Kirjoittaja Aihe: Uutisankkulointia  (Luettu 5472 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Uutisankkulointia
« : Maaliskuu 22, 2014, 17:35:54 ip »
http://yle.fi/uutiset/tutkijat_yllattyivat__moottorijarrutus_satakertaistaa_pakokaasupaastot/7146451

Nyt ollaan sitten niin tietämättömiä, niin tietämättömiä aiheesta jota täälläkin on sivuttu kun on käsitelty moottorinohjausjärjestelmiä.
Takuuvarmasti autojen (ja moottoripyörien) moottorien valmistajat ovat olleet tietoisia siitä että moottorijarrutuksen aikana palotapahtuma on enemmän tai vähemmän pois hallinnasta. Polttoainetta pitää kuitenkin syöttää vaikka kaasupoljin (kahva) olisikin vapautettuna moottorijarrutuksen aikana. On pelkästään urbaania legendaa että täydessä moottorijarrutksessa ei kulu polttoainetta. Kyllä kuluu ja varsin merkittäviä määriä.

Kissa on päässyt nyt pussista:
Tutkijaryhmä on nyt tähän törmännyt ja tuonut julkisuuteen havaintonsa ja toimittajat eri medioissa toitottavat tätä asiaa ihan uutena tietona. Mielenkiintoista seurata miten tämäkin asia hiljalleen hyssytellään pois päiväjärjestyksestä. Autojen kohdalla homma korjaantuu, ainakin osittain, Euro6-nomin voimaan tullessa parin vuoden päästä. Moottoripyörien osalta saa vielä myydä Euro3-päästöisiä mutta niidenkin osalta siirrytään pikapuoliin Euro4:seen joita jo liikenteessä olevat henkilöautot ovat suurelta osin.

Tuttu autokoulun opettaja väitti kivenkovaan että moottorijarrutuksessa ruiskutusmoottorissa ei kulu tippaakaan polttoainetta. Oli melko helppoa perustella hänelle että kyllä kuluu. Keskikoisessa henkilöautossa noin kaksi litraa sadalle. Onhan se tosiaan vähempi kuin normiajossa kaasu avattuna mutta enemmän kuin tyhjäkäynnillä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2014, 20:24:07 ip »
Eivät moottorinvalmistajat taatusti tee yhtään "parempia" moottoreita kuin on tarvis.
Jos poliittisen ohjauksen myötä joku seikka on jäänyt tai jätetty vaille huomiota, ei siihen
vapaaehtoisesti rahaa työnnetä. Normeista mennään yli siitä missä rima on matalin tai
parempi jos ei rimaa ollenkaan.
Aikojen alussa amerikkalaisia moottorinvalmistajia sakotettiin kun normien sallima
mittausmenetelmä oli niin yksinkertainen että, salli ihan oikean rimanalituksen.
Jäivät kiinni ja oikeus totesi että, ei oltu toimittu niin kuin olisi pitänyt.
Suorasuihkutusmoottoreista (ottomoottori missä polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan)
on tiedetty alusta lähtien että, hiukkasia ja nokiparttikeleita muodostuu suunnilleen samaan
malliin kuin dieselissä. Polttoaine ei ehdi höyrystyä vaan palaminen tapahtuu polttoaine-
pisaroiden pinnalla. Ottomoottorin partikkelipäästöille ei vain ole ilmeisesti ollut rajoituksia vielä.
Ovatkohan tutkijat havainneet että moottorijarrutuksessa hiukkaset olisivat erilaisia kuin
tasakaasulla ajettaessa. Uusissa dieseleissä DPF-suodattimen on tarkoitus kerätä nokihiukkaset
pois pakokaasuista.
Yllättävää jos "tutkijat" ovat olleet näiden hiukkasten olemassaolosta yllättyneitä :o.
Tarkoitus tässä lienee kerätä huomiota (ja rahoitusta) tuomalla asia asiakkaiden tietoisuuteen.

