Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kahvilakilpuri - Toukokuu 25, 2020, 11:03:23 ap
-
Terve,
Kyseessä siis California ev 2003, ruiskukone, keväällä vanha akku mennyt käyttökelvottomaksi ja yritetty käynistellä silloin laturin apuvirran kanssa, tähän aikaan kaikki oli ok vielä, mutta nytkun on uusi akku laitettu paikalleen niin eipähän enää bensapumppu hörähdä kun kääntää virta-avaimesta.
Vikaa tutkittu ja sen verran nyt paikallisettu, että tämä rele minkä takana on bensapumppu, suuttimet ja ilmeisesti puolat niin kela eisaa maita. +12v tulee kelan toiselle puolelle mutta toisesta ei anna maihin, johto menee ecun 19pinniin.
Releelle kun antaa maita ohi ecun niin pumppu käynnistyy kyllä.
Mistäs lähtisi vikaan nyt syvemmin hakemaan, mihin ecun toiminta perustuu että puuttuisko sieltä jotain tietoja ettei anna maita releille? Tappokytkimet ym tsekattu kyllä ja tuntui olevan ok, ja ecun maadoitukset ym. Oisko ottanut kipeetä apuvirrasta/laturista?
Käytettyjä ecuja näyttää olevan vaihtelevasti 200-300€ mutta tokkopa tuollaista turhaan testattavaksi ostaisi.
Onko kukaan kuullut tälläisestä ongelmasta aiemmin? Jos hypyttää maat releelle niin, että pumppu käy jatkuvasti niin ei lähteny siltikään käyntiin, todennäköisesti kun ecu ei ymmärrä ajaa puolia ja/tai suuttimia.
-
Äkkinäistä ohjetta en nyt pysty antamaan mutta ECUa aina epäillään. Hiton harvoin niissä on vikaa. Tuo apuvirran antaminen kyllä arveluttaa. Jos hyppyvirtaa antaa niin silloin ei pidä, noin yleensäkään ottaen, nykylaitteissa olla virta päällä. Ladataan akkua tai laitetaan toimiva ja käynnistetään sillä.
Sen sijaan ECUssa on piirejä joille pitää tulla erikseen virtansa ja/tai signaalinsa. Epäilen että ainakin yksi niistä puuttuu. Että josko siltä etsisi?
-
Uskon että MM on oikeassa.
15M tai 15RC ecu, siitä ei ollut mainintaa kumpi tuossa on?
Mutta sähkökuvat lievät koko lailla samat. Minulla on aina ollut oma ajatusvirhe (omassa: tappokytkin, kytkinkahva, vaihde vapaalla -kytkin ja sivujalan kytkin niitä olennaisia) syynä, jos on peli mykkänä.
Mutta eikö Calissakin ecun rele "52 electronic unit relay" lie se, jonka on vedettävä, jotta mikään toimii. Nolla tulee sivujalan kytkimeltä ja plus tappokytkimeltä tuolle releelle...?
-
Onko tässä jo eliminoitu sivutuen katkaisija? Ja sen vaikutus siis..
-
Jos pyörä siis käynnistyi ja kävi silloin keväällä apuvirralla ja vika ilmeni vasta akun vaihdon jälkeen niin hyvällä tuurilla akun vaihdon yhteydessä on jokin pienemmistä akulle tulevista johdoista unohdettu vain laittaa paikalleen. Näitä näkee/kuulee aina silloin tällöin.
Jos kuitenkin kaikki akun johdot varmasti paikallaan ja silti bensapumppu mykkä ja tulpissa ei kipinää niin todennäköisesti ECU kärvähtänyt. Tämä on harvinaista 15M/RC kanssa mutta tullut pari kertaa vastaan.
Testaa ECU jossakin toisessa toimivassa pyörässä niin saat varmuuden onko vika siinä. Testipyöränä voit käyttää mitä tahansa Guzzia jossa 15M/RC ECU.
-
Terve,
Tarkennetaan vielä eli ecu on siis IAW15RC.C8
Ja siis keväällä laitettu vanha akkulaturi kiinni huonoon akkuun ja käännetty virta-avaimesta, tällöin on tehty huomio, että bensapumppu surisi avaimen käännön jälkeen. Taisi sitä koittaa startata mutta ei tietysti jaksanut pyörittää.
Taisi olla sitten vielä rauhassa yön yli latauksessa akku ja todennäköisesti yritetty vielä käynnistää seuraavana päivänäkin vielä(todennäköisesti latauspiuhat edelleen kiinni), mutta akku ei ottanut yhtään varausta vastaan.
Uusi akku kun saatiin paikalleen niin ei enään lähtenyt pumppu surisemaan avaimen käännön jälkeen, akun kaapelit katottu uudemman kerran että kaikki kiinni.
Tämä ecurele vetää kyllä mistä aiemmin oli puhe, se naksuu tappokytkimen mukana ja myös sivuseisontatuen raja toimii, onko kytkinkahvassa joku mikrokytkin?
Suuremmin noita kytkimiä ei ole syynätty muutakuin todettu että rele vapautuu 0 tilaan kun kytkimien asentoja vaihtaa ja palaa takaisin kun vapauttaa(tappo, sivujalka)
Kiitoksia avustanne, alkaa vain tuntumaan siltä että se ecu olisi mennyt, netistä koitin löytää osviittaa ecun sieluelämästä, että mitä tulosignaaleja täytyisi olla ennenkuin antaa lupia toimia.
Ja niin siitä ecureleestä tai mikäsenyt oli kun täytyy ekana vetää, sen kauttahan muistaakseni tulee bensapumpun releen kelalle +12v ja sinne kelalle kyllä tulee 12v mutta ecu ei sitä maadoita.
-
Minulla sama ongelma (ks aihe. startti naksuu ..). Ei starttaa, ei surise pumppu. Vikaan johtaneet syytkin taitaa olla samansuuntaiset. Jos löydät vian, otan kiitollisuudella tiedon vastaan. Olin jopa ehdottamassa kokeiluECUn yhteishankintaa, mutta ei taida olla sama. Quota ES:ssä 15M.
-
Juu täytyypä tänään vähän tutkia californiaa taas, voisihan tuon asentotunnistimenkin tsekata mutta eikös tuossa tapauksessa pumpun toiminta ollut ok.
Täytyy käydä johdotuksia läpi ja syynäillä virtalukkoa
Palaillaan asiaan illemmalla
-
eikös tuossa tapauksessa pumpun toiminta ollut ok
Mutta toiminnallisesti sama kulku virralla startille ja ecu -releelle ja tuo ecu -rele panee juuri bensapumpun hurahtamaan kun virrat käännetään päälle.
