Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Aapo - Heinäkuu 19, 2020, 19:01:41 ip

Otsikko: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 19, 2020, 19:01:41 ip
Saksasta kaveri käymässä uuden karhealla V7 III:lla. Pyörä käy kauniisti joutokäyntiä ja ottaa tyhjänä kierroksia, mutta ei jaksaa käydä kuormalla, kun yrittää lähteä liikkeelle.
Tuleeko kellään mieleen, mistä aloittaa vianhaun?
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Breeze - Heinäkuu 19, 2020, 21:52:05 ip
Ekana tuli mieleen, että ei saa riittävästi bensaa.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 19, 2020, 21:55:04 ip
Siltä se tuntuu, mutta miksi?
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Breeze - Heinäkuu 19, 2020, 22:03:35 ip
Miun ruiskuCagiva oireili:
Huolia Canyonin kanssa. Alkoi hyytymään reissussa.
Eka 3000km toimi moitteetta, mutta sitten alkoi ongelmat ja kaiken lisäksi tankkauksen jälkeen Kiirunassa.
Ekana tuli mieleen, että vettä tankissa tai jotain muuta, mutta ei se meininki muuttunut seuraavan 1000km matkalla, eikä juuri kulutuskaan.

Ykkösellä ja kakkosella saa kiihdyttää kaasu pohjassa, mutta isommilla vaihteilla alkoi veto katoamaan 4000rpm jälkeen voimakkaasti pätkien, mutta kuitenkin niin, että viittaaa bensan vähyyteen, eikä sytytyskeen.
Käynnistyy hyvin ja paikallaan kaasuttelu onnistuu
Matka-ajo onnistui ilman ongelmia pintakaasulla, mutta huippunopeus oli "herkuttelemalla" maks. 130km/h, joten ohitukset piti tehdä harkiten.


Tankin PA-lähtö oli mennyt tukkoon ja eihän se saanut riittävästi bensaa.
Kun reikä oli auki, niin oireet hävisi.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Jani Janhunen - Heinäkuu 19, 2020, 22:35:37 ip
Ei välttämättä ole syypää, mutta itse tarkistaisin tankin korvausilman saannin. Helppo ja nopea testata, noilla kun on tapana mennä melko herkästi tukkoon.

Edit. Ei teillä ole mahdollista saada pyörää guzzidiagiin kiinni?

Jani
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 19, 2020, 23:04:16 ip
Uudenkarhea? Missä vaiheessa ja miten vika alkoi ilmenemään? Vanhemmilla (ennen ”III”) on eri palstoilla kirjoiteltu MIUG3 moottorinohjauspaketista johtuvista ongelmista. Jos käytti ensin paikallaan pari minuuttia lämpimäksi, helpotti kovasti. Jos siis toiminut hyvin tähän asti voisi ehkä pitää akkua irti muutaman minuutin ja sitten kokeilla vaikuttaako se - ei vissiin vaikuta.... Jos olisi GuzziDiag kilkkeet, voisi nollata itseoppivat arvot mutta sen jälkeen menee V7 tapauksessa kai vajaat 100 km heikommin, ennen kuin arvot taas opitaan. Jos ongelma tuntuu heti alussa jo, eivät kai lambdat vielä ole mukana?
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 19, 2020, 23:07:19 ip
Breeze: Tuohon oireet sopisivat tai sitten vuotavaan suodattimeen. Engelsmanni sivuilta löytyi suodattimen hajoamisia-

