän kertoo vain tasaisesta laadusta, eli asiat on juuri niinkuin niiden pitääkin olla.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #20 : Elokuu 07, 2015, 20:50:38 ip »
Peter Roper Wildguzzi foorumilla (hyvin kokenut Guzzimekaanikko UK=>Australia) 6.8.2015:
"
There are several types of rocker cover gaskets for squarefin big blocks supplied by the factory. They all work perfectly satisfactorily on earlier engines with rarely a problem but for some reason I don't understand the late model, twin plug, heads, regardless of cover shape seem to habitually spit the gaskets out. To make it even more infuriating not all engines do it! Only some of them!

Over here the importer is now bringing in and supplying Valpolini gaskets, these are constructed of the same metal-with-a-magic-coating material that the later small block rocker cover gaskets are. They can't rip and are very re-usable - - They are the the solution to this irritating problem - - on CARC bikes the breather is on the timing chest.
"

=> Vahvistaa myös, että jotkut yksilöt kaksitulppaisista "uudemmista" moottoreista pitävät tapoinaan sylkeä tiivisteen ulos. Paras tällä hetkellä käytettävä ratkaisu näyttäisi olevan tuo edellisen sivun "kumitettu" tiiviste. Muistan nähneeni niitä ainakin Piikkiössä M.Nurmen pajalla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2015, 18:07:11 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #21 : Elokuu 07, 2015, 22:40:03 ip »
  Kevennän vielä tiivistetuskaa, olen todennut että eräs tiivistevalmistaja on ylitse muiden ja se on Tena...  ;)  Saattaa tietenkin käydä niin että kun tässä aikansa viisastelee niin on omat lahkeet öljyssä... 

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #22 : Elokuu 08, 2015, 01:36:29 ap »
Edelleen vahvasti väitän että uudempien kaksitulppaisten huohotinsysteemi on ainakin osasyyllinen näihin tiivisterikkoihin. Sitä puoltaa tämä sateinen kesä ja tiivisteongelmien kasaantuminen tälle vuotta. Kaikki mitä olen kuullut ja nähnyt on olleet juuri näitä missä huohotin on moottorin etuosassa, jakopään kopan päällä. Sekä se että kokeilin avata eräästä tiivistevikaisesta bellagiosta öljytikun auki moottorin käydessä. Puhalsi sen kautta aivan älyttömästi, huomattavasti enemmän kuin vanhemmista moottoreista. Eli liian tukkoiset huohottimet ja enempi vain menee tukkoon kun kylmälimaa kertyy.

Ei ne vanhemmatkaan liian hyvin huohota. Muutin cafecalin huohotuksen hyvinkin avonaiseksi, kansista lähtevät on ulkoilmassa sekä se moottorin päällä oleva. Ei kerry yhtään kylmälimaa venttiilikoppiin. Ennen ne oli aina täynnä piimää.

Oman kokemuksen mukaan ensimmäinen vakio ja toimiva huohotinsysteemi on 8V moottoreissa. Kertyy kylmälimaa mutta ei älyttömiä määriä. Lienee toki osasyynä että käyvät kylmälläkin kelillä kuumempana, noin 20 astetta eroa vanhaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Venttiilikopan tiiveisteistä.
« Vastaus #23 : Elokuu 08, 2015, 09:30:57 ap »
Minun Calissa oli tuo tiivisteongelma. Sitähän käsiteltiin aikanaan pitkästikin.
Molemmin puolin sellainen ohut tumma tiiviste ikäänkuin imeytyi tulpan kohdalta sisäänpäin. Joten en oikein usko kopassa kovin painetta olleen.
Vaihdoin "paksuihin vihreisiin", eikä sen koommin ongelmaa ilmennyt.

Samanlainen tiivisteongelma oli Lieksan rallissa eräällä Norgella. Siellä vain oli korjaustoimenpiteiden työnjohtoa ja neuvontaa normaalia enemmän. Ts. porukkaa ympärillä kuin ketunneniä. Minä joskus tyhmyyttäni vaihdoin jarrupaloja syysajelulla Piikkiön pihassa, joten tiedän mistä puhun...   :P  ;D