Riku Mororissa sain huollosta ohjeet pistää Kustiin 98 bensaa, jotta karstaa ei tulisi. Itse en ymmärtänyt, miten bensan oktaaniluku voisi karstaan vaikuttaa, joten olen ajanut ihan 95:lla, kun ohjekirjakin kertoo sen riittävän. Enkä ole kuullut koskaan nakutustakaan, joten riittänee.
Olen minäkin moisen ohjeen kuullut kerrottavan, ja kyllä sillekin perustelunsa löytyy, ja vaikuttaisi käytännössä toimivalta systeemiltä.
Siis tarkoitus ei ole korvata sitä ysivitosta kokonaan ysikasilla, vaan aina silloin tällöin voisi sen ysivitosen väliin ajaa tankillisen ysikasilla, tai mieluummin vaikka tuolla Shellin korkeampioktaanisella. Se ilmeisesti auttaa osaltaan pitämään koneen systeemeineen puhtaampana ja parempikäyntisenä. Toki bensansyöttö ja kone pitää säätää kohdilleen joka tapauksessa. Eli homma ei korvaa kunnon säätöjä, vaan lähinnä ajaa sellaista ajoittaisen 'lauantaiaamun pikasiivouksen' virkaa.
En ole insinörtti, joten jätän aiheesta kinastelun suosiolla muille ja mielellään toisille foorumeille, mutta näin siis tosiaan kuuluu yksi useammankin huoltomiehen antama neuvo. Normaaliin ajoon saati koneen käyntiin, tehoon tms. tuolla korkeaoktaanisemman bensan valinnalla ei toki ole mitään vaikutusta.
Siis: Ensin balanssi kuntoon, ja sitten kierrokset koilliseen!
Eikun ensin balanssi kuntoon, sitten kierrokset koilliseen, ja sitten sankarimme ohjaa nyt iloisesti kirmaavan tammansa kohti auringonlaskua ja uusia seikkailuja.