Jani: Tankin ilmansaanti on kunnossa. En tiedä Uudessakaupungissa ketään Guzzidiag hallitsijaa.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 19, 2020, 23:13:52 ip
Camn: kaikki sulakkeet käytimme irti = akkukaapeli irti. Pyörä on tosiaan uudenkarhea, tämän vuoden mallia 3 000km ajettu. Toimi moitteetta, kunnes muutama kilometri ennen mun luokse tuloa alkoi nykiä. Puolen tunnin seisomisen jälkeen ei enää kestä kuormaa.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 20, 2020, 06:36:27 ap
Mittaa polttoaineen paine, samalla tullee tarkastettua ettei polttoaineen joukossa ole liikaa vettä.
Onhan ilmansuodatin ja imupuolen osat kaikki omilla paikoillaan? Vielä tehtaan Luigin jäljiltä?
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 20, 2020, 10:05:40 ap
Ongelma ratkennut. Takarengas oli niin paljon vajaapaineinen, ettei elekttroniikka enää antanut ajaa. Tommosia noi uudet pyörät!
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 20, 2020, 10:41:54 ap
Lainaus
Takarengas oli niin paljon vajaapaineinen, ettei elektroniikka enää antanut ajaa
???
EDIT: ajattelin ensin väärin että "kulutuspinta" liian alhainen...   Toki on erinomaisen hyvä juttu että pyörä estää liian alhaisella ilmanpaineella ajamisen.

Jos takapyörässä on yksi anturi joka antaa impulsseja (ABS/luistonesto), onko ne tosiaan noin tarkkoja ?  Sitten täytyy olla joku toiminto kuten autoissa missä kerrotaan että "ota tämä arvo perusarvoksi" - eihän pyörä voi jättää tielle kesken matkan....jos vaikka rengasliikkeeseen oli juuri matka...? Kyl maar se pyörä jotenkin ilmaisi että mistä kiikastaa?
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 20, 2020, 12:14:04 ip
Ilmeisesti se vertaa etu- ja takapyörän pyörintänopeutta ja laskee siitä, että pyörän pyörimiskehä on liian pieni. Vastaavia järjestelmiä on autoissa. Kyllä sillä edelleen pystyi reilua joutokäyntinopeutta ajamaan, olisi siis päässyt kummisuutarille.

Mittaristossa vilkkui varoitusvalo.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Jouko S - Heinäkuu 20, 2020, 13:11:11 ip
Ei liity suoraan tähän, mutta olisi voinut ainakin helpottaa vianetsintää, jos pyörässä olisi ollut rengaspainevahti. Semmosia saa jo muutamalla kympillä. Kaveri esitteli vuoden käytössä olleen kilkkeen ja pistin heti sellaisen tlaukseen.
Jouko
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Breeze - Heinäkuu 20, 2020, 13:42:46 ip
Mittaristossa vilkkui varoitusvalo.

Mitä ohjekirja / Google kertoi varotusvalosta?
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 20, 2020, 15:12:39 ip
Camnille ja muille tiedoksi mitä olen oppinut käytännössä ABS:n ja luistoneston toimintatavoista California 1400 mallin yhteydessä.
V7 III suhteen ei suoranaista tieto minulla ole mutta oletan että periaatteet ovat samat vaikka toimintoja voikin olla eri määrä.

Ajonhallinta aloittaa aina nollatilasta kun lähdetään liikkeelle. Liikkeelle lähtiessä palaa kaksi varoitusvaloa: ABS:n ja luistoneston vikavalot.
Kun pyörä liikkuu omalla voimallaan eli moottori käy, vaihde ykkösellä kytkin nostettuna, normaalitilanteessa varoitusvalot sammuvat muutaman metrin matkalla. Siitä tietää että molempien renkaiden vierintänopeus suhteessa toisiinsa on mitattu ja järjestelmän muistissa. Käytännössä siis joka kerta kun lähdetään liikkeelle ja renkaat ovat paineelliset. Järjestelmä mittaa vain kulloisenkin lähtötilanteen.

Jos kyseiset varoitusvalot syttyvät ja saavat seurakseen vielä päävaroitusvalon on syytä katsella pysähtymispaikkaa. Syitä voi olla useita mutta puheenaiheena oleva renkaan tyhjentyminen on yksi hyvä syy josta järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle. Jos päävaroitusvalo tässä yhteydessä syttyy myös niin ajoneuvo menee vikasietotilaan ja estää kuljettajaa ajamasta liian kovaa tai urheilullisesti vian olemassaolon aikana. Amerikankielessä termi on "limb home" eli ontuen kotiin.

