Kirjoittaja Aihe: Mikä on "Pikku-Guzzi"?  (Luettu 7606 kertaa)

  • Vieras
Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« : Toukokuu 16, 2006, 02:36:02 ap »
Olen törmännyt sanontaan "pikku-Guzzi". Mikä on sitten se raja. Ennen oli 500cc iso pyörä ja 750 isoin  lukuunottamatta HD ja muut autonmoottoreilla varustetut pyörät. Missä raja tänä päivänä? Kun valmistaja kun valmistaja lykkää markkinoille yhä isompia koneita. Kaikki alle 1000 cc tai 1200 cc pikku-Guzzeja? Tai ovatko kaikki Guzzit "pikku-Guzzeja" kun ei näy olevan vielä koneita yli 1500cc?

Tai onkos se sitten niin että iso ja pieni erotetaan toisistaan leveys,korkeus&pituus   painolla. Olisko sitten 175 kiloinen streetfighter-muoviluoti 1100cc koneella ja 185 hevosella pieni? Vastaavasti sitten mammuttisairas 250cc korealainen iso-pyörä?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2006, 02:41:00 ap kirjoittanut Dnepr-pilot »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2006, 02:41:11 ap »
Jako pikkulohko vs isolohko? Kuutiotilavuudesta riippumatta. V7  on isolohko siinä missä 1200 norge. Nevadat/floridat pikku-kutseja. Emmä tierä, näin minä oon aatellu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2006, 02:45:42 ap »
Tuolleen se menee, kun Ikkala kerto. Eli 350cc-> 750cc (Breva esim.)  on pikkulohkoja eli pikku-Guzzeja ja vanhoista V7:sta Norgen 1200cc:hen  isolohkoja eli isoja Guzzeja.

BTW: Itselläni tuo Lario on ensimmäinen ISO moottoripyörä, vaikka se on Motojen pienimmästä päästä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2006, 09:59:50 ap »
Joo, konetyyppi ratkaisee. Molemmat 90 asteen V-kakkosia mutta pikkulohko eli pikkuguzzin kone modernimpi ratkaisu jostain -80 -luvulta. V7 ja sen perilliset on "isoja" koosta riippumatta.

 Alunperin kuuskytluvun n 600cc koneesta on kehittynyt nykyinen jo lähes tuplakokoon yltävä moottorisarja. Rakenne ja ulkonäkö on samankaltainen mutta sisältö vaihtelee. Seitkyt- ja kahdeksankymmentälukujen Guzzien osat ovat hyvin pitkälle keskenään vaihtokelpoisia. Vielä yhdeksänkymentäluvun puolella oli käytössä samoja osia kuin seitkytluvun alussa. On todellista salapoliisityötä selvittää jonkin yksittäisen osan vuosimallia ja ja pyörämallia mihin se oikeasti on kuulunut. Periaatteessa on mahdollista vaihtaa osia päikseen ikähaitarin sisällä mutta käytännössä kestävän rakenteen saa vaihtyamalla uudemman mallin osia vanhempaan. Eikä useinkaan ulkonäölliset yksityiskohdat edes muutu. 

Oman osuutensa Guzzin tuotannossa ovat kaksitahtiset sporttipyörät ja endurot kahdeksankymmentäluvulta ja sitä ennen sekä kaksi- ja nelimukiset rivikoneet samoilta ajoilta. Joitakin kuusisylinterisiäkin tekivät mutta eri merkillä. Lisäksi Guzzi oli alihankkijana, ja on vieläkin, muutamalle muullekin lentokone-, auto- ja moottoripyörävalmistajalle.

mm

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2006, 05:03:56 ap »
Hoi

Oliskos` ne pikkulohkoja joiden lohko jakautuu kahtia runkolaakereiden kohdalta, isolohkoja ne joiden lohko on "yhtävalua" ??

Lasse

  • Viestejä: 22
Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2006, 08:29:15 ap »
Jotta tuota - olisko niin, että lohkot jakautuu nimenomaan lohkotyypin, eikä sylinteritilavuuden mukaan? V7 -> eteenpäin on sama isolohkotyyppi - päivitettynä- näihin päiviin asti.

850 Grisco on isolohko samoin, kuin 1100 Grisco. Perusmoottori on sama. Nevada classic, ja kaikki aiemmin samaan koneeseen perustuneet mallit ovat pikkulohkoja.

Well, Rocket 3:een verrattuna kaikki alkavat olla pikkulohkoja :)

Luakkonen

  • Viestejä: 2
Vs: Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #6 : Joulukuu 04, 2008, 14:39:48 ip »
Tuolleen se menee, kun Ikkala kerto. Eli 350cc-> 750cc (Breva esim.)  on pikkulohkoja eli pikku-Guzzeja ja vanhoista V7:sta Norgen 1200cc:hen  isolohkoja eli isoja Guzzeja.

Kertokaa siis keltanokalle:
Onko pikkulohkot muuten samoja, eli iskutilavuus rukattu porauksin/iskunpituuksin?
Eli käykö V50:een siis esim. pytyt/kiertokanget sun muut kilkkeet esim.  tuosta "pikkulohko" 750:stä?
NImimerkillä keltanokka kuzzien kanssa.

Luakkonen

  • Viestejä: 2
Vs: Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #7 : Joulukuu 04, 2008, 14:46:20 ip »
Tuolleen se menee, kun Ikkala kerto. Eli 350cc-> 750cc (Breva esim.)  on pikkulohkoja eli pikku-Guzzeja ja vanhoista V7:sta Norgen 1200cc:hen  isolohkoja eli isoja Guzzeja.

Kertokaa siis keltanokalle:
Onko pikkulohkot muuten samoja, eli iskutilavuus rukattu porauksin/iskunpituuksin?
Eli käykö V50:een siis esim. pytyt/kiertokanget sun muut kilkkeet esim.  tuosta "pikkulohko" 750:stä?
NImimerkillä keltanokka kuzzien kanssa.

Jahas. Löytyihän sitä tietoa kysymättäkin, kun aikansa etsi.
Tuolta gzziclub.fi:n "tietopankista".

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Mikä on "Pikku-Guzzi"?
« Vastaus #8 : Joulukuu 09, 2008, 21:26:31 ip »
 ;D
juu taitaa olla suuntaus sellainen että 1000cc.alkaa olla keskikoko ja 2litranen iso 8)