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2014, 20:55:25 ip »
Pekka, puit sanoiksi sen mitä itse ajattelin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2014, 21:46:56 ip »
Joku valmistaja on esitellyt ratkaisuksi vauhtipyörän tilalle dynastarttia, jolla moottorijarrutuksessa otetaan energiaa talteen ja muuttuvalla venttiilinajoituksella lepuutetaan moottoria täysin ainetta polttamattomassa tilassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Saastetta...
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2014, 08:35:26 ap »
>> Polttoaine ei ehdi höyrystyä vaan palaminen tapahtuu polttoainepisaroiden pinnalla. <<
Vanhoissa dieseleissä oli ruiskupumppu (  hammaspyörä tms. ), joka teki painetta suuttimille. Oikeastaan kai kukaan ei tiennyt eikä välittänyt jostain partikkeleista tms. Mylly pyöri, "suuttimista tuli höyryä" ja hommat saatiin tehtyä.
No sitten keksittiin normit. Ja sen jälkeen tulikin Common Rail- koneet ja ejektorisuuttimet. Pruuttapaine oli ensin "vain" pari sataa baaria ja nykyisin kai kovimmillaan >2000bar. ( Mittayksikkö on kyllä toinen, mutta kuvastaa asiaa ). Tuolla paineella saadaan pisarakoko pieneksi eli paljon palavaa pintaa ja vähän palavia partikkeleita, jolloin palaminen on "täydellistä". Ja nythän on rikitöntä ja runsashappista polttoainetta.
Autoissa tämä päästöasia huijataan puhaltamalla pakosarjaan ilmaa ( mm. Citroen ), jolloin putken päästä mitattuna saasta/tilavuus laimenee. Päästöt ovat ihan yhtää suuria kuin ennenkin, mutta tuleepahan direktiivi täytetyksi.

Noista dieseleistä vielä... Tupaöljyn ( löpö ) käyttö on dieseleissä kielletty, koska siitä puuttuu voiteleva komponentti.
Ja sitten varoituksen sana: ÄLKÄÄ KOSKAAN käyttäkö ns. starttipilottia tms eetteripohjaista apua pienen dieselin ( aggrekaatti, tärylätkä tms. ) käynnistyksessä. Eetterin palonopeus ja paine on niin suuri, että moottori vioittuu: Kiertokanki painuu kasaan 1-1,5mm ja se riittää puristuksen pienenemiseen, jolloin mylly ei enää koskaan käynnisty. Näistä on korjaamoilla paljon kokemusta.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2014, 10:30:46 ap »
Joku valmistaja on esitellyt ratkaisuksi vauhtipyörän tilalle dynastarttia, jolla moottorijarrutuksessa otetaan energiaa talteen ja muuttuvalla venttiilinajoituksella lepuutetaan moottoria täysin ainetta polttamattomassa tilassa.

Katalysaattorin lämpimänä pitäminen tässä se ongelma on. Polttoainetta täytyy
polttaa sen takia moottorijarrutuksenkin aikana.
Omassa LeMansissa seosmittari lakkaa aina toimimasta silloin kun tullaan joltain isommalta
mäeltä alas. Anturissa kun ei ole lämmitystä. Samoin kävisi katalysaattorille.
Nykymoottoreissa katalysaattorin lämpimänä pitäminen on ilmeisesti haasteellista muutenkin.
Polttoainetta palaa  tasakaasulla vähän ja hyötysuhdekin on parantunut, seurauksena
katalysaattori asennetaan heti pakosarjan jatkoksi.
Vauhtipyörän paikalle on generaattoria/sähkömoottoria kovasti tarjottu. Kun katsoo
nykyauton vauhtipyörää, niin ihmettelen miten siihen vielä saa dynastartin mahtumaan ???
Useampimassainen vauhtipyörä noilla lisukkeilla olisi varmaankin koko auton monimutkaisin ja kallein komponentti.
Muutama vuosi sitten luin aiheesta jutun. Siinä vaihteiston valmistajat tyrmäsivät idean silloin.
Olisiko ollut vaikka niin että, oli juuri tulossa markkinoille nuo DSG-vaihteistot ja haluttiin niiden
kehittämiseen käytetyt rahat tienata ensin takaisin.