Tämän kohdan sähkökaavio:
1. Virta päällä (39)
2. Tappokytkin asennossa ”käy” ja painetaan "start" (36)
3. Sivujalka ylhäällä (35) tai (ja) vaihde vapaalla (14) => ecu releen nolla tulee näiltä (joka nyt ymmärtääkseni siis puuttuu)?
Epäilys kohdistuu siis: sivujalka ylhäällä (35), vaihde vapaalla (14) -kytkimet. Vaihda releet uusiin varmuudeksi ja tutki nuo kytkimet?
-
eikös tuossa tapauksessa pumpun toiminta ollut ok
Mutta toiminnallisesti sama kulku virralla startille ja ecu -releelle ja tuo ecu -rele panee juuri bensapumpun hurahtamaan kun virrat käännetään päälle.
Tämän kohdan sähkökaavio:
1. Virta päällä (39)
2. Tappokytkin asennossa ”käy” ja painetaan "start" (36)
3. Sivujalka ylhäällä (35) tai (ja) vaihde vapaalla (14) => ecu releen nolla tulee näiltä (joka nyt ymmärtääkseni siis puuttuu)?
Epäilys kohdistuu siis: sivujalka ylhäällä (35), vaihde vapaalla (14) -kytkimet. Vaihda releet uusiin varmuudeksi ja tutki nuo kytkimet?
Täytyypä kattoa vielä kytkimet läpi ja tsekata johdotuksia. Startti, valot, ja tappokytkin ja jalan kytkin pelittää ja ecurele(52) vetää(tappokytkin/sivujalka vaihteen ollessa päällä palauttaa releen 0-tilaan) kun kääntää virta-avaimesta, ja bensapumpun releellä (50) tulee kelalle +12V mutta tämä rele ei saa maita. Eli siis ecurelee (52) kautta tulee kyllä releen 50 kelalle +12v mutta ei saa maita, kelan toinen pää menee ecun pinniin 19. Elikkä rele (50) ei vedä koska ecu ei maadoita sitä.
-
ei saa maita, kelan toinen pää menee ecun pinniin 19. Elikkä rele (50) ei vedä koska ecu ei maadoita sitä
Muistelen että tuossa toisessa ketjussa, missä bensapumppu ei pyörinyt starttauksen aikana (moottorin asentoanturi epäkunnossa), se kuitenkin hurahti aina kun virta laitettiin avaimesta päälle?
Onkohan tosiaan ecun:n toiminto "anna nollaa pinniin 19" niin, että se ei nyt toimi? Milloinkohan ecu antaa maata pinniin 19 ?
Kun virta-avainta käännetään, menee plussa tappokytkimen kautta releen 52 kelalle. Se vetää ja ohjaa sulkeutuvalla kärjellään virtaa sulakkeelta F6 ecun pinniin 26. Voisi siis kuvitella, että aina kun ecun pinnin 26 tila muuttuu ”plussaa ei ole / plussaa on” => ecu antaa nollaa pätkän pinniin 19 = bensapumppu käy. Ja sitten kun startataan ja moottorin liikeanturi tunnistaa moottorin liikkeen, nollaa tulee koko ajan?
Voisikohan tuota mitata, kun vaikka tappokytkintä painelee: releen 52 kärjiltä (87) ecun pinniin (26) – käykö virta päällä/pois? Jos käy ja ecu saa normaalisti nollaa (olisko joku niistä akun miinukseen tulevista johdoista) pinniin (24), sitten se vissiin tosiaan on ”epäkunnossa” ?
PS.
Mainitsit että johdot akulla on tarkistettu. Tuolla toisessa ketjussa muistutettiin jo siitä että akun napoihin tulee paljon johtoja... kun vika tuli akun vaihdon jälkeen; jos on johto irti akulta, joka vie miinuksen eculle... joku ohut musta johto jossain... tai onko se matkalta poikki tms... (on myös käynyt omalla kohdalla, että yksi johto unohtui irti...)
-
Kertaalleen katsottu akun johdotukset, nostettu akku siis pois ja kaikki näkyvät kaapelinpäät tuntuisi oleva tallella, myös koitettu antaa eculle lisämaata ja tarkistettu tuosta AMP liittimestä maadoituksen jatkuvuus ja se on ok.
Sepäs se mielenkiintoinen kysymys onkin että mitä kaikkea ecu tarvitsee, että maadoittaa 19pinnin. Voisi tarkistaa tuon 26pinnin tuleeko sille tuo +12v kun ecurele vetää.
Kiitoksia vastauksista
-
Tosiaan merkillinen juttu… toivottavasti löytyy jotain helppoa.
Ecuun nolla näkyy menevän pinneille (24) ja (23), sekä kolminapaisen (”GuzziDiag”) -analyysipistokkeen keskimmäiseen napaan (2) ja varmaankin sitten akun miinukseen?
Jos noita kolmea pistettä mittaa että ovatko ne yhtä nollan kanssa ? Ainakin tuo analyysipistokkeen keskinapa on aina helposti käsillä.
-
Tosiaan merkillinen juttu… toivottavasti löytyy jotain helppoa.
Ecuun nolla näkyy menevän pinneille (24) ja (23), sekä kolminapaisen (”GuzziDiag”) -analyysipistokkeen keskimmäiseen napaan (2) ja varmaankin sitten akun miinukseen?
Jos noita kolmea pistettä mittaa että ovatko ne yhtä nollan kanssa ? Ainakin tuo analyysipistokkeen keskinapa on aina helposti käsillä.
Käsittääkseni juuri tämä amp liitin(kolme johtoinen mistä keskimmäinen maa) ja siitä mitattuna jatkuvuus ok molempiin runkoon ja akun miinukseen.
Täytyy tuo pinni 26 kattoa tuleeko sinne virta vai onko johto poikki
-
Hellou,
Ratkaisua ei vielä löytynyt, tsekkailin eculiittimen pinnit ja löysin 6kpl joilla suora yhteys maahan.
Kuuluisiko tässä mallissa olla kaksi anturia lukemassa pyörimistietoja? Koitin vaihdelaatikon ja moottorin liitoksesta pähyillä anturia mutta en löytänyt, sen sijaan koneen etuosasta löytyi anturi joka lukee oletettavasti nokka-akselilta jotain tietoa, anturi näytti induktiiviselta.
Ihan mielenkiinnosta mistä löytyisi kaapelit tuon guzzi diagin käyttämiseen ja ohjelma?
-
Tarvitaan kaksi toisiinsa liitettävää kaapelia.
VAG-KKL-kaapeli
http://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=126&category_id=6&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=29&vmcchk=1
Pitää olla FTDI-sirulla varustettu.
FIAT sovitinkaapeli.
http://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=179&category_id=34&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=28
Tässä jutussa suunnilleen kaikki mitä tarvitaan.
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0
GuzziDiag ja apuohjelmat.
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
-
EV:ssä on yksi asentoanturi vasemmalla edessä öljynpaineanturin vieressä. Kaksianturiset ovat vanhempaa tekniikkaa.
