Kirjoittaja Aihe: Californian pätkiminen  (Luettu 3097 kertaa)

hannujussi

  • Viestejä: 89
Californian pätkiminen
« : Heinäkuu 12, 2008, 04:52:55 ap »
Moi. Kirjoittelin jo aiemmin tänne Californian pätkimisestä, tasaisella kaasulla kone tuppaa pätkimään ja nykimään, polttoaine haisee, saaneeko liikaa? Pyörä on ollut nyt kolme viikkoa tutkittavana Jämsässä Huoltokaksikolla, soittelin sinne viikolla ja kertoivat, että kaikki asetukset ruiskupuolella ovat kuohdallaan ja vian täytyy olla koneen puolella, arvio oli, että venttiilipuoli tai sitten männänrenkaat. Pyörällä on ajettu 67 tkm. ja se on huollettu samassa paikassa, eli Jämsässä säännöllisesti. Kysymys kuuluukin, voisiko heidän arvioimansa viat aiheuttaa ko. nykimisen ja pätkimisen? Tarkennus vielä ongelmaan, ajaessa kone ikäänkuin hyytyy hetkeksi ja sitten lähtee taas vetämään, tätä tapahtuu epäsäännöllisen säännöllisesti. Olosiko kenelläkään nyt rahanarvoisia vinkkejä mitä kannattaa tehdä, avataanko kone ja ihmetellään sitten miten edetään jos siellä ei olekkaan mitään ongelmaa?

Hanski

TommiK

  • Viestejä: 25
Californian pätkiminen
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2008, 04:25:29 ap »
Aika erikoista on minun mielestäni lähteä hakemaan venttiileistä ja männänrenkaista vikaa ainakaan kylmiltään purkamalla... Eikun puristusppainemittauks kehiin tai ohivuotomittaus niin ei sitä konetta avaamaan tartte lähteä. Tietty on mahdollista että joku nokka tms on kulunut niin että kone ei enää toimi oikein mutta silloin kyllä riittää noston mittaaminen ja välysten tarkistus.

Oireet kyllä viittaa minun mielestäni johonkin muuhun. Ongelma voi olla hyvinkin yksinkertainen. Minulla oli taannoin sivuseisontatuen katkaisija säädetty niin tiukille että kun pakoputken vieressä oleva kumistoppari lämpeni, se turposi ja kohotti tukea muutaman mikrometrin ja käynti alkoi pätkiä. Höh.

 

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Californian pätkiminen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2008, 09:11:01 ap »
Minun Cali  keväällä temppuili vähän samalla tavalla. En lopulta löytänyt varsinaista vikaa, mutta tein seuraavat jutut:

- Bensahana irti ja siivilän puhdistus. Samalla purin & puhdistin tankin korkin, jotta korvausilma pääsee tankkiin vapaasti.
- Pa-suodatin vuoti, oli pieni syöpymä kuoressa, sen vaihdoin.
- Samalla vaihdoin ilmansuodattimen, tankkihan oli "valmiiksi" irti.
- Kiristin ja tarkistin kaikki letkuklemmarit.
- Vaihdoin bensaletkun tankki-pumppu -väliltä. Hiflexiltä pätkä, ei maksanut juuri mitään.
- Lopuksi vaihdoin imukurkut. Ensin "korjasin" alkuperäiset vulkanointiteipillä ja mustalla ilmastointeipillä. Ruma oli, mutta kamala!

Tällä askartelulla pyörä toimi taas ihan hyvin. Aikaa meni muutaman pullollisen verran...
Hyvä vinkki: Kun yrität survoa epätoivoisesti letkua takas johonkin putkeen tms. niin pruuttaa vähän silikonisprayta ja kas - menee kuin vanhaan voiastiaan...

HUOMIO:
Irroita akun miinusjohto ENNEN kuin ryhdyt bensapuolen asiaan. Bensiiniä roiskuu & valuu & vuotaa pitkin pyörää ja tykkää sitten akun kipinästä ihan hervottomasti. 
Lopuksi ennen akkukaapelin kiinnitystä huuhtele moottoriosa hyvin vaikkapa kastelukannullisella kuumaa vettä. Ei tarvitse pelätä, että valkee pääsee irti. Näin minä tein - mitään haittaa ei ollut.

 

poku

  • Viestejä: 133
Californian pätkiminen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2008, 17:15:50 ip »
Joku anturi vika tai sitten jännitteen säätäjä joka hajotessaan nostaa jännitettä ja aiheuttaa käyntihäiriöitä.

lemppari

  • Viestejä: 406
Californian pätkiminen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 16, 2008, 03:15:00 ap »
Kontaktihäiriö releissä nosti V 11 jännitteen ajoittain 17,8 volttiin. Lisäksi tommonen maattohäiriö sotkee muutakin kuin juuri kyseisen releen toimintaa.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..