Kirjoittaja Aihe: Elämme mielenkiintoisia aikoja  (Luettu 14264 kertaa)

John Doe

  • Viestejä: 15
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #30 : Joulukuu 12, 2012, 10:35:00 ap »
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
Ymmärsin myös, että ne oikeusjutut olivat ihan sääntöjen mukaisia (tai lakien mukaisia) eli eronnut kerho (siis ry) menetteli lainvastaisesti. Eikä Smoto ry:llä ollut muuta tehtävissä kuin lähteä peräämään oikeutettuja saataviaan. Muussa tapauksessa Smoton hallitus olisi joutunut korvausvastuuseen tuottamuksellisesta rahojen haaskaamisesta".
En ole seurannut asia tarkemmin, tietäväiset oikaissevat tietojani... :P

Niin...ja kukapas sen Touring Finlandinkin etuja ajaa kansallisella tasolla ja EU:ssa? No Smoto ja FEMA. Nyt vaan se ei maksa Touringille mitään, joten ovat vapaamatkustajia.


Näinhän se on, että mistäs siinä kiistaa olisi pitänyt tulla - mutta tulipa vaan ja useita kerhoja erosi. Ei hyvä - tuhansia jäseniä meni. Luupäitä oli varmaan molemmilla puolilla, tarkemmin en tiedä, mutta lopputulos oli edunvalvonnan ja yhteistyön kannalta erittäin huono.

Oikeusjutuista SMOTOn puolelta väitettiin juuri noin: sääntöjen ja lakien mukaan toimittiin ja oli pakko toimia, eronneet kerhot rikkoivat sääntöjä ja lakeja - mutta kuinkas kävikään oikeudessa: sääntöjen rikkoja olikin SMOTO, jolle tuli jäsenmaksujen osalta nahkapäätös ja oikeuskulut korvattavaksi. Kansanviisauden mukaan laihakin sovinto olisi parempi kuin lihava asianajaja.

Se, että SMOTOn hallitus olisi toisin menetellen joutunut korvausvastuuseen, ei perustu mihinkään lakiin, päinvastoin: jos olisi normaalissa järjestyksessä päätetty olla nostamatta juttuja, eihän siitä automaattisesti mitään seuraa ja jos tili- ja vastuuvapaus olisi myönnetty, asia olisi ollut sillä selvä. Mutta nyt kun SMOTO joutuu korvaamaan oikeuskulut, kukahan tästä rahojen haaskaamisesta vastaa?

Vapaamatkustajien suhteen olen samaa mieltä, niitä on aivan liikaa, kaikki pitäisi saada mukaan. SMOTO on ollut jo asiassa aloitteellinen, mutta toisella puolella puidaan vieläkin nyrkkiä. Paha juttu.


Tunnelin päässä näyttää kuitenkin kajastavan vähän valoa, toivottavasti ei ole tulossa oleva juna:
http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/758-edunvalvonta-aivoriihi-saa-jatkoa. Timolle senverran että tuliko se riita sitten siitä mitä äänivaltaa saa
tai siis vaikutusmahdollisuuksia tulee sen kohonneen jäsenmaksun vastineeksi. Järkeviäkin kompromisseja smotolle tiedän esitetyn, mutta raastupaan nämä halusivat. Jospa tämä uusi tilanne panisi asiat silleen oikealle tolalle, loppuisi mm. päällekkäiset jäsenyydet jne.

nimim. jd (ainakin 2kertainen smoton jäsen)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #31 : Joulukuu 13, 2012, 10:28:00 ap »
Tässä keskustelussa menee vellit ja soosit sekaisin niin kuin usein vapaissa keskusteluissa.
Yksi asia on mitä Smoto tekee, toinen asia mikä tai mitä se on.

Valaistaanpa vielä kerran historian kanssa:

Smoto syntyi kun muutama varsinaissuomalainen ja kanta-hämäläinen mp-kerho perusti yhteisen yhdistyksen ajamaan heidän yhteisiä asioitaan kahdeksankymmentäluvulla.