-
Ihan mielenkiinnosta mistä löytyisi kaapelit tuon guzzi diagin käyttämiseen ja ohjelma?
Pikaisena apuna jos guzzidiagia tarvii niin varmaan alkaa olla jo joka kolkalla Suomenmaata käytössä. Että tuli vaan mieleen ettei kaikkien tarvi omia ostaa jos ei enempää halua sen kanssa harrastaa.
-
Olisiko jollakulla laitteet ja halua tutkia IAW 5 AM ecua täällä Lounais-Suomessa, miksei kauempanakin? Käy hieman laihalla 3 -4000 kierrosalueella. Pyörä on MOTO Morini Granpasso.
Itsellä ei ole sopivaa läppäriä eikä muitakaan välineitä. Ei taitaisi olla taitoakaan, eikä ainakaan halua opetella, kun ei ole jatkuvaa tarvetta.
-
Asentoanturi mitattu ecu liittimen päästä, 673ohmia.
Purkki availtu ja pähyilty piirikorttia, silminnähden vaikuttaisi olevan ok..
-
Olisiko jollakulla laitteet ja halua tutkia IAW 5 AM ecua täällä Lounais-Suomessa, miksei kauempanakin? Käy hieman laihalla 3 -4000 kierrosalueella. Pyörä on MOTO Morini Granpasso.
Itsellä ei ole sopivaa läppäriä eikä muitakaan välineitä. Ei taitaisi olla taitoakaan, eikä ainakaan halua opetella, kun ei ole jatkuvaa tarvetta.
Tässä GuzziDiag/IAWDiag -käytössä on eräänlainen sopimus käyttötavasta. Ei oteta maksua eikä tehdä toiselle vaan vastuu onnistumisesta tai epäonnistumisesta on vain ajoneuvon omistajalla/haltijalla kun hän itse perehtyy asiaan.
Saat kyllä laitteet minulta lainaksi. Siis johdot, läppärin ja siinä olevan GuzziDiagin tai IAWDiagin sekä sovitinohjelman (TunePro) mutta perehtyminen järjestelmään ja säätäminen on omalla vastuulla.
Voin myös antaa koulutusta aiheeseen mutta sen saat tuolta suljetulta GuzziDiag-ketjusta ja lisää samannimisestä keskustelusta. Esittämäsi asia sivuaa enemmän TunerProta kuin GuzziDiagia.
Jollakulla toisella voi olla avuliaampi kanta asiaan kuin minulla.
-
Tässä GuzziDiag/IAWDiag -käytössä on eräänlainen sopimus käyttötavasta. Ei oteta maksua eikä tehdä toiselle vaan vastuu onnistumisesta tai epäonnistumisesta on vain ajoneuvon omistajalla/haltijalla kun hän itse perehtyy asiaan.
Eikä tuo GD:n perusteiden haltuunotto oikeasti ollut kovin paha rasti. Piuhat kiinni ja menoksi :)
-
Noniin,
Vikaa ei tunnu löytyvän ja seuraava askelma on siis käytetyn ecun ostaminen.
Kysymys kuuluukin mitä täytyy ottaa huomioon merkinnöistä? Onko tuolla pisteen jälkeisellä merkinnällä merkitystä? Kun oma nykyinen on 15RC.C8
Ilmoitellaan kuinka käy toisella eculla jahka sellaisen saa jostain
-
mitä täytyy ottaa huomioon merkinnöistä
Kaikesta siitä päätellen, mitä tässä n. kuukauden aikana on käynyt ilmi tällä palstalla, uskallan epäillä vähäisellä ymmärrykselläni, että vapaasti itse nimeämäni "Motomatin ecun vianhaun ensimmäinen sääntö: ecu ei yleensä ole koskaan rikki, paitsi poikkeustapauksissa" -olisi kuitenkin tässä totta?
Aikanaan minulla on ollut:
IAW15RC.C8
31502 12V=
61601.048.00
501604740000
CALIFORNIA MY03 CAT
3EE194BBC
EDIT 8.7:
15RC.C8 = ecun tyyppi
61601.048.00 = "ohjelmistonumero" (kyse ei ole "karttojen" numerosta, ei siis kerro mitkä kartat ecussa on sisällä, sen näkee vain GuzziDiag:illa)
Nämä jos ovat samat (=15RC.C8 ja 61601.048.00), voi varmuudella ymmärtääkseni käyttää (15RC esiintyi Cali, Nevada, V11, Bellagio ja Breva -malleissa).
Tuo ”ohjelmistonumero” on ”yhteensopiva” ecussa käytettyjen komponenttien kanssa. Kun ohjelmisto (*.BIN -tiedosto) siirretään ecuun, menee kerralla ”koko paketti”. Ei vaan pelkästään kartat sisältävä osio, vaan myös sellainen osa ohjelmistoa, mikä liittyy ecun komponentteihin.
Toki voi olla mahdollista, että myös muukin ecu käy, mutta tästä tietävät lähinnä ecun komponentit tuntevat ecujen korjaajat.
HUOM! Tarvitset nyt GuzziDiag -työkaluja, että saat (esim. omasta nykyisestä) tiedot siirrettyä siihen, jonka mahdollisesti ostat. Käytetyssä ecussa olevista kartoista ei koskaan voi olla varma (ellei tee työlästä karttakohtaista vertailua TunerPro:lla). Jos kaikki ecun numerot ovat identtisiä, sitten voi olla mahdollista (jos ecuun ei ole puututtu, mutta sellaisia lienee yllättävän vähän), että kartat ovat täysin samat.
Ja saattaapa olla, että GuzziDiag -vikaluvulla löytyisi lisävalaistusta käynnistymättömyyteen?
Omalla kohdalla oli kovasti harmia ja työtä saada selville, että15M.C0 ecussa on eri komponentti ilmanpaineanturina (vaatii eri ohjelmistoversion) kuin 15M.C1 ja siitä eteenpäin. Itse haluaisin ostaa 15M.C0 ecun, jos jossain sattuu edullisesti vastaan, Ducatin 15M.A0 käy ehkä myös.
-
Terve,
Kiitos vastauksesta täytyy kattella mitä purkkeja tulee vastaan.
Tosiaan paljolti on syynäilty ja mittailtu ja kaikki tuntuu olevan kunnossa. Bensa pumppu ei lähde surisemaan avaimen käännön jälkeen ja kyseisen releen kelalle tulee +12v eli kaikki kytkimet ym on ok, ainoastaan maadoitus puuttuu jotta rele voisi vetää ja tämän asian hoitaa ECU.
Ns. Ecurele vetää kyllä ja ecun liittimestä käyty johdot läpi ja mitattu että on ehjät, asentoanturi mitattu ~670ohmia.