Hidas renkaan tyhjeneminen ei estä ajamista jos vuoto on pieni mutta vauhtia ei saa kovasti aikaan. Ja joka pysähdyksellä (Moottorin sammutus virta-avaimesta, hetken odottelua ja uudelleen käynnistys.) tilanne normalisoituu ja mittausprosessi alkaa liikkeelle lähdettyä alusta eli renkaiden senhetkisestä paineista. Eli kaikki näyttää ihan hyvälle kunnes etu- ja takarenkaan välinen pyörimissuhde jälleen muuttuu paineen laskun myötä ja vikailmoitus uusiutuu. Järjestelmä siis vertaa koko ajan etu- ja takapyörän painetta välillisesti renkaan vierintämatkan pituuden mukaan.

Vuoto voi olla jommassa kummassa renkaassa eikä järjestelmäkään sitä kerro vaan se jää kuljettajan arvioitavaksi.
Takarenkaan paineenalenemaa ei huomaa ajossa niin helposti kuin eturenkaan. Varsinkin jos ajetaan suurella nopeudella.

Painevahteja renkaissa ei siis välttämättä tarvita jos pyörä on varustettu tällaisella järjestelmällä.

GuzziDiag kytkettynä pyörän hallintajärjestemään kertoo sitten enemmän ja sillä saa myös nollattua vikailmoitukset pois. Myös vikasietotilan saa nollattua mutta silloin pitää tietää että vikakin on poissa tai korjattu sillä varoitusvalo syttyy suurella todennäköisyydellä uudelleen ja taas ollaan vikasietotilassa.



Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 20, 2020, 23:39:25 ip
Eikö pyörä kertonut vikatilan johtuvan liian alhaisesta rengaspaineesta?
Vai eikö kuljettaja osannut tulkita vikailmoitusta oikein?
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 21, 2020, 00:42:14 ap
Eikö pyörä kertonut vikatilan johtuvan liian alhaisesta rengaspaineesta?
Vai eikö kuljettaja osannut tulkita vikailmoitusta oikein?

Hyvä kysymys sieltä Lännestä. (Satun olemaan täällä Itä-Savossa Mökillä koronakaranteenissa runsaitten rasitteideni vuoksi.)

Edelleen 1400-kokemuksella: ei kerro. Kertoo vain että vikaa on ja matkanteko hidastuu.
Ensin vilkkuvat ABS ja luistonesto ilmoittaen että eivät ole toiminnassa ja sitten myös päävaroitusvalo joka saa aikaan vikasietotilan. Monissa vikasietotiloissa eivät renkaisiin liittyvät varoitusvalot syty. Jonkinlainen logiikka siinäkin. Vika on silloin muualla kuin renkaissa, voi päätellä.
Sinänsä mielenkiintoista että koskahan ja minkä vian vuoksi järjestelmä laittaa pyörän kulun jäihin?
Valmistajan/markkinoinnin kannalta arvaillen sellainen toimi voi olla haitallinen...

V7 III:sen systeemistä tietämättömänä veikkaisin että sieltä ECUn tiedostosta asia saattaisi löytyä. Mittaristo ei, ilman oireenmukaista tulkintaa, sitä tuskin kertoo. GuzziDiag on näissä asioissa etevä. Suomeksi. Suosittelen.

Pitääpä kertoa tämäkin: voimansiirto
Voimansiirto on käsite joka alkaa tankin korkista ja kaasukahvasta. Kaikki mikä liittyy voimasiirtoon on sen tuottamisen ja toimittamisen alla. Kaasuvaijeri on osa voimansiirtoa: sitä kiristäen voimaa tulee oletusarvoisesti lisää. Jos ei tule, tulee siitä vikailmoitus. Alkaa P0 eli peenolla. Perässä kohdentavia numeroita. Eikä ole, jostain kummasta syystä, sama kuin autopuolella. Että unohtakaa se taulukko.

Huollolle tämä on helppoa kunhan on oivaltanut koko systeemin viestit. Silti voi mennä aikaa. Nyt ei vain tarvita monia mittauslaitteita sillä monet mittaustiedot ovat luettavissa järjestelmän sisältävistä viesteistä tai lukuarvoista. Toki pitää olla tieto siitä mikä mikä lukuarvo on oikea edes likimain.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Breeze - Heinäkuu 21, 2020, 01:05:45 ap
Avausviestissä olisi olisi ollut kohteliasta kertoa, että varoitusvalo X palaa mittaristossa.
Se olisi ohjannut virtuaalista vianhakua uusille urille heti kättelyssä.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: TimoEv - Heinäkuu 21, 2020, 08:44:11 ap
Tuli mieleeni, että joskus minulla oli tuo tankin ilmansaantiropleema. En tunnistanut sitä EDES siitä, että korkkia avatessa siinä kuului suhahdus. Kun olin lopulta korjannut itse ongelman, niin eipä suhissut.
Tiedä sitten toimiskos näissä uudemmissa kapineissa...
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 21, 2020, 10:34:15 ap
Avausviestissä olisi olisi ollut kohteliasta kertoa, että varoitusvalo X palaa mittaristossa.
Se olisi ohjannut virtuaalista vianhakua uusille urille heti kättelyssä.

Anteeksi tyhmyyteni.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Aapo - Heinäkuu 21, 2020, 10:45:33 ap
Toki mittaristossa vilkkui kaksi merkkivaloa. Kaverilla  ei ollut käyttöohjekirjaa mukana, joten merkkivalojen tulkinta ei edennyt. olisiko edennyt edes kirjan avulla, mene ja tiedä.
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 21, 2020, 13:54:26 ip
Lainaus
kysymys sieltä Lännestä

Mielenkiintoisia nämä uusien pyörien tekniset värkit.  Olisikohan kulkenut normaalisti jos olisi ottanut luistoneston pois päältä (?):
Kurkkasin V7-III manuskaa: "”Renkaiden heikko tila (liian alhainen ilmanpaine tai tyhjä rengas/kuluma) voi johtaa luistoneston epänormaaliin toimintaan. Mikäli luistonesto puuttuu ajotapahtumaan toistuen, vaikka tieolosuhteet ovat hyvät ja kaasu vain vähän auki, on ensin tarpeen tarkistaa renkaiden kuluma ja/tai niiden paine.  Mikäli ongelma jatkuu, ota luistonesto pois päältä ja yhteys auktorisoituun huoltoon. …järjestelmä on kalibroitava aina kun rengas vaihdetaan – vaikka ainoastaan vain toinen.”
Otsikko: Vs: V7 III käyntiongelma
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 21, 2020, 17:10:02 ip
Lainaus
IKurkkasin V7-III manuskaa: "”Renkaiden heikko tila (liian alhainen ilmanpaine tai tyhjä rengas/kuluma) voi johtaa luistoneston epänormaaliin toimintaan. Mikäli luistonesto puuttuu ajotapahtumaan toistuen, vaikka tieolosuhteet ovat hyvät ja kaasu vain vähän auki, on ensin tarpeen tarkistaa renkaiden kuluma ja/tai niiden paine.  Mikäli ongelma jatkuu, ota luistonesto pois päältä ja yhteys auktorisoituun huoltoon. …järjestelmä on kalibroitava aina kun rengas vaihdetaan – vaikka ainoastaan vain toinen.”

Kokolailla sama kuvio on V7 III:ssa kuin 1400:ssa. Perusteet toiminalle ovat samat. Toki toimintojen määrässä voi olla eroja. Mitä uudempi pyörämalli sitä enemmän hallintaan liittyviä toimia. Kaarre-ABS on jo normitoiminto joissain pyörämalleissa kuten myös aktiivijousitus sähköventtiileineen ja pumppuineen.