Tässä keskustelussa menee vellit ja soosit sekaisin niin kuin usein vapaissa keskusteluissa.
Yksi asia on mitä Smoto tekee, toinen asia mikä tai mitä se on.
Valaistaanpa vielä kerran historian kanssa:
Smoto syntyi kun muutama varsinaissuomalainen ja kanta-hämäläinen mp-kerho perusti yhteisen yhdistyksen ajamaan heidän yhteisiä asioitaan kahdeksankymmentäluvulla.
Tästä rakenteesta seurasi että siihen liittyi kerhoja hiljalleen ympäri Suomen. Hallinto kehittyi. Jäsenkerhojen jäsenmäärä kattoi jo -90-luvulla 20% maamme motoristeistä.
Samoihin aikoihin Smoto palkkasi täysipäiväisen työntekijän. Myöhemmin palkattiin myös tiedottaja helpottamaan toiminnanjohtajan työtaakkaa. Myös jäsenlehti perustettiin.
Nyttemmin nämä toimet ja tehtävät on lakkautettu toistaiseksi. Osa johtuu rahanpuutteesta osa huonosta hallinnosta.
Smoto muodostuu siis enimmäkseen kerhoista joilla on pohjimmiltaan jäsenlukuun perustuva äänioikeus yhdistyksen kokouksessa. Kukaan muu ei tee yhdistyksessä päätöksiä kuin jäsenkerhot. Isoilta kerhoilta oli äänioikeutta leikattu ettei yksi taho säätele päätöksiä. Nyttemmin sääntöjä on muokattu toiseen suuntaan ja henkilöjäsenyys on mahdollistettu. Niitä vain on kovin vähän.
Enemmistö päättää, vähemmistö vikisee.
Smoto = jäsenkerhojensa summa.
Voi olla perinteiseen ylhäältä johdettuun organisaatioon tottuneelle omituinen järjestely jossa, voisiko sanoa, "maantietaso" pitää valtaa. Smoton hallinto on tälle vallalle alisteinen.
Kaikesta huolimatta jotain tapahtuu kuitenkin vaikka yhdistyksellä on tällä hetkellä vain omalla ajalla ja rahalla toimintaa harrastuksenaan tukevia henkilöitä. Eli se tekee joka osaa, viitsii tai jaksaa. Kaikissa noissa osa-alueissa on puutteita mutta homma on edennyt silti.
Kaikissa laillisissa toimissa, hyvässä ja pahassa, on ollut jäsenkerhojen enemmistön päätös. Jos on omatoimisesti eronnut niin jälkeen päin yhdistyksen päätösten arvosteluun ei ole oikeutta puuttua kuin osoittamalla että lakia on rikottu. Nämä asiat ovat Smoton osalta nyt läpikäyty ja eteenpäin on menty.
Lähden itse heti sellaisen yhdistyksen tai tahon tukijaksi jolla on osoittaa parempaa tulosta moottoripyöräiliöiden edunvalvonnassa. Joillekin tuntuu kuitenkin olevan katkeraa kun Smoto toimii jalkapuolenakin.