Kirjoittaja Aihe: datalogger ja vähän piuhaa  (Luettu 40199 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #30 : Kesäkuu 30, 2013, 19:37:49 ip »
Lambdan korkeista jänniteluvuista on vaikea antaa muuta vastausta kuin ei pitäisi. Kapekaistalambda tuottaa itse oman jännitteensä ja se on hyvin vähävirtaista. Ja kuten sanottu jännite vaihtelee 0,5 V kahta puolen. Sellainenkin tuli mieleen että kapeakaistaisen jännitevaihtelun visuaalinen tarkastelu on yhtä tyhjän kanssa: jännite heiluu niin nopeasti ja kohtuullisen laajalla alueella 0,1 - 0,9V että ilman suodatusta/näytteenoton harventamista ei silmällä saa vaihtelusta tolkkua. Itsellä mittaria varten näyttö arpoo lukeman 3 kertaa sekunnissa. Sen aivot tajuavat. Toki digi-järjestelmät osaavat lukea tarkemmin.

Jännitteestä yleensä: se vaihtelee kierrosluvun mukana eli sen mitä kulloinkin laturi tuottaa/akun kulloinenkin lataustila. Jossain kulkee sähkö väärään paikkaan jos se näkyy lambdan lukemassa.
Oletko tiedustellut aiheesta Repeltä? Hänellä on noihin lbd-asioihin runsaasti kokemusta ruiskurakentelun osalta.

Olisiko ehkä parempi järjestelmän ymmärtämisen kannalta asentaa loggeri johonkin ihan vakiokuntoiseen pyörään ja katsoa millaisen kartan se lukee? Ilmeisesti pitää tehdä myös välijohto lambdan liittimien väliin...

Mulla muuten on ihan kokeiluita varten palikka joka ilmoittaa vakiojännitettä lambdan sijasta. Käytännössä tarkoitettu lambdallisen ECUn lambdan korvaamiseen. Jos sillä tulee vielä omituisia lukuja niin jossain tarvittaisiin suodatusta....

Palataanpa elokuussa asiaan fyysisesti. Siihen asti metsityn mökillä ja matkoilla ja suoriudun sitten pikku hiljaa normaaliin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #31 : Kesäkuu 30, 2013, 22:18:30 ip »
Palataanpa elokuussa asiaan fyysisesti. Siihen asti metsityn mökillä ja matkoilla ja suoriudun sitten pikku hiljaa normaaliin.

Itse lennähdän huomenna Kreikkaan ja tavoitteena on loppukuusta (heinäkuu 2013) töräyttää Guzzilla pitkin keskistä Eurooppaa. Kyllä noilla kartoilla voi ajaa ihan hyvin; paljon paremmat ne on kuin viime kesän Rooman keikalla :)

Palataan ja jatketaan ja opitaan lisää :)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #32 : Kesäkuu 30, 2013, 22:22:29 ip »
Nii, kyllä vanhakin voi oppia. Kunhan muistais kaiken...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #33 : Kesäkuu 30, 2013, 23:10:07 ip »
Ymmärrän kyllä harrastuksen viehätyksen ja vetävyyden, mutta jos motiivina on pitempi reissu, eikö olisi ollut tehokasta (vähäisen) budjetin käyttöä viedä muutama kymppi dynoon ja hieraista kartat kerralla kohdalleen? Ihan vaan sivusta kysyn..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #34 : Heinäkuu 01, 2013, 01:40:24 ap »
Kyllä dynolla kartan likimain hyväksi saa mutta ajossa tehdään hienosäätö ja siten syntyy myös haluttu moottoriluonne ja sopivuus omiin kouriin. Jos on aikaa niin dynoon ei tarvitse rahojaan kuluttaa lainkaan. Pitää olla vain hyvä palautejärjestelmä ja ymmärrystä sen käyttöön. Jussi vain yhtä kehittelee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #35 : Heinäkuu 01, 2013, 09:43:22 ap »
Jussilla vaan ei sitä aikaa rajattomasti ole käsillä ennen reissua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #36 : Heinäkuu 01, 2013, 13:07:21 ip »
... jos motiivina on pitempi reissu, ...

Ei suinkaan. Ei sinnepäinkään.

Motiivina on saada säädettyä hyvin toimiva pyörä ja opittua matkan varrella jotain.

Eihän se dynokeikka ole ollenkaan poissuljettu vaihtoehto sekään, haluan vain tietää että osaisin tehdä ton ilman dynoakin omilla vehkeillä ja omalla ymmärryksellä.

Pidempi reissu on ihan muu tavoite, ja se onnistuu epätäydellisilläkin säädöillä :)


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #37 : Heinäkuu 01, 2013, 23:08:22 ip »
Kerkesinkin tuota Ducatiperäistä arvoitusta hiukan miettimään. En ole vielä pariin viikkoon lähelläkään mitään kaksipyöräistä vaan metsityn edelleen mökillä ihan tarkoituksella keräämässä energiaa luonnosta ja halailemalla puita.

Olisikohan tuon ongelman selvittäminen niinkin helppoa kuin irrottamalla suutinjohto jommalta kummalta puolelta ja laittamalla virrat päälle? Sen jälkeen vilkaisu vikalogiin. Siten tiedän että oikea sylinteri on Guzzin mittakaavassa nro 2.
Ducatilla horisontaalipytty on nro 1 ja siten pystysylinteri on nro 2. Sen taas tietävät ducatistit.

Selvennökseksi: Guzzin vasen (nro 1) edustaa Ducatin vaakasylinteriä ja siten pystysylinteri (nro 2) Guzzin oikeaa.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #38 : Elokuu 09, 2013, 18:24:17 ip »
Nimimerkki "motoguzznix" Itävallasta kertoo seuraavaa
(http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19591.0)

"
Edellisen vuoden käytin puoli kautta V11:ni säätämiseen - - -.
 
Vasen sylinteri on vastuussa Base Fuel Map:ista, oikeaa voidaan sitten säätää suhteessa Delta Map:illa.
"
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: datalogger ja vähän piuhaa
« Vastaus #39 : Elokuu 16, 2013, 12:57:00 ip »

Itse lennähdän huomenna Kreikkaan ja tavoitteena on loppukuusta (heinäkuu 2013) töräyttää Guzzilla pitkin keskistä Eurooppaa. Kyllä noilla kartoilla voi ajaa ihan hyvin; paljon paremmat ne on kuin viime kesän Rooman keikalla :)


Kävin sitten keskisessä Euroopassa mutta BMW R1100GS:llä, Guzzi odotteli kiltisti kotona.

Siitä viis, mutta huomasinpa että http://sourceforge.net/projects/openofficeorg.mirror/ sivulla kerrotaan että OpenOfficeen olisi tullut AVERAGEIFS - funktio, jota käytin tuossa koostedatan laatimisessa ja jonka takia oli (liki) pakko käyttää MS-Excel - taulukkolaskinta.

Palaan Guzzin säädön ääreen kun ehdin ja jaksan ja motivoidun. Nyt on työn alla ennenkaikkea vaimolle harjoituspyöräksi Suzuki GS450 jostain 80-luvun alulta. Eilen sain jo käyntiin, mutta käy sen verran ohuesti, että pesen kaasuttimet ultraäänellä, ennenkuin jatkan harjoituksia.