Tästä rakenteesta seurasi että siihen liittyi kerhoja hiljalleen ympäri Suomen. Hallinto kehittyi. Jäsenkerhojen jäsenmäärä kattoi jo -90-luvulla 20% maamme motoristeistä.
Samoihin aikoihin Smoto palkkasi täysipäiväisen työntekijän. Myöhemmin palkattiin myös tiedottaja helpottamaan toiminnanjohtajan työtaakkaa. Myös jäsenlehti perustettiin.
Nyttemmin nämä toimet ja tehtävät on lakkautettu toistaiseksi. Osa johtuu rahanpuutteesta osa huonosta hallinnosta.

Smoto muodostuu siis enimmäkseen kerhoista joilla on pohjimmiltaan jäsenlukuun perustuva äänioikeus yhdistyksen kokouksessa. Kukaan muu ei tee yhdistyksessä päätöksiä kuin jäsenkerhot. Isoilta kerhoilta oli äänioikeutta leikattu ettei yksi taho säätele päätöksiä. Nyttemmin sääntöjä on muokattu toiseen suuntaan ja henkilöjäsenyys on mahdollistettu. Niitä vain on kovin vähän.

Enemmistö päättää, vähemmistö vikisee.

Smoto = jäsenkerhojensa summa.

Voi olla perinteiseen ylhäältä johdettuun organisaatioon tottuneelle omituinen järjestely jossa, voisiko sanoa, "maantietaso" pitää valtaa. Smoton hallinto on tälle vallalle alisteinen.

Kaikesta huolimatta jotain tapahtuu kuitenkin vaikka yhdistyksellä on tällä hetkellä vain omalla ajalla ja rahalla toimintaa harrastuksenaan tukevia henkilöitä. Eli se tekee joka osaa, viitsii tai jaksaa. Kaikissa noissa osa-alueissa on puutteita mutta homma on edennyt silti.

Kaikissa laillisissa toimissa, hyvässä ja pahassa, on ollut jäsenkerhojen enemmistön päätös. Jos on omatoimisesti eronnut niin jälkeen päin yhdistyksen päätösten arvosteluun ei ole oikeutta puuttua kuin osoittamalla että lakia on rikottu. Nämä asiat ovat Smoton osalta nyt läpikäyty ja eteenpäin on menty.

Lähden itse heti sellaisen yhdistyksen tai tahon tukijaksi jolla on osoittaa parempaa tulosta moottoripyöräiliöiden edunvalvonnassa. Joillekin tuntuu kuitenkin olevan katkeraa kun Smoto toimii jalkapuolenakin.






Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #32 : Joulukuu 13, 2012, 10:38:56 ap »
Kaikille nykyisille ja entisille Smoton aktiivitoimihenkilöille nöyrä Kiitos toiminnasta harrastuksemme eteen!! Joskus rapatessa roiskuu,mutta  sitä sattuu.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #33 : Joulukuu 13, 2012, 14:20:51 ip »
Enemmistö päättää, vähemmistö vikisee.

Smoto = jäsenkerhojensa summa.

Voi olla perinteiseen ylhäältä johdettuun organisaatioon tottuneelle omituinen järjestely jossa, voisiko sanoa, "maantietaso" pitää valtaa. Smoton hallinto on tälle vallalle alisteinen.


Ihan sama juttu on tuon eduskunnankin kanssa.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #34 : Joulukuu 13, 2012, 17:52:24 ip »
<snip>
Kaikissa laillisissa toimissa, hyvässä ja pahassa, on ollut jäsenkerhojen enemmistön päätös. Jos on omatoimisesti eronnut niin jälkeen päin yhdistyksen päätösten arvosteluun ei ole oikeutta puuttua kuin osoittamalla että lakia on rikottu. Nämä asiat ovat Smoton osalta nyt läpikäyty ja eteenpäin on menty.

Lähden itse heti sellaisen yhdistyksen tai tahon tukijaksi jolla on osoittaa parempaa tulosta moottoripyöräiliöiden edunvalvonnassa. Joillekin tuntuu kuitenkin olevan katkeraa kun Smoto toimii jalkapuolenakin.