Jos maadoitan omatoimisesti bensapumpun releen kelan pään lähtee pumppu käyntiin, puolille ja suuttimille tulee myös sähkö. Releen johto menee ecun pinniin 19.
Edit: Ensimiseksi lähtee GuzziDiagiin tarvittavat hilppeet tilaukseen ja katsotaan ensin josko sillä irtoaa jotain tietoa
-
mitä purkkeja tulee vastaan
15RC kohdalla taitaa hankaloittaa se, että niitä ei ole ollut missään "megalukan merkissä" käytössä (kuten 15M Ducateissa).
https://www.ebay.co.uk/itm/CENTRALINA-ELETTRONICA-MAGNETI-MARELLI-IAW-15RC-PF1C-Moto-Guzzi-3D02MM25/274367879775?hash=item3fe1999a5f:g:MXEAAOSwPuFewAv4 (https://www.ebay.co.uk/itm/CENTRALINA-ELETTRONICA-MAGNETI-MARELLI-IAW-15RC-PF1C-Moto-Guzzi-3D02MM25/274367879775?hash=item3fe1999a5f:g:MXEAAOSwPuFewAv4)
lähtee GuzziDiagiin tarvittavat hilppeet tilaukseen
:)
Jos maadoitan omatoimisesti bensapumpun releen kelan pään lähtee pumppu käyntiin
Aikaisiemmin on pohdittu, mitä tulotietoja ecun on saatava, että se päräyttää pumppua - miten virtalukon kääntötieto tulee eculle ?
Tältä se minusta näyttää: Akun plus=>sulake F2=>virtalukko=>tappokytkin=>liitin 60=>releen 50 kela.
Kun rele 50 ("power relay for injection") vetää, sen sulkeutuva kärki antaa plussaa ecun pinniin 26.
Vaikuttaa siis siltä, että polttoainepumppu surahtaa aina, kun ecun pinni 26 saa plussaa. Ja aina kun plus sieltä katoaa ja tulee takaisin (virta-avaimen kääntö tai tappokytkimen käyttö), pumppua suraututetaan. Sitten kun moottorin asentoanturi kertoo, että "nyt pyörii", pumppu jää pysyvästi käymään.
-
mitä purkkeja tulee vastaan
15RC kohdalla taitaa hankaloittaa se, että niitä ei ole ollut missään "megalukan merkissä" käytössä (kuten 15M Ducateissa).
https://www.ebay.co.uk/itm/CENTRALINA-ELETTRONICA-MAGNETI-MARELLI-IAW-15RC-PF1C-Moto-Guzzi-3D02MM25/274367879775?hash=item3fe1999a5f:g:MXEAAOSwPuFewAv4 (https://www.ebay.co.uk/itm/CENTRALINA-ELETTRONICA-MAGNETI-MARELLI-IAW-15RC-PF1C-Moto-Guzzi-3D02MM25/274367879775?hash=item3fe1999a5f:g:MXEAAOSwPuFewAv4)
lähtee GuzziDiagiin tarvittavat hilppeet tilaukseen
:)
Jos maadoitan omatoimisesti bensapumpun releen kelan pään lähtee pumppu käyntiin
Aikaisiemmin on pohdittu, mitä tulotietoja ecun on saatava, että se päräyttää pumppua - miten virtalukon kääntötieto tulee eculle ?
Tältä se minusta näyttää: Akun plus=>sulake F2=>virtalukko=>tappokytkin=>liitin 60=>releen 50 kela.
Kun rele 50 ("power relay for injection") vetää, sen sulkeutuva kärki antaa plussaa ecun pinniin 26.
Vaikuttaa siis siltä, että polttoainepumppu surahtaa aina, kun ecun pinni 26 saa plussaa. Ja aina kun plus sieltä katoaa ja tulee takaisin (virta-avaimen kääntö tai tappokytkimen käyttö), pumppua suraututetaan. Sitten kun moottorin asentoanturi kertoo, että "nyt pyörii", pumppu jää pysyvästi käymään.
Rele 52 vetää ja ecun liittimeltä mitattu että pinniin 26 tulee jännite, se lienee ok. Releen 52 vetämisen johdosta releen 50(bensapumppu ym.) kelaa vasten odottelee myös jännite. Releen 52 kela saa maansa joko sivuseisontatuen kytkimestä tai vapaamerkkivalosta.
Tuolla motomatin linkkaamalla sivulla ei ole tuota fiatin 3p - obd2 välikaapelia ollenkaan ja ei tunnu muualta löytyvän tähän hätään kuin kiinasta..
Sikälikin olisi mielenkiintoista koittaa guzzidiagilla päästä purkkiin kiinni niin näkisi onko koko laite mykkä vai jokin komponentti letannut sitten, hollannissa näyttäisi olevan yksi 15RC.C8 merkinnällä oleva ecu.
Pystyisiköhän välikaapelin värkkäämään itse tuon kaavion mukaisesti?
-
Katsotaas hiukan ecun johdotuksia, voisiko pinnin 22 olla kyseisille antureille 45, 57 ja 58 (Ilmalämpö, Kaasuasento, Öljylämpö) syöttöjännite? Näin kuvista päätellen itse päättelin ja olettaisin sieltä tulevan joko 5v luokkaa.
Liitteenä kuva ja pinnin 22 johdotus korostettu vihreällä, kyseisille antureille. Mittailin suoraan eculiittimeltä lähtevänä ja sain tulokseksi 0V.
Kuvien mukaan ecuun ei tule kuin kahteen pinniin +12v, aiemmin mainittuun 26pinni ja 17pinni mikä tulee Akku - Sulake F6 - Ecu pinni 17. molemmat ok.
Sellaisen huomion tein, että pinni 22 on suorassa yhteydessä akun miinukseen
Edit: Ecun sisäisesti pinnit 22 ja 23 ovat yhteydessä toisiinsa, pinni 23 on maadoituspinni eisiis johtosarjan takia ole yhteys maihin. Lisää pähkäilyä, tämä lienee kuitenkin oikein, ei noille kahen karvan antureille taideta jännitettä syöttää. Kuitenkin kaasuasentotunnistimelle syötetään ja sitä ei ecu syötä.
-
FIAT-kaapeli on tyhmä sovitinjohtosetti liittimineen. Ei sisällä elektroniikkaa. Sen voi helposti korvata pelkillä johdoilla.
Jos on irtonaisia johdonpäitä niin niiden kanssa pitää olla tarkkana että menee joka kerta oikein. Kolminapaisen SuperSeal-liittimen saa autotarvikeliikkeestä. Hauenleukojen tilalle olen itselleni tehnyt kaksinapaisen SuperSeal-liitoksen ja akkuun kiinteästi kiinni sen vastakappaleen. Niin voi varmistaa ettei vahingossakaan tule virhekytkentää.
