Vianhaun edellytys on tietenkin se, että poissulkee kaikki ns. helpot. Ts. liittimien puhdistus ja kiristys, hapettumien poisto ja erityisesti lataussäätimen maadoitus. Jos maadoitus, eli kontakti pyörän runkoon, on huono, niin se saattaa nostaa latausjännitettä, koska säädin ikäänkuin kelluu ylemmässä potentiaalissa.
Voisi olla ihan hyvä tehdä vaikka väliaikainen maajohto säätimen rungosta akun napaan. Ja samalla tarkistaa onko säätimeltä akulle tuleva +johto kunnossa.
Yleensäkin näissä pörisevissä on erilaisten korroosioiden, löysien, ruostuneiden, jne. johtojen / liitosten / kontaktien aiheuttamat ongelmat aika yleisiä. Ja kun vielä se sähkö on vain 12V ja nykyvehkeissä olevat "tietokoneet" eivät suostu toimimaan, jos jännite on jonkin rajan ( yleensä ~11V ) alla. Huono akku saattaa näyttää mitattaessa hyvältä, mutta startin aikana jännite putoaakin jopa esim.8V:iin ja siihen hyytyy koko pyörä.
Sama saattaa ilmetä jossain muussa kohdassa, varsinkin jos on ihan itse omin pienin kätösin matkinut sähkömiestä; Huono Abiko-jatko ja - siihen se sähkö jää...
Toisinaan näkee esim.autojen takavaloissa merkillisiä toimintoja: Jarruvalo saattaa himmetä-kirkastua vilkun tahdissa. Kyseessä on pelkkä valaisimen maadoitusvika.
Joskus Nevadassa tuli savu pois säätimestä. Reippaana - elektroniikkaakin lukeneena - ajattelin korjata sen itse, vaan sen verran tiukkaan oli valettu hartsia, että vain kuori jäi ehjäksi.
Niin... ja eipä olisi eka akku, jossa yksi kenno on huono...