Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Monti - Toukokuu 09, 2023, 00:50:18 ap

Otsikko: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Monti - Toukokuu 09, 2023, 00:50:18 ap
Lapsi on vielä innoissaan ja leluja tekee mieli lisää. Mutta onko joku maininnut että tän mittarin tikku olis liian pitkä?

Kuinka lämpimäksi olis suositeltavaa Nevada saada ennen kuin lähtee ajamaan?
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 09, 2023, 17:36:21 ip
Ajamaan voi lähteä n. 28 sekuntia käynnistyksestä.

Kannattaako kovin kylmällä koneella kokeilla rajoittajaa joka vaihteella, niin ei kannata.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 09, 2023, 18:00:04 ip
Omaa kokemusta ei ole, enkä ole tuommosesta mittarista ennen kuullutkaan, mutta kävin mittaamassa ja öljytikku on juuri tuon pituinen. Terkoitus ehkä on, että mittarin varsi toimii tyydyttävänä oljytikkunakin samalla.

Täytyykin laittaa tilaukseen tuo. Nevadan Annin viinamoottorin kyyti on nimittäin aika kylmää. Se viina ei lämmitä, vaan kylmettää. Siksi pitäisi saada vähän joskus vinkkiä öljyn lämpötilasta. Ihan ajon aikana ei tarvitse, joten tuon mittarin joutaa kyllä seisottaessa kurkkimaan.

Alinta ajoonlähtölämpöä en osaa sanoa, eikä sitä tietenkään ihan ajan perusteella voi sanoa. Mutta kun ei ole muutakaan referenssiä niin olen minuutin pari käyttänyt naapurien iloksi, hiukan ulkolämpötilan mukaan. Uusittu kartta E85 polttoaineelle sisältää ryypytyksen, joka on 4000 kampikierrosta, joka on siis tyhjäkäynnillä n. 3,5 minuuttia. Ihan niin pitkään ei maltti riitä, ja sekin tiedetään, että kuormitettuna moottori lämpiää nopeiten. Isoja kierroksia varoisin enemmän kylmänä. Jos ulkolämpötila on n. 12° tai alle niin kylmänä ei voi ajaa kun rytkyttää, parin minuutin lämmityksellä kulkee jo hyvin.

Ehkä se ajoonlähtölämpökin saadaan julkaistuksi kunhan saadaan nuo mittarit.  ;)
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Monti - Toukokuu 09, 2023, 18:43:08 ip
Salatieto löytyi. "The motorcycle engine is ready for full throtle at an oil temperature of app. 80° C minimum.
High revs before reaching this temperature result excessive engine wear!"

https://www.kickstartershop.de/en/oil-temperature-gauge-dipstick-for-moto-guzzi-nevada-750-v-75-v75-breva-750ie-750-i-e-v-7-v7-12-spezial-racer-stone-v9-roamer-bobber-16?fbclid=IwAR3X4PAdm0Ej3XUUZB1nMWfxeZ671N5eQ1eruAVe2zqpvXAY9CCPw4xNS_0
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 09, 2023, 22:16:35 ip
Toisaalla, ei tässäfoorumissa, oli juuri taannoin keskustelu öljyn lämmöistä ja moottorin lämpötilasta.
Öljyn lämpö kierron eri kohteissa on eri vaihtelua on useita kymmeniä asteita. Öljypohjasta mitaten saa yleisarvon. Jos taas mittaa vaikka lohkon kyljestä, riippuen mistä kohtaa, saa useita ei lämpötiloja. Lisäksi eri ulkolämpötiloissa eri kohdat ovat kovasti eri lämpöiset sekä ulkoilman vaikutuksesta sekä öljyn kierrosta mitaten.

Jos öljyn lämpötilaa mittaa niin juurikin öljytilasta.
Itselläni on lämpömittaus 950cc koneen (California 1000) öljypohjan etureunasta jossa on niitä tulpattuja kohtia johon laitoin kartiokierteen ja siihen lämpöanturin ja näyttö on mittaristossa. Siinä tarkoilla oli tänään puoliltapäivin että öljyn lämpötila oli edes 60 astetta. Öljynä Valvoline 20W50.

Vertailuna käytin iltapäivemmällä 1400 Calin lämpötilatietoa jolloin ulkolämpötila oli jo neljä astetta korkeampi peräti 18 astetta. Siinä on jäähdytinkenno jonka tuloilmavirran olen sulkenut noin 80-prosenttisesti. Öljyn lämmön nostaminen oli siinäkin työn takana. Ajelin hiljalleen pikkuteitä muunmuassa Siuroon. Hiljaa ajaessa öljyn lämpötila nousi liki sataa astetta. Paikallaan kierrättäessä sain hieman yli sadan asteen. Ajaessa lämpö laski helposti alle sadan. Koskaan missään en ole saanut pyörän jäähdytinpuhallinta ajamalla käynnistymään. Öljynä esteriöljy Motul 10W60.

Molemmat moottorit ovat siis kovasti ulkoilman lämmöstä riippuvaisia.
1400:sen suhteen sen suorituskyky on niin suuri että ajaessa kaikkien rajoitusten mukaan, lukien moottoritienopeudet, sitä ei saa vakiokuntoisena lämpenemään millään liikaa meidän olosuhteissamme koska silloin ei ajeta kuin suht alhaisella osateholla.
Siihen verrattuna California 1000 käy vielä kylmempänä. Pitänee omastani nostaa käyntilämpötilaa muuttamalla suutinten kokoa pykälää pienemmäksi.

Kerrottakoon vertailutietona että ajoin kolme talvea ja kesää liki päivittäin 750cc pikkulohkolla. Kolmannen talven jälkeen moottori oli korjauskelvoton. Kilometrejä tuli noin 15000 vuodessa.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 09, 2023, 23:10:43 ip
Noista metallitikuista on sitten erittäin ärsyttävä tarkistaa öljyn tasoa. Mulla on Guzzissa ja Harrikassa tuon tyyliset ohuet mittaritikut, öljymäärän tarkistukseen käytän kuitenkin alkuperäistä tikkua. Että älä roskikseen heitä sitä alkuperäistä.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Monti - Toukokuu 09, 2023, 23:12:49 ip
Motomatti. Olen siis tehnyt oikeanlaisen ratkaisun kun pidän Nevadaa vielä talviunilla ja otan sen käyttöön vasta kun on mukavasti lämmintä. Koko pyörän hankinnan syy olikin se että voin tehdä kesäkuumalla päiväretkiä vaimoni kanssa. Muut ajot hoituu 1983 Vespa PX200E peltipyörällä joka on ollut luotettava kaveri jo 13 vuotta.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 10, 2023, 00:50:18 ap
Tällä viikolla näyttäisi olevan mukavasti lämmintä paitsi ei yöllä eikä aamulla. Ei ne kelit juuri tästä parane. Helteilläkään ei ole kiva matkustaa prätkällä. Varsinkin kaupunkiajo on kuumaa hommaa. Ajokamppeet hiottaa, hiertää ja haisevat pahalle. Aurinko häikäisee ja kadut pölisee.
Yksi syy olla ajamatta on tiet: talvi teki ne karheiksi: kumit kuluu silmissä. Talvi teki tiet monttuisiksi, renkaat ja jousitus kärsii. Aina löytää syyn olla ajamatta. Valivali. Tämä vuodatus siis itseni ruoskintaan sietämään epäkohtia. Jää muutoin pyörä pihamaalle: siitä tulee helposti korkeakiiltoinen terassinseisoja.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Monti - Toukokuu 10, 2023, 01:25:02 ap
Heh heh no mä en kyllä ole vielä kokenut kuin kivoja retkiä jossa tuuli mukavasti vilvoittaa ja ruoho tuoksuu. Ajot suuntautuu kaupungista ulos jonnekin mihin saa viltin eväiden syömistä varten ja/tai jotain nähtävää/koettavaa ja illaksi kotiin. Vespalla voi sitten pyöriä mukulakivillä aika kevyissä tamineissa.

Tiedän kyllä että olen aika surkea motoristi kun itse ajaminen ei ole itsetarkoitus vaan se että mulla on ehjä mukava pyörä millä voin niitä retkiä tehdä kun on sopiva ajankohta eikä duuni ole esteenä. Aiemmin Vespa palveli sitä tarkoitusta hyvin mutta toissakesänä huomattiin ettei kroppa enää kestä sillä kovin pitkiä reissuja. Jo 10km suuntaansa ja oltiin molemmat ihan romuna. Toi Nevada on ihana ja juuri oikea mittasuhteiltaan, painoltaan, varusteiltaan ja kaikinpuolin muutenkin. Tavoite ei siis ole saada mahdollisimman paljon kilsoja tauluun vaan laatuhetkiä yhdessä rakkaani kanssa. Toi ropaaminen ja uuden opettelu on myös antanut sisältöä.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 10, 2023, 09:41:19 ap
On minullakin hyviä asioita tapahtunut moottoripyöräilyssä. Rouva ilmoitti ettei tule enää jatkossa pyöräni kyytiin eikä aja omallaan. Hänen pyöränsä siirrettiin minun nimiini.
Eli asiat varsin hyvällä mallilla ja kesä alkamassa...

Huono puoli jutussa on että rouva vaatii asuntoautoa talouteen.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: ei talvikunnossapitoa - Toukokuu 10, 2023, 11:06:00 ap
Asuntoauton perään saa kärryn ja siihen pyörän ja taas on villi ja vapaa ...
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: FOT - Toukokuu 10, 2023, 20:37:21 ip
Tämä ei liity mitenkään öljyn lämpömittariin.
Lainaus
Huono puoli jutussa on että rouva vaatii asuntoautoa talouteen.
Älähän sie motomatti huoli, kuten edellä mainittiin, niin matkamökki tuo vain lisää mahdollisuuksia.
Rouva tuo oman petin kokoontumiseen, kuten minulle viimeksi Metsäkartanoon.
Reissussa kulkee matkassa useampikin peli, kuten meillä kaksipyöräinen takatallissa ja kolmipyöräinen peräkärryssä - vaihtoehtoisesti pari pyörää.
Itse voi edelleen ajella pyörällä, toki kaatosateen sattuessa voi vaikka pyörän ja itsensä siirtää "katon alle" - mikäli siltä tuntuu.
Kyllä se siitä 8)

T,
Jukka
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Hajakenttä - Kesäkuu 15, 2023, 18:44:58 ip
On ollut lämpömittari käytössä nyt muutaman viikon. Mustan tilasin ja valkoinen tuli, mutta kelpaa sekin. Hyvin sopii pakoilleen ja saa sillä edelleen öljyn määränkin katsotuksi, vaikka mitään asteikkoa siinä ei ole. Kun se tiivisteelleen sopivasti tiukkaantuu niin se sitten on siinä asennossa, vaikka nurin päin, mutta nurin niskoin sitä myös kurkitaan, joten ei haittaa. Tiivistää kuitenkin öljytikun aukon, eikä vuoda.

Olen aina pohtinut: mitä mahtaa olla lämpötalous tuolla konehuoneessa? Nyt siitä saa jotain selkoa öljyn lämmön kautta. Anni käyttää etanolia, joten kokemukseni ovat hiukan viileitä verrattuna bensiinikäyttöön, luulen.

Kun ilman lämpötila on 15° ja kuski juuri ja juuri tarkenee ajoon lähteä saa Anni käynnistyä narraamalla ja kauniilla puheilla ja hellillä silityksillä ja käydä hetken, ehkä 5 min lämpimäksi, ennen ajoon lähtöä. Muuten on käynnissä katkoksia ja kieltäytymistä, jos vähänkin yllyttää. Kun kyliltä maantielle pääsee niin sitten on öljyn lämpö noussut jo 70°-80° välimaille ja meno maistuu jo aivan täysilläkin. Kunnon lenkin jälkeen onkin lämpö jo sitten 80°-90° tienoilla, siis alamaissa silti.

Jos sää on helteinen ja lämpöä 27° niin Anni kyllä suostuu käyntiin heti pikku pyöräytyksellä ja ajoon voi lähteä vaikka heti. On eri asia kuinka oikein se on teknisesti, mutta minusta kuormitettu moottori lämpenee nopeiten ja kierroksia tietenkin varotaan kylmiltään. Ensimmäisellä kahvipaikalla öljynlämpö oli yli 100°, joka on jo aivan terveellinen. Siinä tultiin kyllä 40 alueella kylänraittia vähän matkaa ennen pysähdystä. Helteisellä tietyömaalla seistessä tyhjäkäynnillä vilkuilin mittaria ja kyllä se yli 110° nousi, joten saattoi vesi poistua öljystä. Kylän reunassa tankkipaikalla oli viisari 110°-120° tienoilla, ilman silmälaseja. Siitä muutama km hidasajoa kotipihaan niin jopa oli 120°.

Tietoisuus lisää tuskaa. Onhan tässä toista kymmentä vuotta ajettu epätietoisuudessa sujuvasti. Saa nähdä, tuleeko ahdistus vai valaistuminen...


Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: heimoli - Syyskuu 11, 2023, 08:31:13 ap
Laitoin Breva 750 sähköisen öljyn lämpömittarin. Anturia vartenn porasin etummaiseen öljyproppuun 9mm reiän ja siihen 3/8 kartiomaisen kierteen johon anturi kiinnittyi. Proppu näytti olevan messinkiä.
Ennen asennusta kokeilin mittarin paikkaansapitävyyttä akulla ja vesikattilalla, 100c oli kohdallaan.
Ajossa lämmöt vaihtelee aika lailla. 60kmh rajoituksilla 70-85c, 100-120 kmh 95-100c.
Kerran ajelin vahingossa 4.s vaihteella satasen vauhteja useamman kymmenen km ja lämmöt
nousi siinne 110c kieppeille.
Veikkaan että mittari on vähän optimistinen, olisiko niin että latausjännite nostaa lukemia, kun
täällä aina puhutaan että Guzzit käy kylminä.
Heimo Klaukkalasta
jo 10v Brevalla
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Hajakenttä - Syyskuu 11, 2023, 12:27:28 ip
Myös etanolikäyttö alentaa selvästi moottorin käyntilämpötilaa. Nyt kun alkoi syyskausi ja viileät ilmat vaihdoin Annin bensiinille tahtaan kartalle, koska se on niin pikku vaiva, ja koska pyörä kärsii sitten vähemmän vedestä ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Etanolin tankkauspisteitä on niin harvassa, että Annin 14 l tankki ei oikein riitä, varsinkaan kylmällä.

Koska valitsin tuon mittatikkumittarin ei ole praktillista seurata lämpötilaa eri ajotilanteissa, vain kun pysähdytään johonkin voi lukea lämmön. Ulkolämpötila vaikuttaa öljynlämpöön lähes suoraan, mutta myös nopeus, koska ilmavirta jäähdyttää. Kierrosluku vaikuttaa myös voimakkaasti. Kun jollain pikkukylällä hiljaa ajaa ja poikkeaa kahville niin etanolilla lämpö on 90° – 100° kun ulkolämpötila on 20°. Bensiilillä samassa tilanteessa on 100° – 110°, siis 10° enemmän. Luullakseni on siis perusteltua käyttää kuumalla ilmalla etanolia ja viileillä keleillä bensiiniä. Kartan vaihto on niin pikku juttu, kun sen on jo oppinut tekemään. Isoin talkoo on itse lieman vaihto tankkiin, jos ei ole ajamalla tyhjentänyt entisiä pois. Vähäinen, parin litran sekoitus kyllä menee.

Öljynlämpömittari saisi olla moottoripyörässä vakoina. Siitä on selvää hyötyä, ainakin niille motoristeille, jotka pystyvät sitä tietoa johonkin käyttämään. Paljon turhempiakin härpäkkeitä on nähty.



Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: KINDE - Syyskuu 11, 2023, 16:26:08 ip
Lapsi on vielä innoissaan ja leluja tekee mieli lisää. Mutta onko joku maininnut että tän mittarin tikku olis liian pitkä?

Kuinka lämpimäksi olis suositeltavaa Nevada saada ennen kuin lähtee ajamaan?

Moi. Heitänpä oman lusikkani soppaan minäkin.  Eli mun Cali 1400 on juuri tuommoinen vastaava mittari edellisen omistajan asentamana. Koska olen uusi gUzzisti ehdin jo pelästyä mittatikkumittarin näyttämiä korkeita lukemia ja tuntuuhan tuo pata helteellä aika kiukaalta joten piti laser mitttarilla tutkia moottorin lämpöja ja niinkuin Motomatti sanoi niin lämpötilaert on aikas isoja riippuen mistä mittaa.  Mutta ihan järkeviä lukemi ulkoisella mittarilla tuli ja ajoin koko kesän huolehtimatta lämmöistä.

Eli mun pyörässä oleva mittatikkumittari näyttäää ihan puutaheinää, eli reilusti yli, niin että kuumalla kelillä asteikko loppuu alkuunsa.  Olisko niin että mittari on saanut jossain kohtaa kipeetä.

Motomatti ei vissiin ole saanut jäähdyttimen puhallinta normi ajossa käynnistymään, mutta mulla se kyllä kerran lähti päälle kun tulin maantieajosta kaupunkiin ja hissunkissun hellekelillä etsin hotellia kaupunkia kierrellen, ja kun lopulta pysähdyin ja sammutin moottorin niin puhallin käynnistyi.  Oli varmaan lämmöt niin hilkulla että kun loppukin ajoviima loppuin, niin anturin lämpötila ylitti kytkentärajan ja käynnistyi.   
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 11, 2023, 18:12:43 ip
KINDEn kuvaamalla esimerkillä sain 1400:sta puhaltimen käynnistymään. Kotitallin edessä, ulkolämpötila 28c ja siinä käyttöä paikallaan. Öljyn lämpötila jäähdytysöljypumpun jälkeen ennen jäähdytintä näytti öljylle jokseenkin 130 asteen lukemaa. Oikein hyvä oljyn lämpötila. Eli ei syytä huoleen. Kertaan vielä että olen tilkkinyt jäähdyttimeen menevän ajoviiman lähes kokonaan pois käytöstä. Saavutan siten edes kohtuullisen, 80 - 110 asteen lukemat, joka toteutuu muutaman kilometrin ajon jälkeen, jos ulkoilma on noin 20 astetta.
Mainittu öljyn lämpötila on siis se joka vasta menee jäähdyttimelle. Vakiokuntoisena se jäähdyttää aivan liikaa. Liika viileys aiheuttaa myös liiallista polttoaineen kulutusta. Jäähdyttimeltä painekiertoon menevän öljyn lämpötilaa en ole tutkinut. Itselle on ollut tärkeää tuo sadan asteen ylittäminen sillä se kertoo sen että kierrossa olevassa öljyssä ei voi olla vettä. Vettä tulee imuilman mukana mutta pääosa polttoaineen palamistuotteena josta alkoholin osuus on merkiitävin. Mikäli ajan etanolilla niin en ole sittemmin tankkaillut alle 20 asteen säässä RE85:sta tankkiin. Jos viileässä ajaa etanolipolttoaineella niin sen palamislämpötila on niin alhainen että voiteluöljy ei saavuta parasta toimintalaluettaan ja se kärsii siinä missä rakenteetkin. Saati veden oljyssä esiintymisen primäärit ja sekundaariset vaikutukset.
Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 11, 2023, 18:54:08 ip
Vastaan vielä öljyistä vaikka itselleni.
Merkittävä osa Guzzeista on sen verran vanhoja että täyssynteettistä öljyä ei olut vielä keksitty tai sen käyttö ei ollut suosittua. Siihen on sellainen syy että moottori ei ole suunniteltu kuin mineraaliöljylle ja käyntilämpötilansakin siten alhaisemmaksi. Ei tulisi mieleenikään laittaa synteettistä öljyä Californian 950cc koneeseen. Uudempiin sopinee synteettinen tai täyssynteettinen öljy. Täyssynteettisissä on taas vaihtoehtoja kuten esteriöljy joka on ottanut asemansa ja pidetty luotettavana mutta on liian ohutta vanhemmille moottoreille.

