Moikka,
Olen samaa mieltä edellä kirjoitelleiden, Pokun ja Motomatin kanssa siitä, että kovin tarkka ei GT/Cali ole liukasteistaan, kunhan niitä on riittävästi ja oikeissa paikoissa. Itse olen -81 vuodesta lähtien testaillut eri nesteitä ja rasvoja omassa -73 GT:ssäni. Koneessa on ollut tosin vain moniasteisia öljyjä, 10w-30 lirua ja 20w-60 racing tavaraa ja monenlaisia siltä väliltä, mineraalia ja viime vuodet synteettistä. Vähän paksumpi tavara tuntuu yleensä mukavammalta ja vaimentaa samalla keinuvipujen ja tönäreiden messua sopivasti, vaikka ne asiaan kuuluvat äänet on toisaalta pitkällä matkalla ihan mukavaa kuunneltavaa. Jos paksua tavaraa koneessa pitää, erityisesti mineraalipohjaista, kannattaa kyllä muistaa se Matin mainitsema huohottimen putsaaminen vuosittain. Laitoin joskus kanteen menevään öljykiertoon suodattimen ja sen vuoksi olen pitänyt öljynvaihtovälinä 10tkm, mutta ennen sitä tuli öljyt vaihdettua n. 5tkm korvilla.
Laatikossa käytin alkuajoista tavallisia SAE 75/90 GL 4-5 vaihteistoöljyjä, taisi olla Nesteen tavaraa. Ihmettelin öljyn hupenemista laatikosta. Aina kun lähti kylmällä koneella liikkeelle, lämpeni luonnollisesti myös laatikko vähitellen ja laski painettaan ulos sen hyvin pienen metallisen huohotuspillin kautta ulkoilmaan. Aina tuli pisara, pari öljyä myös ulos. Kauden aikana pisaroista sitten kertyi sen verran iso määrä että öljyä piti lisäillä. Aloin käyttää Mobil 1 SHC synteettistä ”luirua” vaihteistoöljyä jo 80 luvun lopulla ja se on pysynyt hyvin sisällä. Ohuemman öljyn pienemmät pisarat eivät tule huohotuspillin läpi ulos tulevan ilman mukana ulos asti vaan valahtavat takaisin laatikkoon. Muutenkin tuo öljy tuntuu sopivan hyvin ko. laatikkoon ja toiminta on tuntunut selvästi entistä liukkaammalta ja koneen tai ulkoilman lämpötiloista riippumatta toiminta on aina samanlaista.
Perässä on ollut aina Molykote A:lla vahvistettua Nesteen hypoidi SAE 75/90W. Lautaspyörän välys oli vähitellen kasvanut 150 tkm kohdalle tultaessa 0,4 mm lukemaan ja vaati säätämistä ohjekirjan arvoon 0.1 mm. Tuota säätötarvetta lukuun ottamatta perä on muuten pelittänyt hyvin.
Ristinivelen suojakumin alle olen aina keväällä tuikannut mukaan peräöljyä parin ruokalusikallisen verran ja sitten klemmarit kii… ja menoksi.