Kirjoittaja Aihe: Cali -74 nesteet  (Luettu 3263 kertaa)

miku

  • Viestejä: 7
Cali -74 nesteet
« : Kesäkuu 15, 2009, 19:19:34 ip »
Moi

California uhkaa valmistua, pikku hiljaa. Tietoa, öljyistä, tuntuu olevan vähän liikaakin.
Osaako joku kertoa mitkä nykyöljyt toimivat käytännössä parhaiten (keulasta - perään).

t. miku

poku

  • Viestejä: 133
Vs: Cali -74 nesteet
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2009, 02:14:04 ap »
Eihän siinä mitään eroa ole gt:een mehuihin ja huom itse käytän. Keulassa 20w, vois olla vaikka paksumpaakin, koneessa 15-50w mineraalia, pukkas aikoinaan synteettiset huoharin kautta ulos, laatikossa 4gl ja perässä 5gl. Nythän gt:ssä on menossa se iso huolto jossa kaikki liikkuvat vaihdetaan ja ajoon se tulee vasta vuoden kuluttua, mutta näillä voiteilla on menty kuitenkin vuodesta 80.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali -74 nesteet
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2009, 11:10:38 ap »
Juu, kuten Poku (herännyt jostain kun lämpötila lähenee kolmeakymppiä, lienee vaihtolämpöinen) kertoi niin ei oo kovin tarkkaa.

Tavallista laakerirasvaa etupyörän laakereihin.
Jarruvivuston akseleihin myös.

Moottoriöljyä tulee keulaputkiin ja moottoriin. Keulan öljyn laatu ei selviä kuin kokeilemalla. Kuluminen vaikuttaa vaimennustehoon, voitelu sujuu kunhan siellä jotain vettä vahvempaa on sisällä. Sivumennen sanoen keula on erittäin pienikitkainen ja reagoi loistavasti pieniinkin epätasaisuuksiin kunnossa ollessaan.  Mulla muuten on 850GT-tyyppisiin keuloihin avaustyökalu jos tulee tiivisteen vaihtoa eteen. Välttäkää putkitonkeja.

Ohjauslaakeriin vedenkestävää vaseliinia.

Virtalukkoon lukkoöljyä ja kahvojen niveliin vedenkestävää vaseliinia Katkaisjat voi voidella crc:llä tai vastaavalla.

Vaijerit voidellaa ohuella moottoriöljyllä. Paitsi jos on modernit teflonjohtimiset vaijerit.
 
Moottoriin laittaisin mineraalia viiskymppistä yksiasteöljyä (ns. classic-öljyä jota saa ainakin daavikka-putiikeista) tai 20W50 moniastemineraalia jos tulee ajeltua myös vilposemmilla keleillä. Öljynvaihtovälihän on se vanha tuttu 3000 km joten öljyn voiteluominaisuudet ei kauhesti ehdi kulumaan. Ja irronnut törky tulee öljyn mukana pois kun siinä koneessa ei alunperin ole kuin öljyn keskipakopuhdistin siellä kampiakselin sisällä.

Vaihteistossa SAE90 tai vastaava. Makuasia on laittaako myös Molykotea joukkoon. Perään menee samaa kamaa Molykoten keralla. Kardaanitunnelin sisäpuolen seinämä voidellaan vaseliinilla kuten myös kardaanin spoorit ja vetohammastus takapyörän keskiössä. Keskiö ei juurikaan kulu jos sen pitää puhtaana lialta ja jos talkapyörän laakerit, sysäyksenvaimennin ja ajotapa ovat kunnossa. (Poku voi valistaa GT-ajotavassa) Näissä vanhemmissa peleissä kun on säädettävät kartiorullalaakerit pyörissä kun silloin aikanaan on ajateltu myös sivuvaunukäyttöä.
Kardaanin ristikkoniveltä ei voi voidella kuin purkamalla se atomeiksi ja kasaamalla jälleen rasvojen kanssa.

Kytkinvivun akselitappi puhdistetaan (yhtään puhdasta en ole nähnyt) ja voidellaan vedenkestävällä vaseliinilla. (älä hukkaa palautinjousta) Tämä siis siellä vaihdelaatikon takaosassa.

