Kirjoittaja Aihe: Tuuliohjaimista  (Luettu 4771 kertaa)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Tuuliohjaimista
« : Toukokuu 24, 2010, 21:58:46 ip »
Onko kellään kokomusta Cali ev:hen asennattavista tuuliohjaimista,esim.Laminar lipistä ?Tuleeko kypärästä
hiljainen ? Mulla Subertin 2:en ja takapenkkiläisellä 3:n.Olisi tarkoitus hankkia kypäriin puhelimet mutta kohina haittaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2010, 19:18:10 ip »
 >:( Arrggh, liian suuret liitteet ja pitkä vuodatukseni katosi…

 :P No niin, asiaan, joka on korvaongelmaiselle äärimmäisen mielenkiintoinen.  Calin plekseistä on paljon kirjoitettu historiassa ja monia versioita näkee täällä näkyvissä kuvissa.  Silti itse palan halusta lukea kaiken kokemukseen perustuvan tiedon tästä teemasta.

EarMo –”korviin valetut” tulpat joissa vielä päissä ”kohinanesto –tiitulat” käytössä.  http://www.earfoonsuomi.fi/index.php?earfoon&s=5  C2 fani, uudenkarhea 60/61 myynnissä, 58/59 nyt käytössä.  C3:n omistin myös, mutta se oli kohdallani selvästi äänekkäämpi.

1.   Stone Touring ”pikkupleksi” (Piccolo)

60 km/h asti menettelee.  Sitten ”päästä viittovaa”.  Näyttävä ollessaan pieni ja läpinäkyvä.

2.   Suurin Calin pleksi (Grande, ei “Germania”)

Kovasti suojaisampaa ja 180 cm kuskin silmät katsovat juuri sopivasti yläreunan yli.  Edelleen ”päästä viittovaa”.  Suojaa hyvin.  

3.   Grande + suurin ”Universal Cruiser” LaminarLip

LaminarLip asennettu niin, että kun kuski istuu normaalisti, alkuperäisen pleksin ja LaminarLip:in ”saumat” menevät näkökentässä tarkasti päällekkäin.  Tiehen tulee siis "yksi mutka" tuolle kohdalle.  Vaatii apumiestä ja millintarkkaa mallaamista mutta jää sitten näkökenttä ”vapaaksi”.  Kokeilin ensin tarrakiinnityksellä eri korkeuksia ja ilmavirran ohiohjaaminen ei kohdallani toiminut.  Radikaalin tehokasta oli nostaa pleksin yläreuna niin ylös kun mahdollista.  80 km/h asti äänetöntä ja suojaisaa, ei haittaa pyörteet ei sade (!), kerrassaan mukavaa.  Sivutuuli ei ole haitannut, näkymätön käsi ei ole kiskonut suuntaan ei toiseen normaalia enemmän.  100 km/h jo kohisee edelleen liikaa, pää ei kestä, 80 km/h tiet mieluisimpia.  2 päällä vastatuulessa satasen tiellä on kyllä aika kinkkistä tehojen kanssa. Turvallista ja kodikasta suuren pleksirakennelman takana ja jopa hikistä poutasäällä.  Ikävää on se, että joutuu katsomaan LaminarLip:in läpi, ”skootterifiilis” hieman haittaa.  Toki tottuuhan siihen.  Pleksiä joutuu putsailemaan kun tuulilasia ikään, pesuainetta ja kangaslappu on pidettävä mukana.  Tämä suurin Laminar Lip läpipulteilla kiinnitettynä halkeilee helposti.  Kaikenkaikkiaan tämä "satsi" on harjoittelua ja kokeilua varten (ylimääräisiä reikiä yms.).

4.   Modattu Piccolo

Kun luin näiltä palstoilta että hiljaisinta on vapaa ”puhdas” tuuli suoraan kypärään ja olin kokeillut pleksitöntä ajoa, päätin lähestyä Titanium:in pleksilinjaa.  Tarkoitus: kehoon osuva tuuli ohjataan sivulle, kypärään kaulasta ylöspäin mahdollisimman vapaa ilmavirtaus.  Raudoille piti askarrella pidempiä loveuksia, että saa kokeilla myös ääriasentoja.  No vot, hiljaisempaa  on.  Edelleen 100 km/h alkaen alkaa jonkinlainen kohina.  100 km/h kohinaa "ladonovi" -malliin verrattuna pienempää, vastaavasti tuuli kohtelee toisella tapaa, jos on viileää (kädet, kaula).  80 km/h ylittäminen on siis edelleen kohdallani "työlästä".  Sateensuojaa ei sitten ole ei hiukkaakaan ei vähääkään, nahat päällä kastuu muutamassa minuutissa jos kuuro päälle sattuu.

