Kirjoittaja Aihe: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?  (Luettu 4378 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« : Elokuu 14, 2012, 19:41:32 ip »
Ajoin sitten Nevada Anniversarion ekan takarenkaan loppuun. 8000 km kesti tehtaan laittama Metzeler. Uusi Michelin kuljetti ensimmäiset pari sataa km tasaisesti kuin silkkilakanalla.

Tänään alkoi hiljainen jumputus, joka voimistui vähitellen. Ensin jutkutti vain 80 nopeuden molemmin puolin kapealla alueella. Sitten jumputus lisääntyi ja alkoi vähitellen esiintyä kaikilla nopeuksilla. Sataa ei enää uskaltanut ajaa kun meinasi hattu lähteä päästä. Tietysti kokeilin loivassa alamäessä, että jumputus jää samaksi kun vetää kytkimen auki ja laskee kierrokset alas. Että se ei tule moottorista.

Alkoi pelottaa, että uuteen renkaaseen on tullut patti, joka kohta lojahtaa. Huoltiskalla sitä tutkin ja poltin rakon kämmenselkään kuumasta piipusta. Siihen nopeasti kerääntyi motoristeja ja yhdessä totesimme renkaan päällepäin ehjäksi. Joku harrikkamies virnuili kardaaniakselin olevan vaan epätasapainossa. Ajoin kuitenkin hissuksiin kotikylälle Joutsaan ja vei Annin suoraan pajalle Kirsin tarkastukseen, hän sen renkaan alun perinkin vaihtoi.

Molemmat renkaat laitettiin tasapainotukseen. Takarenkaassa oli vähän säteettäistä heittoa. Kirsi käänteli kolmeen otteeseen regasta vanteella ja heitto saatiin n. 1 mm rajoihin. Ihan pyöreä on kuulema mahdoton olla. Kaikki muukin tarkastettiin: jouset, iskarit, laakerit. Moottoriakin käytettiin pukilla, eikä se mitenkään ravistellut.

Kävin ajamassa koeajon, ja edelleen jumputtaa. Ei ihan niin pahasti, eikä niin paljon pelota, että kumi halkeaa, mutta jumputtaa ikävästi silti. Nyt se esiintyy juuri tietyllä nopeudella.

Onko sitä vaan siedettävä, vai onko mahdollista, vai pelkkää tuuria, jos kulkee tasaisesti? Autonhan saa tärinättömäksi, eikö moottoripyörää saa?

Voisiko jotain muuta Nevadasta vielä tarkastaa, mistä jumputus voisi tulla?

Edit: Kirjoitusvirhe
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2012, 18:21:56 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2012, 23:04:04 ip »
Oletko koittanut eri paineilla. Ylipainetta voi laittaa reilustikin. Ei se siitä räjähdä. Ylipaine renkaalle on vähemmän haitallista kuin pienikin alipaine.

Renkaaseen on mahdollista tulla sisäinenkin vaurio. Kudos on jollain kohtaa päässyt katkeamaan tai luistamaan kumin sisällä. Ei mitenkään tavatonta. Muistatko ajaneesi mihinkään terävään montun reunaan tai kiven, tms yli?

Kudosvaurio voi tulla jos rengasta nostatetaan vanteelle liian suurella paineella. 5 bar pitäisi riittää renkaalle kuin renkaalle.

Ihan mielenkiinnosta: Katso renkaan syrjästä valmistuskoodi. Siitä selviää renkaan todellinen ikä. Voi olla että on säilytetty huonosti.

Tässä linkki rengastietoihin: http://www.motot.net/wiki/Rengas_FAQ

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2012, 19:00:26 ip »
Kiitos vinkistä ja linkistä.

Näkyy olevan viikolta 48 vuodelta 2011, eli ei läheskään vuoden ikäinen rengas. Oli ihan rasvainen vielä säilytyksen jäljiltä.

En ole ajanut mihinkään varsinaiseen renkaanmurskaajaan, mutta Kalkkisten ja Nuoramoisten välistä oli yllättäen kuorittu asfaltti pois ja siinä sitä sorapeltoa hiljaa ajoin. Siis hiljaa... mielestäni renkaan täytyy sellainen kestää.