No turha on nyt lainrikkomisiin viitata (kun ei niitä kai ole?), kyllä kantaa voi ottaa muutenkin ja se on jokaisen perusoikeus. Oma kantani on, että fiksumminkin olisi jäsenmaksuasiassa voitu toimia, mutta ilmeisesti on liian suuria persoonallisuuksia ollut myötä- ja vastapuolina.

Mitä motoristien edunvalvontaan tulee, ei ole muuta kuin SMOTO ja sitä olisi syytä kaikkien tukea.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #35 : Joulukuu 14, 2012, 09:22:13 ap »
Seuratkaahan Smoton tiedotusta: www.smoto.fi

Porukka on jalkautunut maakuntiin ja kohta Tampereellakin tapahtuu. Turkusessa oli jo tilaisuus ja siitä yhteenvetoa: http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/758-edunvalvonta-aivoriihi-saa-jatkoa

Paikka ja aika lienee Tampereen osalta kohta selvillä. Sinne vain kuulemaan kuulumisiä ja esittämään rakentavia näkemyksiä.

Eiköhän Kimmo tahi Perzza laita tuonne pääsivulle uutista aiheesta kunhan vain tiedon siitä saa.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #36 : Joulukuu 15, 2012, 19:35:29 ip »
Kyllähän tuo moottoripyörän katsastus on täysin tulonsiirtoa katsastusta suorittavalle taholle.
Täällä Ruotsissa tilaat ajan ajat katsastuskonttorille kaveri katsoo renkaat valot ajaa pienen lenkin koko toimitus kestää noin 5 min ja about 260 sek köyhempänä poistut sieltä.
Samalla reissulla sitten poliisi päättää tarkistaa sinut niin sama prosessi ilman koeajoa ja hyvän matkan toivotus eikä maksa mitään.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #37 : Joulukuu 15, 2012, 20:09:51 ip »
Lainaus
Täällä Ruotsissa tilaat ajan ajat katsastuskonttorille kaveri katsoo renkaat valot ajaa pienen lenkin koko toimitus kestää noin 5 min ja about 260 sek köyhempänä poistut sieltä.
Samalla reissulla sitten poliisi päättää tarkistaa sinut niin sama prosessi ilman koeajoa ja hyvän matkan toivotus eikä maksa mitään.

Tuota esimmäisen lauseen toimintaa perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella ja jälkimmäistä sen valvonnalla. Siellä kuningaskunnassa.
Epäily on suuri täällä tasavallan puolella että katsastuksesta tehdään "paikallisiin olosuhteisiin" otollisempi juttu jossa tutkitaan muutkin kuin liikenneturvallisuusseikat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #38 : Joulukuu 15, 2012, 21:02:00 ip »
Sepä se, varmaan myös pyörän valokuvaaminen saadaan jotenkin perusteltua. Myös pyörään asennettujen, alkuperäisiä laadukkaampien ja paremmin toimivien osien ja varusteiden puuttuvat "E-koodit" tarkastetaan jne..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #39 : Joulukuu 21, 2012, 11:51:34 ap »
Maailmanlopun uutisia:

EU:n Komissio on vetänyt ehdotuksensa pois EU:n liikenneministerien esityksestä moottoripyörien ja mopojen katsastamisesta. Sen sijaan uuteen direktiiviehdotukseen on sisällytetty muita ajoneuvoja.

Lainaus
Komissio ehdotti alun perin, että katsastusten piiriin kuuluisivat myös mopot ja moottoripyörät, mutta tämä vaatimus on neuvostokäsittelyn kuluessa poistunut. Uutena luokkana määräaikaiskatsastusten piiriin tulisivat kaupallisiin tavarankuljetuksiin käytettävät liikennetraktorit. Suomi on käsittelyn aikana pitänyt tärkeänä riittävän kansallisen joustavuuden säilyttämistä.

Koko uutinen: http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/4136252

FEMAn sivuilla: http://www.fema-online.eu/