Toki näitä välikaapeleita saa lukuisista muista kohteista netin kautta tilaamalla. Ei ole mitenkään harvinainen laite.
http://kimsu.nettix.vilkas.fi/Fiat-Lancia-Alfa-RomeoOBD-adapteri
Suoraan Kiinasta: https://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikakoodiadapterikaapelit/3877-adapteri-3pin-to-16-pin-fiat-lancia-alfa.html?gclid=EAIaIQobChMIkY-V5_yr6gIVB-N3Ch3-hwyTEAQYAiABEgIoCvD_BwE
-
Rele 52 vetää ja ecun liittimeltä mitattu että pinniin 26 tulee jännite
Tämän mukaan ymmärrän niin, että ecun pitäisi antaa maata liittimen 19 kautta sen bensapumpun ”päräyksen” verran aina kun 26 pinniin tulee jännite.
Ja suora ”plus” ecun pinniin 17 sulakkeelta F6 tulee siis aina OK.
Ja nolla on koko ajan pinneissä 23 ja 24 kuten pitää.
(laitan liitteeksi kuvan 15M ecun liittimestä että voit mitata liitin irti; siellä pohjalla on pienellä muistaakseni ne numerot myös liittimessä, tässä kuvassa on ainut ero 15RC liittimeen se, että mustalla pisteellä "tyhjäksi" merkityissä pinneissä 8 ja 2 on lambda-anturin johdot, muut mustat ovat tyhjiä myös 15RC eculla).
Toinen liite on kuva, johon itse lisäsin aikanaan omien mittauksieni/eri kaapeleiden mukaan tekstiä (jos teet itse kaapelin). Käsitykseni mukaan 15M/15RC tapauksessa ei tarvita akun miinukseen mitään johtoa, ecu on pyörän runkomaassa (pinnit 23/24). Niiden kolmen Fiat -kaapelin pinnin johdon lisäksi pitää vielä akun plussalta saada sähköä ison liittimen napaan 16, josta menee OBD kaapelin "käyttövirta".
Täältä saa Suomesta Fiat johdon per heti: https://www.elekma.com/obd2_-_pin3-1hauenleuka_fiat (https://www.elekma.com/obd2_-_pin3-1hauenleuka_fiat)
-
Niin itsekin sen tulkitsisin, että ainakun 26 pinniin tulee jännite (eli virta-avaimen kääntö on-asentoon) antaisi käskyn maattaa pinni 19.
Suora plus pinniin 17 ok, sekä pinnin 26 ok myös.
Pinnit 23 ja 24 on kokoajan nollassa.
Olettaen että pinni 22 maattaa anturit eli se on ok, niin pinnin 1 tulisi syöttää kaasuasennolle.jännite ja ecu lukee muutosta pinniin 7 tulevaa arvoa. Kumpikaan pinneistä (1 tai 7) ei anna mittaustulosta
Kiitos linkistä, laitoin kaapelin tilaukseen
Katsotaan miten käy kun kaapelit tulee ja saan ohjelmat ladattua, pääseekö ecuun käsiksi yleensäkkään ollenkaan
-
pinnin 1 tulisi syöttää kaasuasennolle.jännite
No niin, nyt näyttää siis siltä että kaikesta vastaan väittämisestäni huolimatta "Motomatin ecu -vianhaun säännön" kohta "paitsi poikkeustapauksissa", vaikuttaa toteutuvan...
Ecu ei siis anna ulos enää antureille 5V jännitettä, vaikka saa + 12V ja nollan >:(.
EDIT: Niin ja tuon 5V pitää tulla heti toimilaitteille, kun virrat ovat avaimesta käännettynä päällä OK => GuzziDiag näyttää kaikki tulotiedot vaikka moottori ei ole käynnissä, riittää että virrat ovat päällä.
Sattumoisin omalla kohdalla oli viime kesänä (itse aiheutettu) vika, joka näkyi niin, että GuzziDiag näytti kaasunasennoksi miinusmerkkistä astekulmaa ja suoraan mitattuna jännitettä oli tps:llä n. 0,2V.
-
pinnin 1 tulisi syöttää kaasuasennolle.jännite
No niin, nyt näyttää siis siltä että kaikesta vastaan väittämisestäni huolimatta "Motomatin ecu -korjauksen säännön" kohta "paitsi poikkeustapauksissa", vaikuttaa toteutuvan...
Ecu ei siis anna ulos enää antureille 5V jännitettä >:(.
Sattumoisin omalla kohdalla oli viime kesänä itse aiheutettu vika, joka tarkoitti sitä, että tuo 5V jännite antureille hävisi (TV -korjaaja tinaajana juotti poikki myös piirikortin pintajohteita). Näkyi niin, että GuzziDiag näytti kaasunasennoksi miinusmerkkistä astekulmaa ja suoraan mitattuna jännitettä oli tps:llä n. 0,2V. Korjattiin ensihätään "ryssimällä", hyppylangalla.
Entiedä miten kuvan ecu eroaa omastani mutta mittasin saman välin ja omqwwa se piippasi. Silti ecu paikallaan virrat päällä en saa mittaustulosta johdosta(eriste läväisty neulalla ja mitattu neulasta)
Kumpa olisi ecun sisuksista jonkinlaInen kaavio olemassa niin voisi piippailla pinnit komponenttien välillä onko jostakin tiehye poikki. ::) Mikäli omassa ecussa tuo väli minkä mittasin on sama ja se vaikuttaisi ehjältä, voisiko joko pinnin 17 tai 26 matka katketa.
-
Kumpa olisi ecun sisuksista jonkinlaInen kaavio olemassa
Näitä ei ole mistään tietääkseni saatavilla. Ymmärrän niin, että harvat korjaajat ovat tehneet niitä itse "reverse engineering" - menetelmällä.
PS.
Kun 15M ecussa on pinneissä ainut ero 15RC malliin se että siinä ei ole lambdaliitäntää, komponentit ovat pitkälle samat, ohjelmisto sisällä ihan eri: sen pitäisi toimia myös tässä pyörässä. Lambdasta vaan ei ole tietoakaan, mennään kartoilla.
EDIT: Tämä on korjaaja, jota on suositeltu GuzziDiag -piireissä. Jos tätä kautta ("contact member") saisi yhteyden ?
https://www.ebay.com/fdbk/feedback_profile/jacobox?filter=feedback_page:All (https://www.ebay.com/fdbk/feedback_profile/jacobox?filter=feedback_page:All)
-
PS.
Kun 15M ecussa on pinneissä ainut ero se että siinä ei ole lambdaliitäntää, komponentit ovat pitkälle samat, ohjelmisto sisälle ihan eri: sen pitäisi toimia myös tässä pyörässä.
Lambdasta vaan ei ole tietoakaan, mennään kartoilla. Jos lataisin omaan korjattuun 15M ecuun Calin ohjelman, sillä voisi kokeilla.