Kun huolella testailin, vedin sellaisen johtopäätelmän, että lämpötilalla on ratkaiseva vaikutus. Männäviikolla, kun se rengas asennettiin ja se kulki ihan sileästi, oli huomattavan viileitä ilmoja. Kolmena päivänä kun olin ajossa oli 14° - 15° lämmintä ja pilvistä, vettäkin välillä satoi enemmän ja vähemmän. Ne muottirasvatkin piti ensin ajella pois hissuksiin. Nyt kun se jumputus alkoi oli 23° lämmintä ja kova auringonpaahde ja vauhtiakin jo reilummin. Varsinkin uudella pikimustalla ja kuumalla asfaltilla, joka tietysti on sileääkin, se oikein hyvin tuntui. Kun siirryin kapeammalle tielle, hitaammalle ja varjoiselle Judisalontielle, rengas jäähtyi ja jumputus väheni. Sysmässä, jossa tapasin Lieksasta palailevan ja Turkuun suunnistavan "Californiakunnan", kaksi Guzzia seisoi kuin isoveli ja pikkusisko saman kioskin edessä hehkuvassa auringonpaisteessa, ja me kuljettajat sovimme, että se on nollatoleransi tämän jumputuksen suhteen. Siitä Hartolan kautta Joutsaan sataa ajaessa jumputus oli todella kova, ja aurinko hehkui koko matkan.

Niin sitten ajoin saman tien kuumalla renkaalla Kirsin pajalle (Joutsan MP-Huolto) ja Kirsi laittoi päähänsä hassun hatun ja lähti ajamaan testiajon. Hänkin oli sen jälkeen yhtä mieltä kanssani. Renkaassa on pakko olla jokin rakennevika kun se lämmetessään menettää tasapainon. Se on harvinaista, mutta sitä sattuu. Perjantaina tulee uusi rengas. Michelin saa uuden tilaisuuden.

Edit: kirotusvire
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2012, 18:23:01 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2012, 13:06:00 ip »
Nyt on uusi rengas Annilla. Ei saatu uutta Micheliniä tätä kokoa lyhyellä odotusajalla, joten laitettiin Metzeler (51€ kalliimpi). Olin jo ilahtunut sen Michelinin pehmeästä kyydistä, mutta ilo oli väliaikainen. Kun niitä kahta kumia lattialla vierekkäin käsin paineli, se Metzeler on selvästi kovempi kuin Michelin. Myös koeajolla oikein huomaa, että Anni potkii takalistoon entisellä terhakkuudellaan. On kuitenkin pyöreä kumi, on se jotain sekin. Jumputus on tältäerää loppu. ;)

Nähtäväksi jää, mitä Michelin vastaa reklamaatioon?
Sentire la forza!
Terv: Timo

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2012, 13:25:50 ip »
Jos jumputusta vielä ilmenee lähiaikoina, niin vika voisi olla takapyörän laakereissa.
Forza Moto Guzzi!

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2012, 18:30:28 ip »
Jos jumputusta vielä ilmenee lähiaikoina, niin vika voisi olla takapyörän laakereissa.

Kyllä tarkastettiin kaikki tarkastettavissa olevat laakerit ja muutenkin etsittiin tärinän syytä. Onhan tämä aika erikoinen ja harvinainen tapaus. Ja tällä pyörällä on ajettu vasta alle 9000 km, joten laakeriviatkin olisivat melkoinen poikkeus, joskaan ei tietysti mahdotonta sekään. Juuri kävin ajamassa koko kauniin päivän ja niin tasaisesti Anni kulki, että täytyy kyllä kehua: on se vaan hyvä moottoripyörä. ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2012, 19:16:42 ip »
Toivotaan, että hyväksyvät reklamaation viallisesta renkaasta. Jos kerran laakerit on kunnossa ja uudella renkaalla ei tärise, niin ei jää vaihtoehtoja enää.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2012, 21:06:07 ip »
Kaverilla meni viime tai toissa kesänä Kotarista eturengas samalla lailla, aivan ilmeinen sisäinen vika rungossa. Otti jonkin aikaa, mutta valmistaja kyllä korvasi vaivan. En varmaksi muista oliko mikä merkki, mutta ihan näitä "oikeita" merkkejä kuitenkin. Sinänsä mukava juttu, että hyväksyivät runkovian omakseen, vaikka kumilla oli ajettu parikin tonnia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Minkälaista jumputusta pitäisi sietää?
« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2012, 14:32:52 ip »
Heh... botoxilla renkaat sileiksi niin ei jumputa... ;D

Niin... tämä kommentti johtui siitä kun tänne ilmaantui sivukaupalla jotain botox roskaa. Ilmoitin ylläpidolle ja roskat siivottiin. Kiitos siitä.  ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2012, 20:02:56 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo