
Arrggh, liian suuret liitteet ja pitkä vuodatukseni katosi…

No niin, asiaan, joka on korvaongelmaiselle äärimmäisen mielenkiintoinen. Calin plekseistä on paljon kirjoitettu historiassa ja monia versioita näkee täällä näkyvissä kuvissa. Silti itse palan halusta lukea kaiken kokemukseen perustuvan tiedon tästä teemasta.
EarMo –”korviin valetut” tulpat joissa vielä päissä ”kohinanesto –tiitulat” käytössä.
http://www.earfoonsuomi.fi/index.php?earfoon&s=5 C2 fani, uudenkarhea 60/61 myynnissä, 58/59 nyt käytössä. C3:n omistin myös, mutta se oli kohdallani selvästi äänekkäämpi.
1. Stone Touring ”pikkupleksi” (Piccolo)
60 km/h asti menettelee. Sitten ”päästä viittovaa”. Näyttävä ollessaan pieni ja läpinäkyvä.
2. Suurin Calin pleksi (Grande, ei “Germania”)
Kovasti suojaisampaa ja 180 cm kuskin silmät katsovat juuri sopivasti yläreunan yli. Edelleen ”päästä viittovaa”. Suojaa hyvin.
3. Grande + suurin ”Universal Cruiser” LaminarLip
LaminarLip asennettu niin, että kun kuski istuu normaalisti, alkuperäisen pleksin ja LaminarLip:in ”saumat” menevät näkökentässä tarkasti päällekkäin. Tiehen tulee siis "yksi mutka" tuolle kohdalle. Vaatii apumiestä ja millintarkkaa mallaamista mutta jää sitten näkökenttä ”vapaaksi”. Kokeilin ensin tarrakiinnityksellä eri korkeuksia ja ilmavirran ohiohjaaminen ei kohdallani toiminut. Radikaalin tehokasta oli nostaa pleksin yläreuna niin ylös kun mahdollista. 80 km/h asti äänetöntä ja suojaisaa, ei haittaa pyörteet ei sade (!), kerrassaan mukavaa. Sivutuuli ei ole haitannut, näkymätön käsi ei ole kiskonut suuntaan ei toiseen normaalia enemmän. 100 km/h jo kohisee edelleen liikaa, pää ei kestä, 80 km/h tiet mieluisimpia. 2 päällä vastatuulessa satasen tiellä on kyllä aika kinkkistä tehojen kanssa. Turvallista ja kodikasta suuren pleksirakennelman takana ja jopa hikistä poutasäällä. Ikävää on se, että joutuu katsomaan LaminarLip:in läpi, ”skootterifiilis” hieman haittaa. Toki tottuuhan siihen. Pleksiä joutuu putsailemaan kun tuulilasia ikään, pesuainetta ja kangaslappu on pidettävä mukana. Tämä suurin Laminar Lip läpipulteilla kiinnitettynä halkeilee helposti. Kaikenkaikkiaan tämä "satsi" on harjoittelua ja kokeilua varten (ylimääräisiä reikiä yms.).
4. Modattu Piccolo
Kun luin näiltä palstoilta että hiljaisinta on vapaa ”puhdas” tuuli suoraan kypärään ja olin kokeillut pleksitöntä ajoa, päätin lähestyä Titanium:in pleksilinjaa. Tarkoitus: kehoon osuva tuuli ohjataan sivulle, kypärään kaulasta ylöspäin mahdollisimman vapaa ilmavirtaus. Raudoille piti askarrella pidempiä loveuksia, että saa kokeilla myös ääriasentoja. No vot, hiljaisempaa on. Edelleen 100 km/h alkaen alkaa jonkinlainen kohina. 100 km/h kohinaa "ladonovi" -malliin verrattuna pienempää, vastaavasti tuuli kohtelee toisella tapaa, jos on viileää (kädet, kaula). 80 km/h ylittäminen on siis edelleen kohdallani "työlästä". Sateensuojaa ei sitten ole ei hiukkaakaan ei vähääkään, nahat päällä kastuu muutamassa minuutissa jos kuuro päälle sattuu.
Yhteenvetoa
Kohdallani siis pienin mahdollinen (vapaa tulivirtaus kypärään) ja suurin mahdollinen (kaikki tuuli kauas kuskista) ovat mieluisimmat. Mieluusti kokeilisin EV Touring –pleksiä, koska se on näyttävä. Jos muistan oikein lukeneeni, se vaatii myös LaminarLip:in ollakseen hiljainen. Caliin löytyy valmistajalta valmis ehdotus moniin plekseihin
http://www.laminarlip.com/california.php. LaminarLip:in puolestaan valitsisin kapean mutta korkean (ei turhaa tuulipintaa, mutta kypärän kohdalta ilmat pois). Jouko S. mietiskelikin kerran, että olisi asiaa jos kokoontumisessa olisi koeajettavissa kaikki mallit.
[ylläpito on poistanut liitteen]