Kirjoittaja Aihe: Latausvalo palaa..  (Luettu 12539 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #15 : Heinäkuu 16, 2010, 17:58:06 ip »
Vika palasi jälleen mutta erilaisena.Valo palaa hetkittäin. välillä koko ajan ja välillä 'vilkkuen' Akku meni tyhjiin ajon aikana . samoin kun virrat laittaa päälle niin latausvalo ei syty minkä teki aikasemmin ennen käynnistystä. ???
Silloin kun moottori on pysähdyksdissä, virta päällä ja latausvalo EI pala: Kokeile koelampulla tuleeko laturin hiilille virtaa=12V koelamppu palaa kirkkaasti. Maadoita koelamppu laturin runkoon.  Jos ei pala, koelamppu on rikki, akku on tyhjä tai laturin hiilille tulevassa magnetointivirtapiirissä on katkos.( virtalukko, piuha, latuksen merkkivalolamppu, laturin maadoitus, vastus tai lataussäädin esim.) Jos lamppu palaa kun sen maadoittaa laturin runkoon vika on hiilissä, liukurenkaissa tai roottorin käämityksessä. Jos lamppu ei pala kun sen maadoittaa laturin runkoon mutta palaa kun maadoittaa akun miinusnapaan vikaa on todennäköisesti laturin rungon ja lohkon välisessä maadoituksessa.
Sohc van Helmi.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #16 : Heinäkuu 17, 2010, 13:43:35 ip »
Vaihdoin akun ja katoin piuhat mitä löysin.samoin kopan alta hiilet ym. liittimet.ei apua.Tällainen erikoisuus vielä että kun moottorin sammuttaa ja virrat laittaa pois niin toinen pytty välillä suhauttaa aivan kun antais kipinän.   ???
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2010, 15:14:32 ip kirjoittanut Skunk73 »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #17 : Heinäkuu 17, 2010, 23:29:53 ip »
Se että virrat katkaistessa moottorista kuuluu tussahdus on täysin normaalia. On sytytyspuolalle aika yhdentekevää mistä sytytyspulssi (virran katkaisu) johtuu. Kipinä tulee periaatteessa aina kun virtapiiri poikkaistaan ja jos sylinterissä on palavaa seosta niin syttyyhän se. Sama asia kun tappokatkaisijalla leikkimällä paukutellaan.

Latauksen oireet kertovat että jostain on johto katkolla. Ts virtapiiri ei ole yhtenäinen. Kyllä etsivä löytää...

mm

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #18 : Heinäkuu 17, 2010, 23:31:32 ip »
tämä "suhauttelu" ilmiö on guzzissa (ainakin kaasarikauden) normaalia ;)

-Matti kerkis ensin :D

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #19 : Heinäkuu 19, 2010, 17:31:40 ip »
tänään otin taas kopan irti ja huomasin että hiilet oli vain puolittain liukurenkaiden päällä.renkaat liikkuivat n. 1-1,5cm. päässä olevan 6mm kuusiokolo oli löystynyt. kiristin ja kuminuijalla vielä vähän apua.valot palaa ja sammuu kuten normaalisti ajoon lähdettäessä. tätä iloa ei kestänyt kuin 25km jolloin valo alkoi taas vilkkuun. pyörä tien sivuun ja koppa auki. jälleen löystynyt.Miten saan pysyyn kiinni? ruuvilukitetta?

21.7 uudelleen kiristyksen jälkeen pysyny nyt jopa ilman löystymistä 150km  :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2010, 16:59:40 ip kirjoittanut Skunk73 »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2010, 13:48:59 ip »
Sieltähän se syy sitten löytyi. Ei ollutkaan piuha poikki, suoranaisesti, mutta sähköinen yhteys kyllä. Sillä keskipultilla kiristetään laturin ankkuri kartiotaan vasten. Ruuvilukitteesta ei liene suurta apua jos kartiot ovat vaurioituneet. Toisin sanoe kampiakseli on pyörinyt tyhjää pyörimättömän tai huonosti pyörivän ankkurin sisällä.