Moottorin huohotinkammio on syytä pestä ainakin ajokauden alussa bensiinillä tai jollain turvallisemmalla liuottimella puhtaaksi sisältä jotta säästyy kampiakselin takapään stefan irtoamiselta ja kytkimen pesulta. Voitelunsa huohotinventtiili saa huohotusilman mukana moottorista.
 
Takajarrun ja vahdepolkimen vivustojen akseleihin vedenkestävä vaseliinia ja niveliin moottoriöljyä. Keski- ja sivutuen akseleihin vedenkestävää vaseliinia.

Satulan voiteluun en ota kantaa.

mm

GeeTee

  • Viestejä: 27
Vs: Cali -74 nesteet
« Vastaus #3 : Heinäkuu 02, 2009, 00:22:50 ap »
Moikka,

Olen samaa mieltä edellä kirjoitelleiden, Pokun ja Motomatin kanssa siitä, että kovin tarkka ei GT/Cali ole liukasteistaan, kunhan niitä on riittävästi ja oikeissa paikoissa. Itse olen -81 vuodesta lähtien testaillut eri nesteitä ja rasvoja omassa -73 GT:ssäni. Koneessa on ollut tosin vain moniasteisia öljyjä, 10w-30 lirua ja 20w-60 racing tavaraa ja monenlaisia siltä väliltä, mineraalia ja viime vuodet synteettistä. Vähän paksumpi tavara tuntuu yleensä mukavammalta ja vaimentaa samalla keinuvipujen ja tönäreiden messua sopivasti, vaikka ne asiaan kuuluvat äänet on toisaalta pitkällä matkalla ihan mukavaa kuunneltavaa. Jos paksua tavaraa koneessa pitää, erityisesti mineraalipohjaista, kannattaa kyllä muistaa se Matin mainitsema huohottimen putsaaminen vuosittain. Laitoin joskus kanteen menevään öljykiertoon suodattimen ja sen vuoksi olen pitänyt öljynvaihtovälinä 10tkm, mutta ennen sitä tuli öljyt vaihdettua n. 5tkm korvilla.

Laatikossa käytin alkuajoista tavallisia SAE 75/90 GL 4-5 vaihteistoöljyjä, taisi olla Nesteen tavaraa.  Ihmettelin öljyn hupenemista laatikosta. Aina kun lähti kylmällä koneella liikkeelle, lämpeni luonnollisesti myös laatikko vähitellen ja laski painettaan ulos sen hyvin pienen metallisen huohotuspillin kautta ulkoilmaan. Aina tuli pisara, pari öljyä myös ulos. Kauden aikana pisaroista sitten kertyi sen verran iso määrä että öljyä piti lisäillä. Aloin käyttää Mobil 1 SHC synteettistä ”luirua” vaihteistoöljyä jo 80 luvun lopulla ja se on pysynyt hyvin sisällä. Ohuemman öljyn pienemmät pisarat eivät tule huohotuspillin läpi ulos tulevan ilman mukana ulos asti vaan valahtavat takaisin laatikkoon. Muutenkin tuo öljy tuntuu sopivan hyvin ko. laatikkoon ja toiminta on tuntunut selvästi entistä liukkaammalta ja koneen tai ulkoilman lämpötiloista riippumatta toiminta on aina samanlaista.
Perässä on ollut aina Molykote A:lla vahvistettua Nesteen hypoidi SAE 75/90W.  Lautaspyörän välys oli vähitellen kasvanut 150 tkm kohdalle tultaessa 0,4 mm lukemaan ja vaati säätämistä ohjekirjan arvoon 0.1 mm.  Tuota säätötarvetta lukuun ottamatta perä on muuten pelittänyt hyvin.

Ristinivelen suojakumin alle olen aina keväällä tuikannut mukaan peräöljyä parin ruokalusikallisen verran ja sitten klemmarit kii… ja menoksi. 


miku

  • Viestejä: 7
Vs: Cali -74 nesteet
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2009, 20:12:04 ip »
Kiitos kaikille informaatiosta, proekti jatkuu kun palaan lomilta.

Terveisiä Mandellosta
Miku