Pekka
Sohc van Helmi.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2014, 10:46:57 ap »
Aika vekkulia, että dieseleiden hiukkaspäästöt on painuneet alle nykyisten suorasuihkubensavehkeiden vastaavien arvojen.
Dieselit kaiken lisäksi menee nollasyötölle moottorijarrutuksessa.
Typen oksidit taitaa olla niiden ainoa murheenkryyni.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #7 : Maaliskuu 23, 2014, 11:11:14 ap »
snip>> ÄLKÄÄ KOSKAAN käyttäkö ns. starttipilottia tms eetteripohjaista apua pienen dieselin ( aggrekaatti, tärylätkä tms. ) käynnistyksessä. Eetterin palonopeus ja paine on niin suuri, että moottori vioittuu: Kiertokanki painuu kasaan 1-1,5mm ja se riittää puristuksen pienenemiseen, jolloin mylly ei enää koskaan käynnisty. Näistä on korjaamoilla paljon kokemusta.<<snip

Taitaa tässä olla ongelmana lähinnä vaikea oikea annostelu ja osaamaton pilotinkäyttäjä.
Nykyiset ns. starttipilotit on niin laihaa tavaraa ettei niillä ainakaan isompaa moottoria saa käyntiin.
Se oikea Start Pilot tuotemerkki on hyvää. Mitään ns."Aasinpotkua" ei enää kukaan uskalla myydä .

Pekka
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Saastetta...
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2014, 19:24:45 ip »
>>
<snip>
Noista dieseleistä vielä... Tupaöljyn ( löpö ) käyttö on dieseleissä kielletty, koska siitä puuttuu voiteleva komponentti.
<snip>

Tuota voitelevaa komponenttia kutsutaan veroksi  :D
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2014, 19:30:08 ip »
http://yle.fi/uutiset/tutkijat_yllattyivat__moottorijarrutus_satakertaistaa_pakokaasupaastot/7146451
<snip<
Tuttu autokoulun opettaja väitti kivenkovaan että moottorijarrutuksessa ruiskutusmoottorissa ei kulu tippaakaan polttoainetta. Oli melko helppoa perustella hänelle että kyllä kuluu. Keskikoisessa henkilöautossa noin kaksi litraa sadalle. Onhan se tosiaan vähempi kuin normiajossa kaasu avattuna mutta enemmän kuin tyhjäkäynnillä.

Vähemmänkin tuttu autokoulunopettaja väitti joskus radiossa ihan samaa, säästövinkkinä. Ja kyllä Hondan ajotietokone näyttää moottorijarrutuksessa nollaa. Tosin hybridissä moottorijarrutus on hyvin lievää.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2014, 20:36:05 ip »
Monessa autossa kulutusmittari on asetettu näyttämään nollaa kun kaasupoljin vapautetaan. Myös joissain moottoripyörissä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #11 : Maaliskuu 24, 2014, 20:53:49 ip »
Pekan aikaisempaan vastaukseen; en tiedä miten tuo proto toimi. Ehkä samoin kuin dieselmoottorin ureapoltto, siellä on polttoainesuutin tekemässä kamiinaan kuumaa. Yksi suutin on vähemmän kuin joka pytyn suutin. Itse moottori ei tässä tapauksessa (vähän saivarrellen) polta mitään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Uutisankkulointia
« Vastaus #12 : Maaliskuu 24, 2014, 23:02:08 ip »
<snip>
Vauhtipyörän paikalle on generaattoria/sähkömoottoria kovasti tarjottu. Kun katsoo
nykyauton vauhtipyörää, niin ihmettelen miten siihen vielä saa dynastartin mahtumaan ???
Useampimassainen vauhtipyörä noilla lisukkeilla olisi varmaankin koko auton monimutkaisin ja kallein komponentti.
Muutama vuosi sitten luin aiheesta jutun. Siinä vaihteiston valmistajat tyrmäsivät idean silloin.
Olisiko ollut vaikka niin että, oli juuri tulossa markkinoille nuo DSG-vaihteistot ja haluttiin niiden
kehittämiseen käytetyt rahat tienata ensin takaisin.

Pekka

No juuri sellaisella systeemillä meikäläinen on pari vuotta ajellut (pyöräkauden ulkopuolella, tietenkin), vaihteistona on tosin CVT.
Keskikulutus 5,15 l/100km.
Emeritus-guzzisti