Kirjoittaja Aihe: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori  (Luettu 14371 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #30 : Joulukuu 14, 2011, 18:08:04 ip »
No huhhuh!!  :o
Luulisi, että tuntuisi ajossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #31 : Joulukuu 15, 2011, 06:33:21 ap »
No huhhuh!!  :o
Luulisi, että tuntuisi ajossa.

Jospa se alkaa tuntumaan vasta sitten, kun joku kertoo kuskille, että sulla on pyörät eri linjassa...  ;D

Oli mullakin aikoinaan mopo, jossa oli pyörät nini eri linjassa, että piirti kahta viivaa hiekkatielle. Siihen aikaan ei vaan tietänyt mitään ajo-ominaisuuksista ja riittihän ne alle 80 nopeuksiin.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #32 : Joulukuu 15, 2011, 12:22:07 ip »
Lainaus
Laittaa vaan sen takapyörän sivuun keskilinjalta.

Lainaus
Luulisi, että tuntuisi ajossa.

Ei tunnu, eikä huomaa ajossa - tai sitten siihen vaan sopeutuu/sopeutui  ;)

T,
Jukka

Ps. Tuolla vasemmalla yläkulmassa on/oli myös ko. konstruktio...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #33 : Joulukuu 18, 2011, 18:25:23 ip »
Leveämpi kumi sopii kunhan poistaa koko kardaanitunnelin, laakeroi perävaihteen taka-akseliin tai taka-akselin haarukkaan, tekee reaktiovivun perävaihteelle ja laittaa molempiin päihin kardaania ristinivelet. Syntyy ns parallellogrammo-tuenta joita on V10:ssä ja V11-malleissa.
Jos lisää vielä kolmannen nivelen niin löytyy tilaa lisää.

mm

Kun pengoin vanhoja valokuvia löytyi kuvan mukainen avoin kardaaniratkaisu.
Tässä tapauksessa ei ole tainnut olla tavoitteena mahdollisimman leveä takarengas.

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #34 : Joulukuu 18, 2011, 19:45:37 ip »
Tuossa ed. viestin kuvan esittämässä pyörässä on haettu ilmeisestikin jousitusmuutosta muokkaamalla takahaarukkaa.

Mänttäläis-jyväskyläläis-kangasalalaisena työnä on valmistunut tämän näköinen http://jlmeccanica.blogspot.com/ kardaaniratkaisu. Mahtuu 180 sporttikumikin. Kooltaanhan tuo on tyypillinen 80 - 140 hv pyörissä.

mm


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #35 : Joulukuu 18, 2011, 20:58:37 ip »
Ekulle tulossa tyylikäs runko. Ainoa mikä häiritsee esteettistä silmää, on tuo takahaarukan toispuoleisuus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #36 : Joulukuu 23, 2011, 07:55:58 ap »
Pekan lähettämää kuvaa katsellessa en keksinyt miten tuossa yksilössä on toteutettu momentin siirto perävaihteesta takahaarukalle. Aikamoinen idea kyllä muutoin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #37 : Joulukuu 23, 2011, 10:13:21 ap »
Samaa asiaa koitin selvittää. Ilmeisesti pakoputken takana on jotain. Pikkuisen sieltä jokin vahvike pilkistää.
Jos on kuin näyttää, niin pienillä muutoksilla tuosta olisi saanut parallelogrammon jos olisi tukivarsi laitettu entisen takaiskarin kiinnityspisteeseen ja öljypropun kierteissä kiinni olevaan lyhyeen apuvarteen ja toinen pää runkoon. Näin olisi hyödynnetty tuo takimmainen ristinivel.
Jäänyt siis hiukan kesken.

JLMeccanica teki joskus vastaavia rakenteita kisakalustoonsa.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #38 : Joulukuu 31, 2011, 21:34:16 ip »
Tuossa taas Guzzi-pohjainen Cafe Racer erilaisella rungolla :

http://ottonero.blogspot.com/2011/12/lm-1000.html