Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ripa - Huhtikuu 15, 2022, 23:53:04 ip

Otsikko: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: Ripa - Huhtikuu 15, 2022, 23:53:04 ip
Otsikon toimenpide olisi ajankohtainen ja olen siihen liittyen haeskellut vinkkejä tältä ja muiltakin foorumeilta. Periaatteessa jonkinlainen käsitys asiasta on saatu ennakkotutustumisella. Tankin ulkopuolisten letkuliittimien irrotus on joissain tapauksissa ilmeisesti ollut hankalaa, mutta paineen poiston järjestelmästä pitäisi helpottaa irrotusta.

Tankki on irrotettava, jotta homma on mahdollista. Homma meinasi pysähtyä jo tähän, koska tankin etupään yläkulmissa olevista mittariston ja etukatteen muovien kiinnitysruuvien korotusholkeista toisen mutteri alkoi pyöriä paikallaan muovitankin materiaalissa. Korotusholkki irtosi tankista muttereineen lopulta aika helposti, kun pyöritin sitä akkuporalla niin pitkään, että mutteri kaivoi itselleen isomman syvennyksen ja muovi pehmeni sen verran, että mutterin sai vedetyksi irti tankista. Pitää istuttaa mutteri uudelleen tankkiin esim. kemiallisella metallilla tai epoksiliimalla. Korotusholkki ei ollut edes tiukassa mutterissa, mutta ei irronnut alkuun oikeasta välistä. Avasin mutterin kierteen kierretapilla ja sieltä tuli mukana ikään kuin jonkinlaisen lukitteen jäänteitä. Aika outoa, jos tehtaalla on laitettu lukitetta muovitankkiin upotettuun mutteriin.
Toivottavasti muut tankin muoviin istutetut mutterit kestävät avaamisen ja avautuvat oikeasta paikasta.

Tankin sisäisistä letkuista kiinnostaisi tietää toimivatko Finjectorin myymät tankin sisälle tarkoitetutut haitariletkut tai sileät polyamidiletkut Guzzin polttoainepumpussa. Näitä olisi nopeammin saatavilla kuin esim. Ebayssä myynnissä olevia BMW:n tankin sisäisiä letkuja, joita ilmeisesti on käytetty menestyksellä myös Guzzeissa.
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 16, 2022, 00:31:10 ap
Tämä tankin sisäisten letkujen ongelma oli pahimmillaan yli kymmenen vuotta sitten. Koski silloin omaakin kalustoa.
Vaivan aiheutti uudet polttoaineseokset joista ei ollut tiedotettu valmistajille.

Jos kalusto on tuoreempaa niin tuskin on ongelmia.

Jos, ja kun, koska tankin sisäinen polttoainesuodatin on kooltaan paljon pienempi kuin ulkoinen suodatin aiemmissa malleissa, pitää se vaihtaa ajallaan. Tukeutuva suodatin rasittaa pumppua, joka sekin on huomattavasti pienempi kuin aikanaan tankin ulkopuolinen suodatin.
Pumppu kyllä jaksaa aikansa painaa polttoainetta riittävästi jo tukkeutumaan alkaneen suodattimen läpimutta silläkin on rajansa. Painekuorman lisäksi tulee vastaan se että ilma-polttoaineseos voi käydä liian laihaksi. Se huomaa siitä että yläkierroksilla veto heikkenee ja moottori käy kuumana.

Tankin "tunnelissa" on laippa jonka takana, tankin sisällä, on kaikki viisi elementtiä: polttoaineen määrämittari, esisuodatin, varsinainen suodatin, paineensäädin ja pumppu. Tulevat ulos pujottelemalla.
Vanhemmissa malleissa oli tuo turpoamisasia. Nykyään turpoaa tiiviste. Kun sen ottaa irti, mielellään ehyenä, niin sitä kannattaa kuivata useampi päivä lämpimässä sisäilmassa sillä tuoreeltaan se ei sovi paikoilleen sillä se on turvonnut ja pursuilee ulos laipan alta kiinnitettäessä.

Ainakin yksi letku tekee jyrkän mutkan. Siihen kannattaa käyttää haitariletkua joka ei litisty käännettynä mutkalle. Jos mitään erikoista ilmene, kuten turvonneita olminvärisiä letkuja, voi laitoksen laittaa paikoilleen mikäli takasinkutsuissa ei nimenomaan ole vaadittu jokin osan vaihtoa.

Jos ja kun tankki on irti ja suodatin-pumppu-kokonaisuus on irrotettu niin suodatin ainakin kannattaa vaihtaa ajokilometreistä riippumatta.
Alkuperäiset letkusiteet ovat kertakäyttöisiä. Niiden tialle voi laittaa tavalliset ruostumattomat letkusiteet eli klemmarit.
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall?keyword=Moto+Guzzi
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 16, 2022, 08:38:16 ap
Calissa, vm. 2008, irtosi letku tankissa kahdesti. Toisella kerralla GW vaihtoi letkun. Seur. talvena vaihdoin letkut ja pa.filtterin.
Letkua Etolasta ja tietenkin bensaan upotuksen kestävää, en muista enää tyyppiä, mutta myyjä osasi työnsä. Ostin metrin. Klemmarit rosteria. Oli jonkinmoinen homma saada tarpeeksi tiukka paketti, jotta meni laippareiästä takaisin tankkiin. Käyttämällä sopivan määrän asennussanoja, sekin sitten onnistui. Voi vaatia ns. lehmän hermoja...

Avasin vanhan filtterin. Oi tietysti tumma ja likainen, mutta ei mitenkään kamalasti. Päättelin, että tankki on sisältä aika puhdas ja nykybensa myös.

Pari asiaa: Mittarin anturi on oltava kunnolla paikallaan, ettei se kosketa muihin osiin. Letkujen pituus on tärkeä, että mahtuu aukosta, utta ei mene mutkasta ruttuun.. Asennuksessa varottava erityisesti, ettei reiän reunat leikkaa uusia letkuja auki. Nippuside - jos käytät - on oltava bensaa kestävää materiaalia, ei CO ta B -kaupoista...




Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: ALi - Huhtikuu 16, 2022, 10:49:52 ap
Nykyisiä etanolipitoisia polttoaineita molemmilta eli sekä sisä, että ulkopinnaltaan kestavä letku on luokiteltu SAE 30R10.
Sellaista löytyy esim. Motonetistä ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm ) ja mm ETRAsta (teollisuuspuolelta).
Se on nykyisin yleistä ja esim veneliikkestä voi myös kysellä.  15 cm pätkä riittää Guzzin pumpulle.
Tuo Finjectorin ( https://www.finjector.com/fin/tankinsisaiset_letkut_putket-377 ) 7,5mm ja 21 cm pitkä toimii myös, mutta lyhempi olisi parempi.
(sama tuote toisaalla (linkki (https://www.euromotoelectrics.com/product-p/fp-379hose.htm)) kertoo että on 30R10 ja kestää 220psi eli 15bar. Käytetään BMW, Ducati, Aprilia, Guzzi jne...)
Muoviletku asentuu siten, että kuumalla vedellä (esim vedenkeittimestä liruttamalla) päätä pehmennetään jolloin sen saa sujautettua paikoilleen.
Painetta letkun sisällä on periaatteessa vain 3 bar:ia, mutta suodattimen tukkeutuessa paine voi kasvaa pumpun kyvyn mukaan 4-6 bariin.
Oma kokemukseni (Guzzi Nevada) on, että kun suodatin on puhdas, niin virta kytkettäessä paineventtiili vinkaisee/kiekaisee kuultavasti.
Kun suodatin alkaa likaantua niin kuuluu vain pumpun surina ilman "merkkiääntä". (tosin E85 kanssa on vinkaissut 6-7 vuotta samalla suotimella)
Liitekuvan mukainen paketti sieltä tankista löytynee ja tuo ylempi letku vaihdetaan (on kyllä nyt -22 vuonna jo yleensä vaihdettukin).
Nykyään turpoaa tiiviste. Kun sen ottaa irti, mielellään ehyenä, niin sitä kannattaa kuivata useampi päivä lämpimässä sisäilmassa sillä tuoreeltaan se ei sovi paikoilleen sillä se on turvonnut ja pursuilee ulos laipan alta kiinnitettäessä.
Polttoaineesta turvonneen kumitiivisteen saa myös kutistettua takaisin muotoonsa laittamalla sen 1-2 minuutiksi kiehuvan kuumaan veteen.
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: Jouko S - Huhtikuu 16, 2022, 12:55:47 ip
Minä ostin vuosia sitten Alin laittaman kuvan lyhyemmän letkun tilalle nailonisen(PA13) haitariletkun, mikä on samaa materiaalia, kuin ko.kuvan alkuperäinen pitempi letkukin. Tuota letkua tarvitsee tuskin vaihtaa koskaan, kun alkuperäinen pitempi letkukin on lionnut bensassa jo 15 vuotta ja se on edelleen kuin uusi. Suomesta ei löytynyt silloin tuota letkua ja ostin sen täältä:

https://www.euromotoelectrics.com/product-p/fp-hosekit.htm

Jouko
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: Ripa - Huhtikuu 17, 2022, 21:54:35 ip
Kiitokset kommenteista.

Stelvio on 2015 mallia ja sillä on ajettu alle 15000 km, joten en usko, että suodatin olisi vielä tukossa. Letkujen irtoamista ei ole tapahtunut enkä ole havainnut myöskään suodattimen tukkeutumiseen viittaavia oireita. Letkuja ja suodatinta ei ole tähän mennessä vielä vaihdettu tai otettu ulos tankista lähempään tarkasteluun. Olen tehnyt pyörän kausihuollot ja säädöt ensimmäisen liikkeessä teetetyn huollon jälkeen itse. Käyttö- ja huolto-ohjekirjan mukaan polttoaineletkut pitäisi tarkistaa 4 vuoden välein. Letkujen vaihdolle ohjekirjassa ei ole ilmoitettu aikarajoja eikä myöskään polttoainesuodattimelle.

Ohjekirjassa mainitun tarkistusvälin perusteella ryhdyin selvittämään asiaa, tosin aika lailla jälkijunassa. Jos letkut näyttävät olevan ehjiä eikä niissä näy painumia tai pullistumia ja letkut ovat hyvin kiinni liitoksissaan niiden vaihto ei vaikuta tarpeelliselta. Polttoainesuodatin kannattaa ilman muuta vaihtaa, jos pumppuyksikön irrottaa tankista.

Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 17, 2022, 22:15:01 ip
Noinkin uusi vuosimalli ja etenkin nuo kilometrit... En hetkeen tuolla hommalla päätäni vaivaisi jos olisi oma mopo. Sportissa vm2010 taisi olla sama pumppuhässäkkä ja sekin meni ongelmitta 100tkm, jossain siinä vaihdoin suodattimen ja letkuja, luultavasti turhaan.
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 17, 2022, 22:23:18 ip
Ripa tuohon jo paikkansapitävän epistolansa laittoi.
Pumppuvaurioista en ole kuullut ja letkuongelmatkin oli "siirtymävaiheen" juttuja jolloin polttoaineeseen lisättiin petäjäistä jota jotkin letkut eivät kestäneet. Asia on sittemmin jo korjattu.

Suodatin on varsin pikkuruinen siihen nähden mitä oli ulkoisissa zydeemeissä. On vaikea arvioida kunka pitkään, kohtuudellisella, ruiskutuspaineen nousulla voi pitää suodatinta soveliaana. Tukkeutuvan suodattimen vaiva aiheuttaa vain kasvavaa polttoaineen kulutusta välillisesti sillä laturin tuottamaa sähköä kuluu exponentiaallisesti enemmän kun virtausvastus kasvaa. Nimimerkki Hajakenttä voi valistaa lisää sillä siihen suuntaan sillä meikälaisen ansiot ovat vain viitteellisiä.

Sellainen asia on tärkeä tietää että suodatin ei ole koskaan imupuolella kuten on esisuodatin. Sellainenkin voi mennä tukkoon mutta sillon on gasoliinissä vikaa.

Aikanaan, kun insinöörit oivalsivat, lentokonetekniikasta apinoituna, että kun sähkökomponentit, kuten pumppu, laitetaan polttoainetankin sisään, ratkaistaan kaksi asiaa: paloturvallisuus ja aktiivinen voitelu. Toisaalta, asiasta on tullut hankalampi huollettava.
Käytännössä, se vanhempi ulkoinen cokistölkin kokoinen pumppu, toimii nestevoitelussa mutta ei kestä, eteläpohjalaisittain sanottuna, pyhätöntä viikkoa jos virrat laittaa päälle jos tankki on tyhjä.

Aikanaan hankin kulkuneuvokseni yli 100.000 km ajetun Saab 99 EMS:sän joka oli tavattoman luotettava, siisti ja kohtuullisen kulkuisa laite. Siinä oli ihan samanlainen bensansuodatin kuin on varhaisissa ruisku-Guzzeissa. Hinta uudelle filtterille oli törkeä. Otin suodattimen irti. En päästänyt sisällä olevaa polttoainetta pois vaan ravistin voimakkaasti ja päästin kurat imupuolelta pois. Huolettomasti ajelin sillä vielä 20.000 kilometriä. Sitten oli omakotitalon rakennus ja sen valmistuttua vaimontekele ja Saab lähti hiihtovalmentajansa ja puolet lainasta mukanaan. Toiseksi viimeiseksi asia jota mimmistä kuulin että voitti Eestissä jonkin mestaruuden. Pari vuotta myöhemmin ilmestyi rivitaloyksiöni ovelle mustikkapiirakka tuliaisina ja kyseli majapaikkaa. Näytin että olohuoneessa entisöin ikäistään 850GT:tä että toista käytettyä runkoa en asuntooni ota. Rauha hänelle. Lienee nykyään lepäävän Perniön kirkkomaalla. Mustikkapiirakan söin.
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: NorgeGTL - Huhtikuu 27, 2022, 19:26:50 ip
Tuonikäisen eli isotankkisen Stelvion polttoainesuodattimen vaihtamiseksi ei tankkia tarvitse irrottaa. Jos joku muuta neuvoo niin ei ole asiaan perehtynyt tai muistelee sitten pienitankkista versiota. Riittää kun irrottaa tankin takaosan muoviosat, 4 ruuvia. Siinä on sitten luukku, josta suodatin tykötarpeineen tulee ulos.  Tankki kannattaa olla melko tyhjä muuten tulee tavarat syliin. Suodatin ei ole perinteinen KL145 tms, jollainen on ollut hyvin monissa euromerkeissä. Letkukin irtosi muistaakseni helposti toisin kuin emännän pienitankkisessa  jossa työtä riittää kun suodatinta vaihtaa. Huoltovälinä olen pitänyt 40 tkm.
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: Ripa - Toukokuu 08, 2022, 16:39:45 ip
Norge GTL:n viesti selvensi asiaa oleellisesti. Liitteenä kuva Stelvion tankin takaosan muovin alta.
Polttoainepumppukokonaisuus suodattimineen on kiinni tankissa kuvassa näkyvällä isolla mustalla muovikorkilla/-mutterilla. Vaikuttaa aika lailla helpommalta kiinnitykseltä kuin tankin pohjaan ruuveilla kiinnitetty bensapumppu.

Irtoaako polttoaineletkun kulmakappale pumppuyksiköstä kääntämällä kulmakappaletta, kun sen istukassa pumpun laipassa näyttäisi olevan vaakasuunnassa hiukan leveämmät urat kuin pystysuunnassa? Onko polttoaineletkussa niin paljon pituutta, että liitintä pystyy kääntämään riittävästi? Tämä kiinnostaa lähinnä siinä mielessä, että saako pa-letkun liittimen helposti irti, jotta saisi tankin irti ja pääsisi käsiksi moottorin lämpötila-anturiin.

GuzziTech foorumilla on aika kattava ketju tällaisen pumpun suodattimen vaihdosta ja vaihtoehtoisista suodattimista. Alkuperäinen suodation on kokomuovinen, mutta sen tilalle on saatavilla ainakin ulkomailta myös metallikuorista suodatinta.

https://www.guzzitech.com/forums/threads/fuel-filter-options-stelvio-ntx.12189/

Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: Ripa - Toukokuu 11, 2022, 20:20:43 ip
Lyhyehkö seikkailu netissä toi valaistuksen edellisessä viestissä esittämääni kysymykseen kahden videon muodossa.

Polttoaineletkun liittimen irrotus Stelvion bensapumpun kiinnityslaipasta :

https://www.youtube.com/watch?v=Q7MWF9CvVfg

Liittimen kiinnitys takaisin laippaan :

https://www.youtube.com/watch?v=9x9Gt30n5_s

Videoilla homma sujuu kuin elokuvissa saa nähdä kuinka onnistuu käytännössä. Jos menee hiukankin niin kuin näissä videoissa on aika helppoa.
Otsikko: Vs: Stelvion polttoainesuodattimen ja tankin sisäisten letkujen vaihto?
Kirjoitti: Ripa - Toukokuu 11, 2022, 20:22:44 ip
Edelliseen lisäyksenä. Todennäköisesti nämä konstit toimivat myös muihin malleihin ja muiden merkkien pyöriin, joissa on käytetty samanlaisia liittimiä.