Kirjoittaja Aihe: ryyppy päällä...  (Luettu 9369 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #15 : Lokakuu 15, 2014, 12:43:32 ip »
Hyvä, jos pienellä lisärikastuksella toimivat nykyään ongelmitta. Kun oli K100:nen ja Florida V35 itsellä ja vaimolla -94 lyijyllisen myynnin loppuessa, niin piti kumpaiseenkin lisäainetta laittaa tankatessa venttiilien suojaksi. Florida ei kärsinyt kauaa paikallaan ja pidemmissä liikennevaloissa saattoi jo käynti huonota niin, että kaasulla joutui avittamaan ja tuli kiirus päästä liikkeelle. Ehkäpä kävi laihalla ja liian kuumana eli suutinten vaihto isompiin olisi ollut paikallaan.
p.s. Pikku nelarissa (1 syl 350cc enduro) panin talviajoon hiukka isompaa suutinta, jotta kukkui kunnolla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #16 : Lokakuu 15, 2014, 13:38:04 ip »
Tuo pikku-Florida ei tarvitse lisäainetta. Sen käyntiongelmiin taitaa olla syyt muualla, tuossa koneessa kun on aika mielenkiintoinen iskusuhde. Se aiheuttaa omia pulmiaan käynnin tasaamiseen kaikissa olosuhteissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #17 : Lokakuu 15, 2014, 13:47:59 ip »
Niin ja jäi mainitsematta, että 35:sta oli modattu (muistaakseen 520cc). Mäntiä kevennetty ja kone tykkäsi kierroksista. Ehkei polttoaineella tosiaan ollut käynnin kanssa mitään tekemistä, mutta hittolainen, että rupesi taas tuota Bellagiota himottamaan ::) (edes kokeilla...).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #18 : Lokakuu 15, 2014, 14:04:57 ip »
Lainaus
talviajoon hiukka isompaa suutinta
Tässä tapauksessa rikastustarpeen loi kylmä ilma koska polttoaine höyrystyy huonommin kylmässä. Kulutuskin on suurempi sillä osa polttoaineesta menee palamattomana moottorin läpi.

Kaasutinmoottoriin sopiva testi, jos on ryypyllinen kaasutin kuten suurin osa DellOrtoista on, on käyttää ryyppyä testaamiseen. Ajetaan isohkolla vaihteella korkeilla kierroksilla loivaan ylämäkeen ja vedetään hiljalleen ryyppyä päälle samalla. Jos alkaa hyytymään on pääsuutin iso tai sopivan kokoinen. Jos ryypyn päälle vetämisen jälkeen tuntuu että kone kiihtyy ja veto paranee merkittävästi, on pääsuutin liian pieni.

Laajakaistalambdan asennus pakoputken käyrään on hyvä apu säädellessä: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/
Itsellä kimppahankintana tuollainen. Useamman kaverin ruiskut ja kaasarit on laitettu kohdilleen.

Kaasuttimiin ja katkojan kärkiin kyllästyneille on kohtuuhintaan olemassa kaupallisia moottorinohjaussarjoja joilla saa tämänkaltaiset ongelmat pois päiväjärjestyksestä.

Tämä on tuttavapiirissäni ollut suosittu setti: http://www.autotune.fi/kategoria/46/microsquirt
Vain osat maksavat, asennus itse ja ilmainen käyttöjärjestelmä.
Jos haluaa tinailla on tyrkyllä myös rakennussarjoja: http://www.autotune.fi/kategoria/4/ms-1

Muitakin on kuten http://hestececu.com/tuotteet/hestec32/
ja Softatec: http://www.tatech.fi/index.php?id=ominaisuudet
Sekä tietysti Ignitech: http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/ignijet/ignijet.htm

Näistä notkeimpia on ohjelmoida Ignitech ja MicroSquirt sekä MegaSquirt. Tällä hetkellä itsellä menossa MicroSquirt-asennus kahteen erilaiseen pyörään: V4-moottoriin ja V2-moottoriin. Nämä voi ohjelmoida itse. Netissä on ohjeita runsaasti. Ei siis tarvitse olla ammattilainen. Jos osaa surffata netissä niin näitäkin oppii säätämään ja tulee moottorin sielunelämä tutuksi. Näiden asennuksen ja ohjelmoinnin hallitsee riittävästi jos on motivaatiota ja hiukan aikaa.

Useimmiten säätö on tapahtunut matkalla kokoontumiseen. Kahvi- ja tankkaustauot tosin hieman venähtävät ja tietokone tai tabletti pitää olla mukana. Sovelluksia on myös kännyköihin. http://tunerstudio.com/index.php/tuner-studio
Em. settiin saa myös AutoTune toiminnon joka säätää ajon aikana moottorinohjauksen kohdalleen muutaman sadan kilometrin matkalla. Maksaa tosin muutaman kympin. http://www.megasquirt.info/megatune.htm

Moottorinohjauksen asennuksen jälkeen koneen saa käyntiin perusasetuksilla ja siitä sitten vain säätämään.

Softatech ja Hestech haluavat tehdä asennuksen ohella ohjelmoinnin mieluimmin itse ja siksi voi tulla kuluja vielä asennuksen jälkeenkin. Toisaalta tuloskin on nautittavissa nopeammin.