Pitäisi vaan käyttää ecu mopossa ja syöttää sinne Calin ohjelmat...
Tämän tiedon voin vahvistaa. 15RC:n voi korvata 15M-rasialla mikäli kyse on tarkasti saman mallisarjan pyörästä. Toimii heti ilman säätämistäkin ja lambdan voi ottaa pois ja tulpata sen reiän.
Muutoin joutuu kopioimaan vanhan 15RC:n tiedoston ja syöttämään sen lambda-off-moodissa 15M:n syövereihin. Noin tunnin homma jos asennustyötä ei lasketa. Pitää muistaa että ECUn kotelo tulee maadoittaa runkoon. ECU ei myöskään saa heilua siten että se pääsisi telineessään hakkaamaan runkoputkeen.
Tulppa pakoputkeen: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/pakokaasusaato-muut/tulpalla-varustettu-hitsattava-mutteri-2000028554
Toimivalla lambda-anturilla on kysyntää vaikka hinnat ovat nyt murto-osan siitä mitä ne olivat 15 vuotta sitten.
-
PS.
Kun 15M ecussa on pinneissä ainut ero se että siinä ei ole lambdaliitäntää, komponentit ovat pitkälle samat, ohjelmisto sisälle ihan eri: sen pitäisi toimia myös tässä pyörässä.
Lambdasta vaan ei ole tietoakaan, mennään kartoilla. Jos lataisin omaan korjattuun 15M ecuun Calin ohjelman, sillä voisi kokeilla.
Pitäisi vaan käyttää ecu mopossa ja syöttää sinne Calin ohjelmat...
Tämän tiedon voin vahvistaa. 15RC:n voi korvata 15M-rasialla mikäli kyse on tarkasti saman mallisarjan pyörästä. Toimii heti ilman säätämistäkin ja lambdan voi ottaa pois ja tulpata sen reiän.
Muutoin joutuu kopioimaan vanhan 15RC:n tiedoston ja syöttämään sen lambda-off-moodissa 15M:n syövereihin. Noin tunnin homma jos asennustyötä ei lasketa. Pitää muistaa että ECUn kotelo tulee maadoittaa runkoon. ECU ei myöskään saa heilua siten että se pääsisi telineessään hakkaamaan runkoputkeen. Valitettavasti osassa vanhempia Vintage-malleja asia oli näin.
Tulppa pakoputkeen: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/pakokaasusaato-muut/tulpalla-varustettu-hitsattava-mutteri-2000028554
Toimivalla lambda-anturilla on kysyntää vaikka hinnat ovat nyt murto-osan siitä mitä ne olivat 15 vuotta sitten.
On myös kolmas vaihtoehto: Korvaa alkuperäisen ECUn tarvikkeella eli asentaa sen tilalle: https://www.protoparts.fi/category/10/microsquirt
On huomattavasti näppärämpi ohjelmoida ja säätää kuin 15M. Toki alku on se hankala kun pitää tyhjään poksiin naputella ensin järki. Sen tosin oppii kuka tahansa lukutaitoinen koska minäkin olen sen tehnyt jokusia kertoja.
-
15RC:n voi korvata 15M-rasialla mikäli kyse on tarkasti saman mallisarjan pyörästä
Nythän (tässä omassa spekulaatiossa "kokeilu 15M eculla") on kyse V11 ecusta, siis ihan eri mallisarja. Mutta oli esim. yleisesti tiedossa että V11 malleihin asennettiin uutenakin Calin ecuja, joihin oli syötetty V11 mallin ohjelmistot. Joissakin V11 Guzzeissa on näkemäni kuvan perusteella jälkiasennettuna käytetty 15M ecu, jossa lukee "Ducati" (olispa coolia...). Olen siis siinä käsityksessä, että ainakin 15M ja 15RC alkuperäiset Guzziecut käyvät jokseenkin kaikkiin Guzzeihin, missä niitä on käytetty, kunhan vaan huolehditaan, että ohjelmisto sisällä on oikea, kyseiseen pyörämalliin sopiva. Tässä tapauksessa lienee poikkeuksellisesti (?) se mahdollista, että 15RC ecun voi korvata 15M eculla, sen jälkeen vaan lambda on sitten pois käytöstä. Sama kuin jos asettaisi 15RC ecun GuzziDiag -työkaluilla "lambda off" -tilaan, arvelen.
Vaikka 15M ja 15RC ovat ulkoisesti ja liittimiltään identtisiä, ja silmin nähden avattuna sisältäkin samalta näyttäviä, ohjelmistot eivät käy toisiinsa. Juuri luin että jos ei ole tarraa ja on epäselvyyttä onko kyseessä 15M vai 15RC, asia selviää kokeilemalla GuzziDiag:illa, kummalla asetuksella yhteys tulee. Yhteys tulee vain oikealla. Luulen että ei pitäisi olla edes mahdollista saada 15M ohjelmistoa 15RC ecuun ja päinvastoin. Klassinen esimerkki: yritetään laittaa Guzzin omaa "V11 TI -Race Ecu" ohjelmaa V11 malliin, jossa on 15RC ecu. Ei mene, koska tuo "Race Ecu" on oikeasti 15M. Saapi olla lambdat kiinni jne, mutta käytössä lambda ei oikeasti ole, jos on "Race Ecu" kiinni, joka ei lambdasta mitään ymmärrä. Ilmeisesti "Rexxer" -välineillä on saatu 15RC ecuihin softaa, millä ne ovat täysin juntturassa. GuzziDiag -työkalut ovat turvallisia, ne eivät kirjoita mitään vaarallisia alueita ("bootloader") yli.
-
Aivan niin. Tiedostot voi siirtää mutta ensin sille pohjalle taulukko kerrallaan joka on vahtoehtoisessa moottorinohjauksessa. Ei siis koko pakettia sinällään vaan pätkissä kohteittain. Siinä menee aikaa ja pitää olla huolellinen. Näin ohitetaan toimintokomennot ja muutetaan vain taulukoita. Tiedoston nimi säilyy vaikka sitä muutettaisiin.
Taannoin MotoJussi kokeili tätä toimintatapaa ja asia toimi. Jopa eri bittimääräisten taulukoiden suhteen. Hieman työlästä, ehkä, mutta ei ollenkaan hankalaa verrattuna siihen että pitäisi tehdä kaikki taulut ja luettelot itse uudelleen kuhunkin kohtaan arvaamalla aluksi ja sen jälkeen testiajamalla ja hienosäätämällä. Leikkaa-liimaa-toiminto pätee tässä.
15M ja 15RC:n taulukoiden "tilavuus" on sama joten ei tarvitse tehdä "käsitöitä" tiedostoa vaihdettaessa eli poistaa tai lisätä taulukkoon lukuarvoja. Tämä on tuttua minulle MegaSquirtin osalta sillä eri bittimääräiset tiedostot tarvitsevat eri kokoisen taulukon vaikka toiminta-alue on sama. Itse kutsun sitä skaalaamiseksi.
Nyt ei ole kuitenkaan siitä kysymys vaan vain muutaman tärkeimmän taulukon siirrosta järjestelmien sisällä. Taulukot itsessään ovat varsin "tyhmiä" niihin voi kirjoittaa ihan mitä tahansa. On sitten eri asia toimiiko.
Puuhaa hommassa riittää jos on useampia tauluja tai luetteloja siirrettävänä. Yleensä ei. Rikastus on samaa kun konekin on sama.
-
Tässä tapauksessa - - mahdollista, että 15RC ecun voi korvata 15M eculla, sen jälkeen vaan lambda on sitten pois käytöstä
Nyt on 15M.C5 valmiina jos haluat kokeilla. Se on oman pyöräni alkuperäinen, korjattu (ilmanpaineanturi vaihdettu + hyppylanka tinattu). Omassa kun on kiinni => bensapumppu hurahtaa normisti kun kääntää virrat päälle (tänään kokeiltu). Laitoin sisälle katittoman Calin duunatut kartat ("Meinolf"), ei vikoja muistissa, CO säätö = 00. (innokkaana putsaajana tarra on myös "putsaantunut", mitä lie mustesuihkutasoa kun ei lamppuöljyä yhtään teksti kestä...)
-
Tässä kun on ollut 15RC:n kartoistakin puhetta, niin olen joskus ihmetellyt Nevadani (15RC) karttatiedostoja (ladattavissa -> linkki (https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5298.msg42412#msg42412)) Tuner Prolla muokatessa, että samassa filessä on taulukot myös nimellä V11 ja kun Nevadan taulukkoarvoja muuttaa+tallentaa, niin muutos+tallennus tulee myös vastaavaan kohtaan V11 taulukoissa. Mielessä on käynyt, että mahtaisiko nuo Nevada/Breva V7 nimetyt karttatiedostot siis sopia myös (johonkin, mihin ?) V11 malliin. Hyvää olisi ainakin ns. vääntökuopaton Euro 2 kartta.
-
Tervee,
Kaapelit saapuvat varmaan tässä alkuviikosta ja katsellaan mitä selvinnee jos pääsen käsiksi ecuun tietokoneella
-
Kaapelit tuli, palailen illalla asiaan selviikö mitään
-
Kävi vähän kuten arvelin eli en päässyt koneella käsiksi, ei yhdistänyt.
Ajurit asensin jonka jälkeen löytyi uusi portti(COM6), yritetty myös muilla vaihtoehdoilla mutta kehottaa aina virran käännön jälkeen kääntämään ne pois.
-
Kävi vähän kuten arvelin eli en päässyt koneella käsiksi, ei yhdistänyt.
Ajurit asensin jonka jälkeen löytyi uusi portti(COM6), yritetty myös muilla vaihtoehdoilla mutta kehottaa aina virran käännön jälkeen kääntämään ne pois.
Muistithan valita sen oman pyörän mallin ohjelman valikosta?
-
ei yhdistänyt.
Myös tappokytkin on oltava run asennossa ja vaihde vapaalla.
-
Tappokytkin oli ok ja vaihde vaoaalla, useasti yritetty ja mitattu vielä ennen laitteen yhdistämistä eculle tuleva virta ja se on ok.
Kokeiltu 15rc ecua molemmilla pf1c ja pf3c, ei vaikutusta.
GuzziDiag ohjelmaa koitin ja sitten tuota iawreaderia. Ajurit ja asetukset katsoin uudemman kerran ja tietokonekin buutattu, ilman usb johtoa ehdottaa com-portteja 1, 3 ja 5, usb johto kiinni ilmestyy myös com6 joka on laitehallinnan mukaan ihan oikein ja tälle kaapelille osoitettu(ajurit ok). Kokeiltu myös yhdistää noilla 1, 3 ja 5 portilla tuloksetta.
Joko tosiaan en vain saa läppäriä purkkiin kiinni tai sitten purkissa ei ole mitään eloa kuten tämä kaasuasentoanturin syöttöjännite uupuu, mutta kuitenkin komponentit ehjiä mitä mittailin samaa väliä kuin Camn aiemmin laittamassa kuvassa.
-
kehottaa aina virran käännön jälkeen kääntämään ne pois
Tuttu tilanne, näin käy kun yhteyttä ei muodostu. Minullakin aina yleensä jostain aluksi kiikastaa, kun en ole jotain huomannut. Tässä ajatuksiani:
1. Kaapelin ajuri
Jos on Windows 10, se osaa itse hakea oikean ajurin. Ymmärrän tuon niin, että kun W10 on käynnistynyt ja tökkää ensimmäisen kerran kaapelin USB -porttiin, Windwos hakee oikean ajurin. Täällä toisaalla olevat (vanhemmat) ohjeet on tehty W7 konetta ajatellen. Ajurin manuaalinen hakeminen ja päivittäminen eivät varmaankaan ole kuitenkaan mitenkään haitaksi (mutta W10 kohdalla ei tarpeenkaan). Jos katsot laitehallinta auki, siellä pitäisi ilmaantua näkyviin / kadota kohdassa ”Portit (COM ja LPT)” kaapelin COM -portti sen mukaan kun tökkää kaapelin kiinni / vetää irti. Sen saman COM -porttinumeron pitää tulla valittavaksi myös GuzziDiag -näyttöön, missä portti valitaan, tämä on välttämätöntä olla oikein, jos valitsee väärän portin, ei tule yhteyttä. Kun kaapeli on kiinni, voi laitehallinnassa napata kaapelin portin auki ja katsoa kohdasta ”ominaisuudet-ohjain-ohjaimen tiedot” että ohjaimen toimittaja on ”FTDI” (en pysty nyt itse tarkastamaan kun ei ole kaapelia matkassa). Sitten oli se kohta myös samaisissa ikkunoissa kohdassa ”Lisäasetukset-portin asetukset- …” se kohta mihin piti laittaa ykkönen, oliko: ”odotusaika 1 ms”.
2. Kaapelin toiminta
Kun "Fiat -kaapelin" punainen johto on akun plussassa, KKL -kaapelin isossa liittimessä on varmaan pieni valo, joka syttyy. Jos mustaa johtoa akun miinukseen ei ole tai se on irti ja valo ei syty = ecu:n kautta ei tule nollaa. Lataussivulla on myös alempana pikkuohjelma ”AdapterTest V1.01” (https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/). Se kertoo, onko kaikki kunnossa porttien ja kaapelin osalta.
3. Ecu
Mielestäni yhteys on varminta kokeilla GuzziDiag -ohjelmalla. Pyörämalliksi kannattaa valita tässä tapauksessa mikä tahansa sellainen Cali, missä on 15RC ecu (monissa on 15M ja siihen yhteys otetaan eri protokollalla).
