Kirjoittaja Aihe: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen  (Luettu 4741 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« : Toukokuu 08, 2013, 09:22:12 ap »
JuhaV kirjoitti myyntipalstalle tämän, kun kysyin IAW16-Ecun korjauttamisesta:

Katso : http://my.opera.com/v2tre/blog/2012/09/23/fc-z27-9702

Korjasin yhden tuollaisen vaihtamalla rikkimenneen jänniteregulaattorin (linkin kuvassa silikonilla liimatun kondensaattorin vieressä oleva kolmijalkainen komponentti) vastaavaan perusregulaattoriin (hinta n. 1 EUR tai jotain).

Sopiva korvaava komponentti on tämä http://fi.farnell.com/fairchild-semiconductor/ka78t05tu/ic-v-reg-5-0v-78t05-to-220-3/dp/1013837

Lue lisäksi tämä ohje : http://www.guzzipower.com/sporticomp-BillD.html

Eli tyypillisesti tuo jänniteregulaattori hajoaa jos akku on huono/rikki jolloin jännitepiikki tappaa tuon regulaattorin. Muutoin ECU jää ehjäksi ja tulee kuntoon tuo yksi komponentti vaihtamalla.

Siitä vaan kolvia käteen ja hommiin !

t: JuhaV
Forza Moto Guzzi!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2013, 09:38:43 ap »
Mun tapauksessa oireet ei olleet samanlaisia. Boxi toimi osittain, ei vaan antanut oikeaa seosta. Avasin kannet ja koitin silmämääräisesti löytää hiiltynyttä komponenttia. Ehjän näköinen oli. Sen verran mittasin yleismittarilla, että totesin CO-potikan vialliseksi. Vastus ei säätynyt vaikka kiersin. Sitten olisi pitänyt olla vehkeet, jolla vaihtaa ko pintaliitoskomponentti. Ei ollut työpaikalla eikä tuttavapiirissä. Voishan sen nyt väkivalloin repiä pois ja juottaa vaikka jalallinen tilalle. Sitten ehkä joutuisi jatkamaan vian hakua. Hieman haasteellista ilman testijigiä. Toinen vaihtoehto olisi järjestään vaihtaa kaikki komponentit. Saksassa on ollut joku paja joka näitä on korjannut. Kustannuksista en tiedä, mutta arviolta ainakin puolet uuden hinnasta eli n. 500€. Eihän se kannata, kun ehjiä käytettyjä saa satasella.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2013, 10:04:49 ap »
Kerran on mulla Centauron ECU esittänyt ongelmia: alkoi ruutata bensaa silmittömästi. Vika oli se että juuri tarkistusaukon alla oleva mikropiiri ei ollut kunnolla kontaktissa jalkaansa. Vika korjaantui asentamalla mikropiiri uudelleen paikoilleen.


TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2013, 11:13:22 ap »
>>...jänniteregulaattori hajoaa jos akku on huono/rikki jolloin jännitepiikki tappaa tuon regulaattorin. <<

Eikös jännitesyöttöön vois lisätä sopivan zenerin ja konkan rinnakkain?

JuhaV

  • Vieras
Vs: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2013, 14:53:44 ip »
>>...jänniteregulaattori hajoaa jos akku on huono/rikki jolloin jännitepiikki tappaa tuon regulaattorin. <<

Eikös jännitesyöttöön vois lisätä sopivan zenerin ja konkan rinnakkain?

Tällä hoituu : http://sd2cx1.webring.org/l/rd?ring=guzzi;id=60;url=http%3A%2F%2Fpaaat.guzz.free.fr%2Fdiode_transil%2Fenglish.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2013, 19:57:12 ip »
Voiko tuota palanutta komponenttia paikantaa jollain, esim just tuohon reguun, vai onko ihan aistinvaraista palaneen hajun etsintää?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2013, 16:34:04 ip »
Voiko tuota palanutta komponenttia paikantaa jollain, esim just tuohon reguun, vai onko ihan aistinvaraista palaneen hajun etsintää?

Silloin kun ECUn rikkoutumisen syynä on ylijännite (tälläinen siis voi syntyä kun tulee akkuvaurio), niin komponentti joka näistä WM 16:sta hajoaa on tuo jänniteregulaattori, joka on ensimmäisen "linjassa" ECUn sisällä ja muuttaa 12 volttia 5 voltiksi ECUn sisäistä logiikkaa, mm. prosessoria varten. Nuo vanhanmalliset ns. lineaariset regulaattorit alentavat jännitteen "hukkaamalla" ylimääräisen pääsääntöisesti lämmöksi. Niinpä tietyllä virrankulutuksella jos syöttöjännite nousee esim. yli 17-18 voltin edes hetkellisesti niin regulaattori posahtaa. Mutta samalla se kätevästi suojaa loppua osaa ECUsta.

Sen onko vika regulaattorissa voi testata sillä tavalla että löytyykö ECUsta 5 V sieltä missä sitä pitäisi olla. Yksi paikka on regulaattori itse jonka yksi jalka on akkujännitteessä, yksi maassa ja yhdessä on se 5 V. Toinen paikka on katsoa vaikka TPS:ltä että sinne tulee 5 V koska ECU generoi sinne tuon jännitteen.

Regulaattori voi olla ehjän näköinen ulospäin ja silti rikki. Tai sitten se voi olla koteloltaan halki kun sisälämpötila on hetkellisesti noussut. Tyypillisesti se ei ole palaneen tai käristyneen näköinen. Jos purkista löytyy ihan silmin nähden mustuneita komponentteja niin todennäköisesti ECU on finito ja rikki on mennyt myös esim. prosessori, joka ei kestä ylijännitteitä.

Tuo edellisessä postauksessani mainittu ns. transil diodi on ovela komponentti joka "lyö läpi" kun sen nimellisjännite ylittyy. Se tekee sen silmänräpäyksessä ja elpyy myös tuosta kun ylijännite häviää. Eli kun sen kytkee syöttöjännitteen ja maan väliin ennen ECUa niin ylijännitetilanteessa se huolehtii siitä että sulake palaa eikä ECU vaurioidu. Toiminta on erittäin nopea ja ylijännite ei pääse ECUlle asti.

Toki ECUissa voi olla muitakin vikoja alkaen muistipiirin muistin tyhjenemisestä kytkentähäiriöihin tai muiden komponenttien hajoamiseen, mutta nuo akkuvauriot ovat hajottaneet noita maailmalla aika monta ja silloin suurella tod. näk. vika on tuossa regulaattorissa ja helpohkosti itsekin korjattavissa.

- JuhaV


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Daytona-, Centauro- ja 1100i-ECUn korjaaminen
« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2013, 22:37:12 ip »
Jos sitten mennään syvemmälle piirikorttien korjaamiseen, niin pitää olla jigi eli testialusta, jossa voidaan koestaa viallisen yksikön toiminnot riittävän monipuolisesti ääh tylsää, antaa olla.
Forza Moto Guzzi!