Pyörä ei sinällään paljon muutu ja myydessä voi setin irrottaa ja laittaa vanhat kapineet paikoilleen ja laittaa setin vaikka autoon tai toiseen moottoripyörään.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #19 : Lokakuu 15, 2014, 15:54:20 ip »
MM:n vastauksen jälkeen voi vain todeta, että on se tuo tehtaan ruiskupeli vaivaton.
p.s. Ja GuzziDiagilla helposti muunneltavissakin, jos siihen tuntee tarvetta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #20 : Lokakuu 15, 2014, 16:22:29 ip »
Lainaus
on se tuo tehtaan ruiskupeli vaivaton.
Siihen on pyritty ja ostamalla sellaisen pääsee siitä nauttimaan.

Mutta kunhan kaasutinpyörä on digitalisoitu ja säädetty kohdalleen niin senkin ylläpitö on helppoa. Niin kuin tehdastekoisenkin. Sitäpaitsi osa noista esittämistäni moottorinohjauksista on pätevämpiä kuin Guzzin alkuperäiset.
Erityisesti avoimen lähdekoodin järjestelmät ovat pitkälle kehittyneitä. Erityisesti lambdaohjaus on niissä pätevämpää kuin tehdastekoisissa.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #21 : Lokakuu 16, 2014, 10:08:36 ap »
ohjurien tiivisteet on vaihdettu 2009 ja sen jälken ajettu noin 8-9tkm. Ei pölläyttele kiihdytyksessä eikä moottorijarrutuksessa.Olen miettinyt koko ryypyn poistamista koska en sitä oikeastaan ole koskaan tarvinnut.ehkä joskus loppusyksystä muutaman kerran.onko se mahdollista ja miten pitäisi tehdä.? Ilmanpuhdistus ei ole alkuperäinen.molemmissa omat kartiosuodattimet ja huohotus menee omaan koteloon penkin alle.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #22 : Lokakuu 16, 2014, 10:23:08 ap »
Nyt taidetaan olla ongelman ytimessä, jos et ole ryyppyä tarvinnut kä(y)nnistäessä. Voi olla, että ryyppy on päällä kokoajan tai kartiosuodattimien asentamisen yhteydessä on säädetty liian rikkaalle. Varmistaisin ensin, että ryypyn vaijerissa on riittävästi välystä ja ettei se takertele. Tämä jälkeen tai joka tapauksessa purkaisin kaasarit osiin putsattavaksi. Vialliset osat (tai koko pyörä) vaihtoon.
Forza Moto Guzzi!

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #23 : Lokakuu 16, 2014, 11:17:03 ap »
Vaikka keskustelu on lähtenyt mukavasti liikkeelle kaasuttimien suuntaan, niin kokeilisin ehkä ensin vaihtaa sytytyspuolat keskenään ja tarkistaisin kärjet (jos on). Tuo toinen sylinteri kylmempi, kuin toinen viittaa mielestäni enemmän kipinään.
(Tai puristukset karkaa, eikä pytty toimi -> puristusmittaus, kuten MM jo ehdotti.)
p.s. Toki kaasareiden irrotus, purku (sanomalehden päällä perinteisesti helppoa), puhdistus, tarkistus ja kasaaminen on hyvä tehdä sekin joka tapauksessa, jos ei ole tiedossa, koska on viimeksi kunnolla huollettu.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #24 : Lokakuu 16, 2014, 11:27:58 ap »
DellOrto on erinomaisen yksinkertainen laite säätää. Toki niiden pitää olla kunnossa ja kaikkien säätöjen, kuten kaasuttimien välisen balanssin kohdallaan tyhjäkäynnillä että koko kierroslukualueen osalta. Vastaako kaasuttimien koko nykyistä kuutiotilavuutta? Liian isoja ei pidä laittaa.

Ryyppy on toiminnallinen osa kaasutinta ja esimerkiksi ryypyn luisteja ei kovin helposti voi korvata. Kunhan niiden käyttövaijerit toimivat, niissä on oikea käyntivälys (ts. eivät "kanna") ja luistit liikkuvat sylintereissään ja ovat tiiviit (luistin alapään kumiosa) niin ryyppy toimii oikein eikä siitä ole mitään harmia. Käytti tai ei.

Laitan tähän oheen kuutiotilavuutta lähinnä vastaavat kaasuttimen säätöarvot. Ensin V50.
V 50 III 500
Gas valve 50
Conical pin 6
Needle valve 268T
Main jet 118
Idle jet 50
Starter jet 60
Float gr.9

Ja V65.
Gas valve 45
Conical pin 8
Needle valve 268T
Main jet 105
Idle jet 38
Starter jet 60
Float gr.9,5

Jännä huomata että isommassa mallissa on suuttimet pienempiä tai saman kokoisia. Se että nykyinen polttoaine on heikompaa kuin sen aikainen on käytettävä kerrointa 1,1 - 1,3 eli 10 - 30 prosenttia isompia arvoja. Vapaavirtaussuodatin ja mahdollisesti vapaammin virtaavat pakoputket painottavat suutinkokoja lähemmäs niiden ylärajaa.

Ennen kaasuttimien säätöä pitää olla eri sylinterien sytytysajoitus tarkalleen sama sekä tietysti puristuspaineet samat. Tai hyvin liki ainakin. Venttiilit säädettyinä myös. Huomioitava oikea säätökohta. Jos säätää siinä asennossa jossa välys on suurin ei todellinen välys ole oikea. Tulpat uudet tai tai ainakin kunnossa.

PS. Ne nokeentuneet tulpat voi käyttää ultraäänipesun kautta uudelleen.

Kaasutintyyppi olisi maksimissaan luokkaa PHBH30BD/BS

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #25 : Lokakuu 18, 2014, 08:08:10 ap »
Selvisi sitten minullekin tuo ryypyn toiminta. Ei olis tarvinnu kysellä mottipäisiä, jos se olis sähkövehjes...

Joten kiitos osanotosta .