Oi aikoja, oi tapoja! Ennen muinoin ralleissa keskityttiin ainoastaan Koskenkorvapullon kapselin avaus ja sulkemismonentteihin. Lähinnä avaamiseen.
Mutta varmaan ihan vekkuli kisa tuollainen.
Itselläni on 250 cc Hussen enskapyörä. Toissakeväänä poika vaihtoi siihen öljyt. Tuli hätääntyneenä mun luo ja sanoi, että taisi korkata kierteen öljyroppua kiristäessään.
No, hätä ei ollut sen näköinen. Proppu oli pyörä, eli millään lenkeillä tms. siihen ei pääse käsiksi. Keskellä upotuksena paikka kuusiokololle. Propun materiaali alumiinia. Oli pyörähtänyt siitä kulmat. Aika kulunut proppu jo siinä vaiheessa ja saattoi olla suurin syy pyörähtämiseen. Jälkeenpäin vaan mietin, että voisiko olla jopa niin viisas juttu, että se tehdään tarkoituksella noin, ettei kierteitä voi rikkoa vaan antaa periksi ennen sitä.
Vähä sama asia kuin lomppakkotaljoissa joissa on (tai ainakin oli ennen) messinkisokat/tapit jotka leikkaantuivat halki jos yritti nostaa liian suurta taakkaa. No, varatappien loputtua niihin lyötiin rautanaulat, mutta se onkin sitten toinen juttu ...