On tietysti vaikea antaa kaikille moottorimalleille "paras öljy" kun niitä on niin monenikäisiä ja -mallisia.
Itse olen ratkaissut omien pyörieni öljynlaatutarpeen varsin yksinkertaisesti: -60, -70 ja -80 vuosikymmenien tuotteiden osalta käyttämällä varsin edullista 20W50 mineraaliöljyä. Siitä eteenpäin kahta öljytyyppiä joista toista en enää tarvitse kun myin Centauron pois, yhyy. Siksi 1400 California käyttää esteriöljyä 10W60 eli hyvin laajan lämpötila-alueen omaavaa kastiketta. Näillä olen pärjäillyt viimeiset 30 vuotta. On siinä 1400:ssa Eni-tarra mutta se on vain mainos italialaisesta öljystä. Harkintani mukaan teen, lisäksi, RVS-käsittelyn muutaman vuoden välein. Ei siis joka öljynvaihdossa. Itse asiassa, nykyään, ei huoleta kun 1400:sen rullanostimet.

Käytännössä varsin harvaa motoristia edes kiinnostaa tietää mitä öljyä heidän kulkimessaan on sillä merkkihuolto huolehtii siitä ja pyörä vaihdetaan 1 - 3 vuoden välein uudempaan tai ainakin isompaan.

Tiedä sitten onko omaa vaikutustani että öljyasiat ja lämmönsieto ja sopiva käyntilämpötila sekä lämmityskäyttö ennen ajoa sekä ajon jälkeinen minuutin, parin lämmöntasauskäyttö ja ennen sammutusta ovat tulleet keskusteluaiheiksi. Tai tulossa. Varsin harva ajoneuvonkäyttäjä vaivaa nykyään päätään jollain mustalla kuralla joka pyörii jossain mystisessä voitelupiirissä. 

Otsikko: Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
Kirjoitti: Kaljee - Syyskuu 11, 2023, 22:28:32 ip
Kiitoksia paljon heimolille että jaoit vinkit ja tiedot 750 Brevaa koskien. Välillä tuo moottorin lämpötila mietityttää, ei niinkään ylikuumenemisen takia vaan liian rauhallisen ajon aiheuttama jäähtyminen... Infrapunalämpömittarilla olen joskus yrittänyt lämpötiloja seurailla, mutta sitä harrastusta on enemmänkin joutunut harrastamaan tuon museoboxerin kanssa.

Itse olen käyttänyt Brevan moottorissa esteripohjaista 5W-50 moottoriöljyä, joten en ole ollut huolissani vaikka keväällä saattaa aikaisin aamulla olla lämpöasteet vielä pakkasen puolella. Ja tuon kuuman pään luulisi olevan aivan riittävää omassa ajossani vaikka helteet sattuisivatkin kesän aikana kohdalle ;D

RVS-käsittelyn olen tehnyt kahdesti kaikkiin öljytiloihin, öljymäärät ovat tässä pyörässä lompakkoystävällisiä. Eli sopii ostaa ne pienimmät rvs-putelit.

On asiallista ainetta omiin kokemuksiini pohjautuen. Autopuolelta on nostanut Opelin sylinterin puristuksia ( noin seitsemästä vähän yli kymmeneen) niin että on alkanut käymään tyhjäkäyntiä taas kaikilla sylintereillä. Tänä kesänä ostettu hääauto-sunbeamin öljynpainevalo lakkasi lämpimällä moottorilla palamasta. Vilkkui ja välillä paloi tyhjäkäynnillä siis, ei sentään ajon aikana  ::) Tuhat kilometriä ajoa, mineraaliöljyillä luonnollisesti, ja korjaava käsittely kahdella purkilla tehtynä oli tehnyt tehtävänsä. Onko sitten nostanut tyhjäkäynnin kierroslukua vai muuttanut mekaanisia välyksiä sitä en osaa sanoa, mutta muutosta parempaan joka tapauksessa.