Nämä OK = California CAT, Classic, EV p.i, Titanium, Vintage (jos valitsee ”EV”, pitää valita malli ”p.i.”).
Mutta EI California EV < 2001, eikä California EV > 2000 (ylättäen tuo ”EV>2000” ei käy).
Sitten tuli mieleen että GuzziDiag:issa oli (ainakin muinoin) joku sellainen toiminta tyyliin "Debug" minkä saattoi laittaa päälle ja yrittää yhteyttä. Muodostui *.txt -tiedosto samaan hakemistoon missä GuzziDiag on ja siinä oli tekstinä lisää tietoa, miksi yhteys ei tule.
Jos kaapeliohjelma kertoo että kaapeli on kunnossa, ja oikea COM -portti on valittu (ja odotusaika on 1ms) GuzziDiagissa, eikä yhteyttä tule; sitten arvelen että ecu on mykkä sillä tavalla että se ei kommunikoi. Kun minulla puuttui tuo 5V lähtö antureille, yhteys tuli silti normaalisti - tämän ei pitäisi estää yhteyttä GuzziDiag:iin.
-
Terve,
Windows 7 käytössä, asensin ajurit manuaalisesti.
Latasin adapter testerin, sen puoleen com6 ok, välikaapelissa punainen ja musta hauenleuka, ne akussa kiinni ja liittimen ledi palaa taikka pelkkä punainen hauenleuka paikallaan niin ledi palaa.(saa nollansa myös ecun kautta kun kerran ledi palaa myös vain punaisen kanssa?)
Ohjaimen toimittaja koneelta katottuna juurikin laitehallinnasta FTDI.
GuzziDiagilla testattu juurikin käytössä california ev p.i (15rc pf3c)
Kokeilin buggerin kanssa myös sain seuraavanlaisen tiedoston:
15RC 0ms Tx: 0x0F
15RC 105ms Tx: 0xAA
15RC 210ms Tx: 0xCC
15RC 492ms Tx: 0x17
Ja toisen tiedoston(oli varmaan lokihomma) missä oli paljon tekstiä eri kielillä ja sieltä löytyi Pxxxx vikakoodit ym.
Mutta yhteyttä ei tunnu saavan, melko pian sen jälkeen kun pyytää laittamaan virrat päälle ja painamaan ok tulee ikkunaan viesti missä virrat pois
-
Löysin yhden vastaavan oman tiedoston vuodelta 2015. Luulen, että siellä pitää näkyä sekä Transmit (Tx), että Receive (Rx) -data, rivejä. Edelleen viittaa siihen, että ecu ei vastaa?
Tuonne voisit laittaa sen log tiedoston ja kysyä että todistaako että ecu on sökö, kun täällä raati on jo päänsä puhki miettinyt: ”guzzidiag at gmail.com”. Pyörän ja ecun tiedot ja että 5V on kadonnut. Englanti tai Saksa ainakin OK kielinä. Ja sitten tietty voit kokeilla minun vara-eculla, jos haluat.
EDIT: Liitekuva
-
Kuori kun oli vielä auki ja uskalsin mittarin kanssa piirilevyä törkkiä niin sieltä täälä löysin 12v jännitteen mutta johonkin se sitten tyssää.
Tosiaan hollannissa olisi 15rc.c8, ja muutkin merkinnät vielä samat, luulen että tämä kyseinen yksilö lähtee seuraavaksi tilaukseen
-
Koska ECU ei ole koskaan rikki, paitsi poikkeustapauksessa: niin kannattaa vielä katsoa helpoimmat asiat ennen radikaaleja muutoksia.
Kaapelitesti ei testaa kaikkea. Se signaloi vaan ftdi siruun asti. Ainakin minulle tuli kerran fiat-kaapeli, joka oli viallinen kahdella tavalla, ja silti kaapelitesti näytti ehjää. Ensiinäkin sen ison mustan liittimen koskettimat olivat niin syvällä, että eivät aina antaneet kosketusta. Ne ylettyivät vastapareihinsa vain alle millin verran. Toisekseen siinä oli kytkentävirhe: K ja L olivat vaihtaneet paikkoja keskenään. Asia selvisi satavarmasti ohmipuntarilla GD sivuilla olevasta kuvasta (ohessa). En tilannut uutta vaan rakensin oman "fiat kaapelin" Bilteman 3-liittimestä ja johdonpätkistä ja kutistesukasta. Jätin sen ison mustan muoviliittimen pois. Bilteman liitinsarjan koskettimat käyvät niihin mokkulan pinneihin. Yhden mokkulan purin ja tinasin johtimet suoraan piirilevyyn ja jätin siitä liittimenkin pois.
-
Kaapelitesti ei testaa kaikkea. Se signaloi vaan ftdi siruun asti. Ainakin minulle tuli kerran fiat-kaapeli, joka oli viallinen kahdella tavalla, ja silti kaapelitesti näytti ehjää. Ensiinäkin sen ison mustan liittimen koskettimat olivat niin syvällä, että eivät aina antaneet kosketusta.
Tästä on jo jokunen vuosi aikaa ja itselleni sain varoituksen Camnin ja Saksan Foorumin kautta. Kaikki mekaanisesti yhteensopivat laitteet eivät olekaan yhteensopivia.
Siksi en laita osoitteita joissa on epäilyksen mahdollisuus. Mutta ei voi itsekään tietää kuin omasta kokemuksesta. Itsekin olin amatööri tässä asiassa kunnes viisaampi, vai olisiko ollut kokeneempi, joka opasti.
-
Noniin päivitellään tilannetta vähän,
Tuli tilattua Hollannista käytetty ecu, samoilla merkinnöillä kuin vanhakin oli. Uusi ecu paikalleen ja kokeilemaan.
Ja käyntiinhän se lähti, ja hyvin tuntuu käyvän 8) vielä ei ole päässyt testilenkkiä ajamaan, mutta lähipäivänä sekin tulee hoidettua pois alta, vanha ecu tosiaan taisi ottaa itseensä, kun ei puhunut mitään eikä oheislaitteetkaan toimineet (bensapumppu, puolat ym.)
-
Asia siis päättyi onnellisesti.
Itseani jäi kyllä vaivaamaan että onko kaapeleita kytketty sittemmin tähän "uuteen" ecuun?
Selviäsi ohessa sekin asia. Eli toimiiko GD ja johtimet oikein nyt kun on varmasti toimiva ecu.
En ole vielä törmännyt rikkinäiseen ecuun mutta pariin väärin toimivaan sekä hetkellisesti mykkään olen.
Näissä kaikissa oli ulkoinen syy: liitinongelma tai johdinvaurio kun ecu oli roikkunut johtimensa varassa holtittomasti.