Ihan ensi töiksi kannattaisi purkaa koko laturi pois kartioiden kunnon tarkistamiseksi. Kenttäkäämin kehällä on kolme pitkää ruuvia jotka avataan niin kenttäkäämi irtoaa. Sen jälkeen irrotetaan ankkuri. Kuten huomaat on keskipultissa kavennus siinä missä se menee ankkurin sisään. Tämä ruuvi ruuvataan ulos kokonaan ja sen jälkeen käytetään ankkurin ulosvetoruuvia, Moto Guzzi työkalunumero xxx, ja sillä vedetään ankkurin päässä olevaa kierrelttä hyväksi käyttäen ankkuri irti kartiostaan. Ulosvetoruuvin voi valmistaa itse esimerkiksi 5 mm kuusiokoloavaimen pätkästä ja 12.9 M8 teräspultista. Tavanomaisella usovetäjällä homma ei onnistu koska kampiakselin pää on piilossa ankkurin sisällä.

Selvitin tämän siksi että jos ankkuri vielä irtoaa niin kampiakselin päässä oleva kartio menee piloille lopullisesti ja vaatii täytön ja korjaushionnan tai uuden kampiakselin.
Homma voi siis olla vielä pelastettavissa.

Ei ole ennen kuullut tällaiseta tapauksesta. Olisiko joskus jäänyt ankkurin ruuvi kiristämättä? Vai onko laitettu vääränlainen ruuvi?

Kun kartio on kunnossa ja ankkuri siihen kerran kiristetty niin ei se helposti irtoa ja ulosvetoruuvikin joutuu koville silloin kun huoltotarpeen sattuessa pitää irrottaa laturi.

Siellä laturin takana kun on kampi- ja nokka-akselin (pikkulohkossa) etupään stefat ja nokkaketju jotka vaativat huomiota silloin tällöin. Samlla kun laturi on irti niin kannattaa katsoa em kohteet ettei ole isompaa kulumaa tai jos melua ja vuotoa siellä päin ilmenee.

mm

mm

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #21 : Heinäkuu 23, 2010, 20:32:53 ip »
...onko ruuvi n60mm pitkä ja kierrettä vain päässä n 20mm matkalla? laturin päässä on n20mm kierrettä jonka jälkeen sentti tyhjää ja sitten ruuvi tapaa kampuran päässä olevan kierteen. Ei kiristy tavallista pulttia käyttämällä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #22 : Heinäkuu 25, 2010, 11:19:41 ap »
Tavallisella pultilla pelkästään ei irtoa vaan tarvitaan pieni pätkä muuta, ohuempaa, terästä eliminoimaan kampiakselin päässä oleva kierre. Työntömitan "syvyysmittarilla" mittailemalla voi päätellä millainen apuvälineen pitää olla. Kun en ole tallilla en voi antaa tarkempia mittoja tai laittaa kuvaa oheen. Vanhemmissa Bemareissa on sama laturi. Bemarikorjaamosta  voi löytyä kyseinen värkki myös.

Olisiko ketään "kuulolla" joka voisi lainata tai antaa mitat kyseisen kalun tekemistä varten?

mm

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #23 : Heinäkuu 25, 2010, 11:33:00 ap »
Ankkurin irroitustyökalu!
Rakennettu "Matin antamin ohjein".

6mm poranterä katkaistu 30mm mittaiseksi.
M8 pultti / kierre 60mm pitkä.

Tällä irtosi NTX350:n ankkuri.

t. Kimmo

[ylläpito on poistanut liitteen]
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Latausvalo palaa..
« Vastaus #24 : Heinäkuu 25, 2010, 15:45:25 ip »
Piti käydä alhaalla mittaamassa: itse olen käyttänyt (LM IV) 50mm pitkää tappia -lyhyttä sisään jäävää tappia on vaikea saada voimakkaasti magneettisen kampuran päästä pois.