Yhteenvetoa

Kohdallani siis pienin mahdollinen (vapaa tulivirtaus kypärään) ja suurin mahdollinen (kaikki tuuli kauas kuskista) ovat mieluisimmat.  Mieluusti kokeilisin EV Touring –pleksiä, koska se on näyttävä.  Jos muistan oikein lukeneeni, se vaatii myös LaminarLip:in ollakseen hiljainen.  Caliin löytyy valmistajalta valmis ehdotus moniin plekseihin http://www.laminarlip.com/california.php. LaminarLip:in puolestaan valitsisin kapean mutta korkean (ei turhaa tuulipintaa, mutta kypärän kohdalta ilmat pois).  Jouko S. mietiskelikin kerran, että olisi asiaa jos kokoontumisessa olisi koeajettavissa kaikki mallit.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2010, 15:45:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2010, 19:58:45 ip »
Tuommoista Laminar Lip ilmanohjainta on kokeiltu Titaniumissa mutta tulokset kovin keskinkertaisia,liikaa pyörteilyä kypärän seutuvilla (Schuberth C2). Kunsiirtää päätä n. 15 cm eteenpäin hiljene kummasti mitta niinhän ei voi ajella. Täysin ilman mitään pleksiä on kaikkein hiljaisin mutta satella vesi tunkee kaula-aukosta sisään. Tällä hetkellä käytössä Titaniumin oma alkuperäinen pleksi.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Titaniumin kuski

Juhku

  • Viestejä: 15
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2010, 10:30:43 ap »
Olen virittelemässä Vintageen vähän parempaa ohjuria. Laminar Lip on tilauksessa ja katsotaan saako siitä apua. Pituutta on kuitenkin vähän yli 185 cm joten vakio pleksi ei oikein pelitä eikä valitettavasti siinä ole juuri yhtään säätövaraa. Täällä http://www.motoguzzicalifornia.com/2010/05/windshields/#more-571 on aiheesta lisää infoa. Onko kellään kokemusta näistä Rifle -tuotteista, joista tässä puhutaan? Sieltä löytyisi vähän korkeampaakin ikkunaa...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2010, 13:05:29 ip »
Mulla oli lopuksi Givi A620 - aika vähän pyörteitä tuli kypärään.  ;D
Emeritus-guzzisti

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2010, 21:02:39 ip »

Asensin viime kesänä Vintageen Laminar Lipin, mikä on suunniteltu nimenomaan Vintagen pleksille. Jonkin verran se pienentää pyörteilyä, mutta kyllä ne kypärässä edelleen tuntuu. Varsinkin kovemmissa nopeuksissa. Pyörre tulee juuri pään kohdalle. Jos nojaa jonkin verran etukumaraan, niin siellä on hiljaista ja rauhallista. Pleksi on siis "liian kaukana" päästä, eikä Laminar Lip tee sitä yhtään lähemmäksi. Mutta niin kuin sanoin, jonkin verran se ainakin minun tapauksessa paransi tilannetta.

Jouko
   

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2010, 21:24:49 ip »
Itselleni rullailin kevät talvella englanninpyörän avustuksella tällaisen, alumiinisen ilmanhalkojan. Teinpä pari jäykistevekkiä sikkikoneellakin..

[ylläpito on poistanut liitteen]
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2010, 21:58:27 ip »

Viritelmiä

Vanhaan Caliin vääntelin tuulilasin nokkaan "heiton" ja tekeleet alas ohjaamaan takakautta vielä  lisävauhtia...
Ei tarvi korvatulppia ja eikä pyörteile..... IHMETTELEN

Ainoa haittapuoli on että pleksin taittokohdassa tieviivat ovat vähän sykkyrällä...

MR


[ylläpito on poistanut liitteen]
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2010, 22:42:54 ip »

Viritelmiä

Vanhaan Caliin vääntelin tuulilasin nokkaan "heiton" ---
MR


Miten ja millä työkalulla tuo vääntely tapahtui?

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tuuliohjaimista
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2010, 18:36:31 ip »

Hetken mielijohteen työkalut

Polykarbonaatin vääntäminen vaatii tietoa... tai tietämättömyyttä ja onnea kuten minulla.
Varsinkin kun on osapeksin taivuttamisesta. Muottiin saa varmaan kuin akryylin..

Kuumailmapuhallin ja vastin ( tässä tapauksessa tasainen vesivaneri ). Tasainen rauhallinen lämmiitys... ja "tunto" pehmentymisestä, jolloin aletaan painaa muotoa (palanen harjoitteluun olisi hyvä).  Sovitin pleksin yläpään kulman vaneriin niin että suurin osa yläpäästä oli kylmänä kiinni vanerissa, että sain taipuman saman levyiseksi. P-karbonaatti ei siedä paljon ylilämpöä... kuplii.

MR


Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää