Tervehdys arvon Guzzi-ihmiset
Iski omituinen päiväuni, mieleni alkoi tekemään California II:sta. Ja päiväunessani kevyesti modasin pyörää ikäänkuin vanhemman mallin (Ambassador, California 850 tms) oloiseksi.
Koskapa olen aivan kokematon italopyörien suhteen (kähkinyt kyllä muun maalaisten kanssa, viimeiset vuodet ameriikansellaisten parissa - josta varmaankin jonkiasteinen modaus/rakentelusairaus jäi päälle), niin olen seilannut netissä viime päivät kohtuullisen tiiviisti asiaa tutkien. Muutamaan kyssäriini en ole löytänyt vastausta, joten rohkenen esittää ne tässä toivoen saavani tukea kokeneimmilta ja tietävämmiltä tahoilta:
Erityiset karan paikat: olen mopoillut eri merkeillä 34 vuotta, joten tietänen yleisesti ottaen mihin kiinnittää huomioita (vanhan) mopon hankinnassa. Mutta onko Cali II:ssa jotain aivan uniikkia, jota ei voi tietää kun ei merkkiä eikä mallia tunne ? Onko esimerkiksi syytä välttää joitain tai suosia joitain vuosimalleja ?
Vanteet: kuinka hyvin/huonosti on saatavilla pinnavanteita (tai ainakin keskiöitä ) California II:een (näyttäisi useimmiten olevan valuvanteilla) ? Kuinka paljon on tilaa vakiotakavanteen ja -renkaan sekä takaswingin välissä (ts onko ajateltavissa 2,5 tuuman vakivanteen sijaan esim 3 tai 3,5 tuuman vanne ja hiukan leveämpi (max 140 mm) nakki ? Kuinka istuisi/käyttäytyisi halkaisijaltaan 17 " vanteet ? Vakikeskiöihin voinee periaatteessa pinnata muunkinlaisen vanteen.
Satula: Jos oikein ymmärsin, niin California II:ssa on Tonti-runko, mutta saako siihen istutettua kohtuullisella työllä vanhemman mallin ns "buddy seatin" (kuvassa) ? Kiinnikkeiden väärät paikat tai vaikkapa satulan etureunan epätäydellinen istuminen tankin takaosaa vasten eivät ole esteitä sinällään, mutta istuuko ao satula ollenkaan Cali II:n selkään ?
Mittaristo: Kaiken rakentaminen on tietenkin mahdollista, mutta onko olemassa ns vakitoimenpidettä, jolla Cali II:n (mielestäni kammottava muovinen kasarihökötys) vaki mittaripaneeli virtalukkoineen korvataan kahdella siistillä pyöreällä (esim a la Cali III) erillisellä (RPM ja nopeus) mittarilla ?
Toiveikkaana vastauksia odottaen ja niistä etukäteen kiittäen !